0 639 visningar

21 svar

Vilken flugsvamp?

svampiana

14 sep 2023 kl. 20:31

Någon som kan identifiera denna flugsvamp?
Uppland

1

JE

14 sep 2023 kl. 21:15

Lömsk flugsvamp.

0

svampiana

14 sep 2023 kl. 21:42

Var främst barrträd i närheten så tänkte att det kanske var något annat, men kul ändå

0

I.N.

15 sep 2023 kl. 12:08

Tycker inte att det stämmer.. Finns ju inga tendenser till grönt på hatten? Enbart brunt..Inte heller med växtplatsen..“Lömsk” håller väl sig strikt till lövburna träd och buskar vad jag vet..

0

svampiana

15 sep 2023 kl. 14:32

Fanns ju några lövträd en liten bit ifrån, apel, lönn och al, kanske nån björk oxå
Men främst gran och tall precis intill växtplatsen

0

I.N.

15 sep 2023 kl. 20:18

Vad jag hört växer “Lömsk” främst med Bok och Hassel, Dessutom är det i huvudsak en sydsvensk art, nämligen Skåne och Småland (enligt fyndkartan här på svampguiden) så lär vara mycket sällsynt norr om Stockholm, nästan inga fyndrapporter därifrån..

0

JE

15 sep 2023 kl. 20:49

Jag är tyvärr ganska gravt färgblind. Tolkade bilden som att svampen var grön. Vid rådfrågning i familjen sägs det att den är brun, och då är det kanske brun flugsvamp det är fråga om.

0

Mallan

18 sep 2023 kl. 00:17

Har sett så många lömska flugsvampar. Skulle säga helt bergsäkert att det är lömsk flugsvamp. Skulle bli oerhört förvånad om jag har fel, jag tycker även att den drar åt lite svagt grönmetallic.. inte bara brunt. Men det är mer än färgen som gör att jag tycker den är en lömsk flugsvamp.

0

I.N.

18 sep 2023 kl. 11:52

Vi får hoppas att chefen för sajten (Michael) snart tittar in och ser detta..Han är nog den enda av oss,* .som kan ge ett något så när tillförlitligt svar på frågan ovan..
Som jag sagt tidigare, tycker växtplatsen är helt fel, både geografiskt och växtmässigt..Men till saken hör, att det finns många, av oss mer eller mindre kända arter av Amanitasläktet..KAN eventuellt vara någon av dem som är sällsynta hos oss?, men som utseendemässigt har likheter med “Lömsk”
* = För några år sedan, var här ett flertal sakkunniga (med gul stjärna) som skrev flitigt här, och besvarade komplicerade frågeställningar, Tyvärr är det inte så längre..

0

Rolf L

18 sep 2023 kl. 16:01

@I.N. Att verifierat svampkunniga inte längre lägger ner någon fritid här längre tror jag beror på att nästan ingen som postar här numera klarar av att följa ens den enklaste regeln, nämligen:

“§ 5 Hjälp med artbestämning Om du vill ha hjälp med artbestämning bör du:
Ladda upp tydliga foton av svampens översida och undersida. Gärna också en bild i genomskärning”
http://svampguiden.com/information/forumregler/

0

Joachim Krumlinde

20 sep 2023 kl. 09:03

Jag säger också lömsk flugsvamp. Det gröna inslaget i hattfärgen är inte alltid så tydligt.
Däremot kräver lömsk flugsvamp lövträd, som ek, bok eller hassel. Du skriver att det bara finns
barrträd i “närheten” men kanske finns lövträd en bit bort. Rötter och mycel kan sträcka sig långt.

0

Michael Krikorev

22 sep 2023 kl. 12:15

Det är en mörkringad flugsvamp, Amanita porphyria, tycker jag ganska säkert. Men håller med om er diskussion om likheterna med lömsk flugsvamp på just de här bilderna. För att få en helt säker artbestämning på denna krävs också bild på strumpan/volvan längst ned vid fotbasen.

