Jag har under några år stött på en sopp som jag inte känner igen och inte hittar i mina svampböcker. Det är en stor sopp ( stor som Stensopp), men med rödbrun hatthud, starkt gula rör och en for som har upphöjda åsar. Köttet i foten drar åt gult. Den blånar inte vid tummning eller snitt. Växer i sandmark med tall på Fårö, dvs även om det är tallskog är den kalkrik. Kan någon hjälpa mig med detta?
Det är ribbsopp, en art som hittades första gången i Sverige 2017 och som är på spridning: https://artfakta.se/artinformation/taxa/6008797/detaljer
Den är känd från Gotland, och 3 rapporter finns från Fårö. Uppges som ätlig i en del litteratur, men den är inte klassad som matsvamp i Sverige.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.