Jag tog hem lite svamp för artbestämning men insåg att myllret av bruna spindlingar var lite för stort för att jag ska lyckas på egen hand.
Jag gör det bara av nördiga anledningar så ett definitivt svar behövs inte, och jag har inget mikroskop.
Men jag skulle uppskatta om jag antingen kan få en handfull artförslag, eller tips på i vilken subgrupp jag bör titta, eller om det faktiskt rör sig om något annat än en spindling.
Den är plockad i moskog i Hälsingland. Det är gles tallskog, något enstaka inslag av björk. Vitmossa. Växer en hel del kanelspindlingar där, samt olika taggsvampar som zontaggsvamp, dropptaggsvamp, orange taggsvamp, och blå taggsvamp.
Bild nr 2
Bild nr 3
Det finns fler exemplar och bilder om det skulle önskas också
Det är nog en spindling i undersläktet Telamonia, ett av de svåraste att försöka artbestämma i och många är snarlika. Ofta behövs både unga och äldre exemplar, för att se skivornas färg som unga. Jag har ingen aning om vilken art det här är.
I.N.: Är hyfsat säker på att det inte är en toppig giftspindling, men jag är försiktig hur som
Michael: Tack för förslag på undersläkte! Misstänkte att det inte skulle gå att riktigt göra någon artbestämning, men då kan jag ha det som en ursäkt för att snöa in på Telamonia över en helg
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.