0

svampiana

22 sep 2023 kl. 13:01

Uppdatering; det finns även lönn och ask i närheten av växtplatsen.
Kan inte påstå att jag tycker mörkringad flugsvamp är särskilt lik med tanke på att mörkringad saknar den tydliga meleringen i hatten

0

Michael Krikorev

22 sep 2023 kl. 15:26

Lönn och ask bildar inte ektomykorrhiza, så de är uteslutna som partners. Lömsk växer med ek, bok eller hassel, så om någon av dessa fanns på växtplatsen är det inte omöjligt.

Det är lite färgstick i bilderna som gör att bilderna drar mer åt grönt. Försökte korrigera dem lite. Om du med “melering” menar inväxt trådig, så har bägge arterna den egenskapen i olika grad.

Jag utesluter inte att det kan vara lömsk flugsvamp på bilderna, men tror fortfarande mer på mörkringad. En bild på volvan hade som sagt kunna avgöra i vågskålen, men de finns kanske inte kvar nu en vecka senare?

Håller med om att det fanns lite fler svampkunniga som var aktiva här i forumet förr, nu har de flesta migrerat till Facebook. Min bedömning är att det är svårt att säga något säkert utan att se mer av volvan/fotbasen, men prova gärna att ställa frågan i Facebookgruppen svamp-klapp där många svampkunniga är aktiva: https://www.facebook.com/groups/SVAMPKLAPP

0

I.N.

22 sep 2023 kl. 16:29

Tack Michael för ditt svar, som jag tror är det rätta! Tyckte att allt för mycket talade emot att det skulle kunna vara “lömsk”,  då växtplatsen inte stämde, mestadels granskog, geografiskt läge m.m.
Förstår att det inte går att ge ett 100% igt säkert svar på enbart bilderna här..Man bör väl helst se exemplaret i vekligheten om så ska kunna ske?
Men en intressant diskussion har det i alla fall varit angående denna svamp!

0

svampiana

22 sep 2023 kl. 16:40

Svampen var redan påväg att torka bort när jag tog bilderna, så den finns inte kvar.
Kan mycket väl finnas ek i närheten, men inte någon särskilt stor isåfall.
Har några fler bilder, men gissar på att de inte är till någon större hjälp då dem är väldigt lika föregående bilder

0

svampiana

22 sep 2023 kl. 16:51

@IN svampen växer inte i någon skog överhuvudtaget, den växer öppet på vår tomt; dock med mestadels barrträd just där
Den växer i Stockholms ytterskärgård, så inte precis längst upp i Uppland, vi har haft betydligt grönare lömsk flugsvamp här tidigare
Även mkt prat om bildernas kvalitet, jag skulle säga att färgen stämmer bra med verkligheten, nuförtiden har de flesta nya Iphone kamerar bra verklighetstrogen kvalitet.

0

Michael Krikorev

22 sep 2023 kl. 21:50

Det blir lite konstiga svarta ytor på bilderna. Har du möjligtvis första bilden i ditt senaste inlägg i en högre upplösning du kan skicka? Den från sidan där både ring och strumpa är synlig. Där kan finnas viktiga detaljer om vi ska gräva vidare…

0

Michael Krikorev

22 sep 2023 kl. 22:06

Jag är främst intresserad av att se delarna där de röda pilarna pekar. Ser ut som att ringen möjligen är mörk på undersidan(?), och att foten är mörkfärgad, vilket i så fall ger fördel Amanita porphyria.

0

I.N.

22 sep 2023 kl. 23:08

@svampiana OK, Tolkade det som att fyndplatsen var runt Uppsala, och kanske norr däröver?..
Tycker att det är svårt med färgåtergivningen,oavsett vilken kamera man än använder, även med de mest avancerade systemkamerorna får man aldrig en exakt färgåtergivning, av vad som uppfattas av det mänskliga ögat på plats

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone