0 586 visningar

8 svar

Taggsvamp? Hjälp en vilsen nybörjare

Danne888

4 sep 2023 kl. 13:32

Läst mycket på forumet men nybliven medlem. Har plockat en del kantareller, trattkantareller och olika trumpeter genom åren. Har nu fått upp ögonen för vad jag tror är blek taggsvamp. Har hittat lite olika exemplar som ser lite olika ut, dels vitaktiga, dels brunaktiga och dels ett gäng som växte i klunga och är mer slät än taggig på undersidan. Svampen har hittats i Stockholmstrakten.

Kan ni hjälpa en vilsen själ och bekräfta/dementera att det är taggsvamp jag hittat?

0

Danne888

4 sep 2023 kl. 13:33

Och bild på undersidan på den sista, tack på förhand

0

Nita

4 sep 2023 kl. 13:55

Hej! Jag är inte expert, har dock plockat svamp i många år. Blek taggsvamp smakar gott stekt. Den ska ha tydliga taggar som på din tredje bild ovanifrån.
Slät undersida och det är förmodligen brödticka. Den är ätlig men inte speciellt smaklig. Jag brukar inte plocka den.
Dessa två svampar liknar varandra ovanifrån!

0

Danne888

4 sep 2023 kl. 17:36

Tack! Är även nedan taggsvamp? Har så smal stan att jag blir osäker..

0

Danne888

4 sep 2023 kl. 17:37

Och denna bild

1

bra svar

Nita

4 sep 2023 kl. 17:54

Rödgul taggsvamp är spensligare än den vita.
Fixa fram en svampbok och läs på om taggsvampssläktet. Dina bilder är ganska suddiga och det är viktigt att du artbestämmer själv.

0

JE

4 sep 2023 kl. 21:45

Översta fyra bilderna är blek taggsvamp. De sista rödgul taggsvamp.

0

Danne8888

4 sep 2023 kl. 21:52

Tack alla för era svar, då är jag lite klokare. Får ta och köpa en svampbok som föreslaget och läsa på lite till

0

Michael Krikorev

6 sep 2023 kl. 13:06

På första bilden:
1 = rödgul taggsvamp
2 = blek taggsvamp
3 = brödticka (har inga taggar på undersidan utan porer)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone