så ser vi ännu en gång vilka missförstånd som uppstår med alla dessa hemsnickrade namn ! “höstkantarell” har aldrig hört något så dumt jag plockar flertalet av mina kantareller under hösten ! är det också höstkantarell då ? har till och med plockat trattkantarell i augusti ! är det så “sommarkantarell”.eller ?
Jag blir oxå förvirrad av alla namn, men det jag ville påvisa ( eller mer kommentera) är att det har varit så här med “hemsnickrade” namn länge. Speciellt vanligt på vanliga svampar, eller hur…typ kärt barn har många namn :=)Kollar nu i Bonniers Kokbok från 1944, där står det Ättiksopp, som för mig är en Aspsopp…något du vet nå‘t om? eller finns det en ättiksopp??
bl.a denna frasen i början av beskrivningen av just den svampen:
“Trattkantarell, höstkantarell, Canthare´llus tubaefo´rmis, art i gruppen basidsvampar.”
(Själv säger jag trattkantarell, men har inga problem att förstå det _alternativa_ namnet för det.)
Hupp nu minns jag från min barndom att jag både hört och läst om “ättiksopp” och “höstkantarell”...Jaha…visst har namnen använts, men inte gör det väl nåt att låta dessa gamla namn ligga kvar i bakersta minnet nånstans.
Det är ju mycket klarare att använda de moderna “aspsopp” och “trattkantarell”...
Kanske är du som skrivit texten där?;) Oavsett så kan ju vem som helst lägga in texter på wiki iaf (och även på susning.nu) Bättre att kolla i “riktiga” uppslagsverk som Nationalencyklopedin och Svenska akademins som oftast är mer tillförlitliga..
Hur som helst så tror jag inte att namnet höstkantarell är varken hemmasnickrat eller felaktigt utan att det är ett alternativt namn till trattkantarell. Inte lika vanligt numer kanske, men ändå väl använt om man söker på google t.ex. I detta fallet har du nog faktiskt märkt ett “riktigt” ord Per.
Bo E, så det är samma då? undrar varför man bytte namn :=) hittade en massa gamla kokböcker och andra livsmedelsrelaterade böcker i en låda…det är ganska kul att se hur det ändrar sig över tid :=) Jag tycker oxå att det inte gör något om det “faller i glömska” det var mer ur kuriosabanken :=)
Jo, det var ju en bra ändring det där med att inte torka kantareller men vad har det med saken att göra här? Hon som startade tråden använde ett korrekt ord som du högg på men att älta det som vi gjort är väl också OT egentligen..
Och när vi ändå är så OT passar jag på att av nyfikenhet undra varför du alltid har mellanslag mellan dina utropstecken och sista bokstaven i meningen? Egen konstruktion av svenskan?
Att du inte kunde lista ut att skribenten med “Höstkantarell” avser Trattkantarell kan jag bara småle och undra hur länge mossa har vuxit på dig. Lägg av med dina “besserwisser-fasoner”! Du förstör atmosfären mera än koldioxiden och freonerna tillsammans! Kanske borde du förvällas för att minska på beskheten!?
klas, wikipedia har i vart fall rätt ! http://sv.wikipedia.org/wiki/Trattkantarell
gula, dom trodde kanske att du plockat trattkantarell i början på augusti! det gjorde jag 1998 och riktigt många ! men för mig var det trattkantarell !
sen vet jag att det finns dom som hävdar att där finns en skillnad på kantarell som plockas i juni juli och sept okt. men det är fullständigt fel.det handlar helt enkelt om var dom växer.de som får mycket sol kommer först och blir heller inte så stora som de som kryper upp under mossa och ljung. men de små i solen finns fortfarande !
I tysktalande länder kallas väl kantareller för Pfefferlinge, men vad heter trattisar?
Det kunde jag inte låta bli att ta reda på! Den tycks heta Trompetenpfifferling,
d.v.s. “trumpetkantarell”, eller “trumpetpeppring” om man ser till ordets beståndsdelar.
Vad beträffar höstkantarell tycker jag att alternativa/gamla namn är charmiga och det vore trist om de föll i glömska. Samtidigt vill man ju inte öka förvirringen. Trodde dock att “alla” visste att trattkantarellen ibland kallades så.
På tyska har man också synonymer på kantarellen - Pfifferling. Bl.a. följande namn används (ej Wikipedia - information) : Echter Pfifferling, Eierschwamm, Reherl, Rehling. Om någon i Norden inte förstår vad “höstkantarell” syftar på, bör han/hon hållas borta från skogen!
Jag tror att alla på detta forum vill att folk skall vara ute mer i naturen och ta del av vad den ger, både i mat, rekreation och motion. Jag har all respekt för att de som har “stjärnor” vill att man skall använda de korrekta namnen, framför allt i utbildningssyfte. Men att vi andra & asterisker försöker “forma bort glädjen” att vara i skogen är rent onödig. Att inte vilja förstå vad folk säger eller menar är rent diskriminerande.
Som håller tråden vid liv.
Jag använder både orden trattis och höstkantarell. Jag vet många som gör det.
Nog om det.
Jag brukar både torka och förvälla-frysa. Båda smakar gott. Jag är dock ingen expert då jag inte äter svamp.
Det har hänt att jag sköljt min svamp men inte att den liksom ruttnat. Men det kan ju ha hänt i detta fall.
Du, Klas…trots din stjärna, tycker jag du och en viss pellelille är larviga med ert “låtsas” då folk pratar och skriver om svampar utan sitationstecken, dvs. använder namn om svampar som allmänt i folkmun används som synonymer. Ni tycks ha en större svamp-flora till pappers än vi i svenskfinland, men “trattis” är nog “trattis” här också!! Du behöver själv inte använda smeknamnen, men du vet säkert de latinska namnen på dem. Om du inte vet - fråga…och lär dig!
“höstkantarell” torde vara en fullständigt felaktig benämning då denna svamp, trattkantarell, då den vissa år kan plockas i såväl juli som augusti !
när så vissa kallar de första kantarellerna för “sommarkantarell” blir ju begreppsförvirringen total.
en kantarell är en kantarell och en trattkantarell är en trattkantarell och absolut inget annat !!!!
Och en trattkantarell är en kantarell och en blek kantarell är en kantarell och en svartnande kantarell är en kantarell etc., etc, .Stackars kantarell som inte har ett eget namn!Men jag kallar dem gula kantareller. Och smeknamn och dialekter är kul!!
Och det man kallar sommarkantarell är nog oftare blek kantarell än de första kantarellerna!I alla fall alla jag pratat med som använder det smeknamnet.Och trattisar eller trattar säger jag åxå och har ingen som helst avsikt att sluta med det!
gunilla, då utgår jag från att du tycker det är helt ok om du kommer i en saluhall och ber om 1 kg kantareller att du tycker det är fullständigt ok om du får kantarell, svartnande kantarell eller trattkantarell. kanske skulle det t o m vara ok för dig om handlarn gav dig 1 kg narrkantarell till 200 kr kg. för enligt dig är ju allt med namnet kantarell i kantarell !!!
Ok och ok - men hade jag inte uttryckt mig tydligt så hade han ju inte gjort fel-fast narrkantarellen är ju inte en kantarell!Svårt när släkt och artnamn inte skiljer sig åt! Men å andra sidan köper jag inte svamp-jag säljer- och mina kunder brukar be om gula kantareller om jag har flera sorter och det är gula de vill ha!!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.