0 1476 visningar

72 svar

Höstkantarell

Marit Bäckström

3 okt 2006 kl. 11:33

Jag håller på att torka mina höstkantareller många av dom blir svarta o mjuka ska de va så??

0

Ras J

3 okt 2006 kl. 11:46

Nä, då har du tyvär lyckats få dem att ruttna. Man får “byta på” svampen så att den alltid ligger torrt!
Men försök du att konservera kantarellerna istället, ska tydligen bli bäst! Kantareller lämpar sig inte riktigt för torkning…

0

Lotta E

3 okt 2006 kl. 11:50

Nej, men de är ju lite segmjuka innan de blir knastertorra.. Hur torkar du dem?

Sen Ras J så handlade ju detta om hötkantareller (=Trattkantareller) som är utmärkta att torka. Tänkte du på gul kantarell när du rekomenderade konservering?

0

Ras J

3 okt 2006 kl. 11:55

Jasså trattisar! Jahaja, dem brukar jag också torka!! Viste ej att de kallas höstkantareller… Men svarta och mjuka låter inte alls bra…
Mina som ligger på tork nu är nästan helt torra men inte alls svarta…

0

Marit Bäckström

3 okt 2006 kl. 11:57

Jag delade på dom o sköljde dom under rinnande vatten la dom på tidningspapper som jag har bytt ett par gånger Dom flesta ser ut att torka (normalt) men så är det dom här svarta o segmjuka

0

Ras J

3 okt 2006 kl. 11:59

Är de lite slemmiga och får dålig lukt så brukar jag kasta dem. Det är ju oftast några som blir sådana…

0

Lotta E

3 okt 2006 kl. 12:03

Håller med Ras om att undvika slemmiga. Sen är det inte bra om de är väldigt blöta heller. Jag sköljer aldrig mina. Borstar av dem om det behövs bara och tar bort jord nedtill.. Kan blötan vara en orsak till att de ruttnar tro?

0

Marit Bäckström

3 okt 2006 kl. 12:06

Dom har legat på tork sedan i söndagskväll nu undrar jag är det försent nu att förvälla dom

0

Lill

3 okt 2006 kl. 12:09

Tycker inte du ska spola av dom. Onödigt att göra dom ännu blötare innan du torkar dom. Det räcker att dela dom och borsta av dom. En avklippt pensel fungerar bra.
Om du har myggnät tycker jag du ska prova det i stället. Själv torkar jag mina i pannrummet.

0

Ras J

3 okt 2006 kl. 12:10

Det är nog möjligt att det beror på sköljningen.
Har heller aldrig sköljt svamp som ska torkas, men om de är väldigt blöta när de plockas, blir de svårare att torka tycker jag.
I år har jag faktiskt prövat att frysa in också, ska bli kul att se hur det kan smaka!

0

Annette Landin

3 okt 2006 kl. 12:13

Jag fryser dem råa och ser till att luft kommer ur påsen, smakar som nyplockade i vinter :=)

0

Frysa

Ras J

3 okt 2006 kl. 12:14

Jasså de ska inte förvällas då...?

0

per d

3 okt 2006 kl. 12:18

så ser vi ännu en gång vilka missförstånd som uppstår med alla dessa hemsnickrade namn ! “höstkantarell” har aldrig hört något så dumt jag plockar flertalet av mina kantareller under hösten ! är det också höstkantarell då ? har till och med plockat trattkantarell i augusti ! är det så “sommarkantarell”.eller ?

0

Annette Landin

3 okt 2006 kl. 12:21

För mig är höstkantarell ett väldigt gammalt namn på trattkantarell, min farmor sa så född 1903, smålänning. Hon är död sedan 20+ år, så det är knappast ett nytt påfund :=) Ja, jag fryser dem råa, inte förvällda, det gör jag även med Karl Johan & blomkålssvamp.

0

per d

3 okt 2006 kl. 12:28

annette, när hävdade jag att namnet “höstkantarell” var ett nytt påfund ? jag konstaterade bara att det var ett hemmasnickrat namn ! och snickra med namn har man väl tyvärr gjort i många år, eller hur ?

0

Annette Landin

3 okt 2006 kl. 12:34

Jag blir oxå förvirrad av alla namn, men det jag ville påvisa ( eller mer kommentera) är att det har varit så här med “hemsnickrade” namn länge. Speciellt vanligt på vanliga svampar, eller hur…typ kärt barn har många namn :=)Kollar nu i Bonniers Kokbok från 1944, där står det Ättiksopp, som för mig är en Aspsopp…något du vet nå‘t om? eller finns det en ättiksopp??

0

Per, i NE står...

Lotta E

3 okt 2006 kl. 12:35

bl.a denna frasen i början av beskrivningen av just den svampen:

“Trattkantarell, höstkantarell, Canthare´llus tubaefo´rmis, art i gruppen basidsvampar.”

(Själv säger jag trattkantarell, men har inga problem att förstå det _alternativa_ namnet för det.)

0

Per, i NE står...

per d

3 okt 2006 kl. 13:17

0

Per, i NE står...

Spår lämnas inte bara i skogen

3 okt 2006 kl. 13:24

Kallas ibland helt felaktigt för “trattis” och “höstkantarell” det tillägget gjordes i dag kl 13, 14 från ip 62, 107, 82, 137 Visst är det bra när man kan fixa verkligen själv!

0

Bo E

3 okt 2006 kl. 13:30

Hupp nu minns jag från min barndom att jag både hört och läst om “ättiksopp” och “höstkantarell”...Jaha…visst har namnen använts, men inte gör det väl nåt att låta dessa gamla namn ligga kvar i bakersta minnet nånstans.
Det är ju mycket klarare att använda de moderna “aspsopp” och “trattkantarell”...

0

Per, i NE står...

Lotta E

3 okt 2006 kl. 13:31

Kanske är du som skrivit texten där?;) Oavsett så kan ju vem som helst lägga in texter på wiki iaf (och även på susning.nu) Bättre att kolla i “riktiga” uppslagsverk som Nationalencyklopedin och Svenska akademins som oftast är mer tillförlitliga..

Hur som helst så tror jag inte att namnet höstkantarell är varken hemmasnickrat eller felaktigt utan att det är ett alternativt namn till trattkantarell. Inte lika vanligt numer kanske, men ändå väl använt om man söker på google t.ex. I detta fallet har du nog faktiskt märkt ett “riktigt” ord Per.

0

Annette Landin

3 okt 2006 kl. 13:33

Bo E, så det är samma då? undrar varför man bytte namn :=) hittade en massa gamla kokböcker och andra livsmedelsrelaterade böcker i en låda…det är ganska kul att se hur det ändrar sig över tid :=) Jag tycker oxå att det inte gör något om det “faller i glömska” det var mer ur kuriosabanken :=)

0

Per, i NE står...

per d

3 okt 2006 kl. 13:49

självklart är det jag som ändrat, det skämms jag inte för och visste också att någon skulle räkna ut det.

0

Per, i NE står...

Lotta E

3 okt 2006 kl. 13:56

Synd bara att du och många andra skriver där utan att hålla er till fakta. På så sätt blir det aldrig ett tillförlitligt uppslagsverk..

PS. Skäms stavas med ett m. DS.

0

Per, i NE står...

per d

3 okt 2006 kl. 14:30

lotta e, så har jag då bidrit med lite fakta till wikipedia genom att redigera bort att kantareller är utmärkta att torka ! har i stället skrivet att torkning skall undvikas då kantareller blir sega och beska av torkning ! nöjd så ?

0

Per, i NE står...

kobran

3 okt 2006 kl. 14:33

bidrit?
wikipedia?

här haglar nykonstruktionerna!

Leve glömskan, fram för nya ord!

0

Per, i NE står...

per d

3 okt 2006 kl. 14:43

kobran !
det första var en felskrivning !
det andra heter wikipedia, precis som det står !

0

Per, i NE står...

kobran

3 okt 2006 kl. 14:53

Jag tror dig!
Men visst är det ett nytt ord som inte fanns när vi var barn!
Dataåldern har förändrat språket rejält, eller va?

0

Per, i NE står...

Lotta E

3 okt 2006 kl. 14:54

Jo, det var ju en bra ändring det där med att inte torka kantareller men vad har det med saken att göra här? Hon som startade tråden använde ett korrekt ord som du högg på men att älta det som vi gjort är väl också OT egentligen..

Och när vi ändå är så OT passar jag på att av nyfikenhet undra varför du alltid har mellanslag mellan dina utropstecken och sista bokstaven i meningen? Egen konstruktion av svenskan?

0

Per, i NE står...

Marit Bäckström

3 okt 2006 kl. 15:09

Jag undrar om jag har fått svar på frågan som jag ställde i förmiddags? Är det för sent att förvälla dom nu?

0

Förvälla

Annette Landin

3 okt 2006 kl. 15:14

Kan du inte smaka av en eller flera svampar och se om de smakar OK, de får inte smaka fukt/mögel för då “måste” du slänga dem, om de smakar ok…tillsaätt ytterst lite vatten och förväll dem i sitt eget spad…

0

Helena A

3 okt 2006 kl. 15:16

Gör så här…...
de som svartnar kastar du bort och de andra kan du låta torka färdigt.

0

Du per d

Förvånad

3 okt 2006 kl. 15:51

Att du inte kunde lista ut att skribenten med “Höstkantarell” avser Trattkantarell kan jag bara småle och undra hur länge mossa har vuxit på dig. Lägg av med dina “besserwisser-fasoner”! Du förstör atmosfären mera än koldioxiden och freonerna tillsammans! Kanske borde du förvällas för att minska på beskheten!?

0

Du per d

Christian Nilson

3 okt 2006 kl. 15:57

Inte lätt att tro sig vara en stolt fjällskivling när man bara är en liten slemmurkling!

0

Du per d

Förvånad

3 okt 2006 kl. 16:01

ha, ha ...eller gifthätting, som fösöker imitera den läckra föränderliga tofsskivlingen!

0

Du per d

Lill

3 okt 2006 kl. 16:07

Det räcker väl att Per gjorde bort sig med lite “besserwisser-fasoner”. Alla behöver väl inte förstöra stämningen här.
Han har säkert insett sitt misstag.
Tycker vi återgår till svamprelaterade kommentarer eller frågor.

0

Du per d

cicki

3 okt 2006 kl. 17:16

Nej men hallå där i Skandinavien! Det här är väl ingen kurs i svenska språket. Humor och ironi piffar upp tillvaron, men lägg dom beska svamparna åt sidan!

0

Lill!

Gunilla

4 okt 2006 kl. 20:23

per d inser aldrig några misstag!

0

klas jaederfeldt

4 okt 2006 kl. 23:32

lika larvigt att kalla svampen för höstkantarell när den heter trattkantarell som att säga gul kantarell , när det heter kantarell, snälla alla, använd de riktiga namnen

0

per d

4 okt 2006 kl. 23:34

tack klas !

0

per d

4 okt 2006 kl. 23:37

klas, wikipedia har i vart fall rätt !  http://sv.wikipedia.org/wiki/Trattkantarell

0

Gula

4 okt 2006 kl. 23:41

Har ni hört talas om sommarkantareller då?? Första gången grannarna här frågade om det var sommarkantareller jag plockat, stod jag helt ställd och undrade vad dom menade. Och dom tyckte jag var dum och konstig ....

0

cicki

4 okt 2006 kl. 23:53

Suck! I fransktalande Belgien och Luxemburg och Frankrike kallas den “vanliga” kantarellen Girolles, trattkantarellen däremot heter “chanterelles du bois”...I tysktalande länder kallas väl kantareller för Pfefferlinge, men vad heter trattisar? Språkkurs på gång?

0

per d

4 okt 2006 kl. 23:58

gula, dom trodde kanske att du plockat trattkantarell i början på augusti! det gjorde jag 1998 och riktigt många ! men för mig var det trattkantarell !
sen vet jag att det finns dom som hävdar att där finns en skillnad på kantarell som plockas i juni juli och sept okt. men det är fullständigt fel.det handlar helt enkelt om var dom växer.de som får mycket sol kommer först och blir heller inte så stora som de som kryper upp under mossa och ljung. men de små i solen finns fortfarande !

0

Gula

5 okt 2006 kl. 00:31

Per
Dom menade blek kantarell som åtminstone här kommer lite tidigare än gul! Men jag hade aldrig hört talas om varken blek- eller sommarkantarell! Det ÄR lite förvirrande med lokala benämningar. Och som sagt, dom tyckte jag var en idiot….

0

Trompetenpfifferling

Erik Ekholm

5 okt 2006 kl. 01:11

I tysktalande länder kallas väl kantareller för Pfefferlinge, men vad heter trattisar?

Det kunde jag inte låta bli att ta reda på! Den tycks heta Trompetenpfifferling,
d.v.s. “trumpetkantarell”, eller “trumpetpeppring” om man ser till ordets beståndsdelar.

Vad beträffar höstkantarell tycker jag att alternativa/gamla namn är charmiga och det vore trist om de föll i glömska. Samtidigt vill man ju inte öka förvirringen. Trodde dock att “alla” visste att trattkantarellen ibland kallades så.

0

Trompetenpfifferling

Kenneth

5 okt 2006 kl. 07:54

På tyska har man också synonymer på kantarellen - Pfifferling. Bl.a. följande namn används (ej Wikipedia - information) : Echter Pfifferling, Eierschwamm, Reherl, Rehling. Om någon i Norden inte förstår vad “höstkantarell” syftar på, bör han/hon hållas borta från skogen!

0

Trompetenpfifferling

Utan namn

5 okt 2006 kl. 08:21

Jag tror att alla på detta forum vill att folk skall vara ute mer i naturen och ta del av vad den ger, både i mat, rekreation och motion. Jag har all respekt för att de som har “stjärnor” vill att man skall använda de korrekta namnen, framför allt i utbildningssyfte. Men att vi andra & asterisker försöker “forma bort glädjen” att vara i skogen är rent onödig. Att inte vilja förstå vad folk säger eller menar är rent diskriminerande.

0

Lill

5 okt 2006 kl. 08:34

Själv tycker jag att huvudsaken är att alla är trevliga och respekterar varandra.
Kan ju bli lite bitskt här ibland.
Synd!!

0

Hallon

5 okt 2006 kl. 08:55

Kan man frysa ner dom som dom är eller måste dom förvällas

0

Råa eller förvällda?

Ras J

5 okt 2006 kl. 19:04

Annette Landin skriver i denna tråden att de smakar som nyplockade, såvida man fryser dem råa!

Jag tycker att de är kanon att torka, men skall givetvis pröva ovanstående i studiesyfte!!

0

Vad ni är roliga ni är

Linda

5 okt 2006 kl. 20:43

Som håller tråden vid liv.
Jag använder både orden trattis och höstkantarell. Jag vet många som gör det.
Nog om det.

Jag brukar både torka och förvälla-frysa. Båda smakar gott. Jag är dock ingen expert då jag inte äter svamp.

Det har hänt att jag sköljt min svamp men inte att den liksom ruttnat. Men det kan ju ha hänt i detta fall.

0

klas jaederfeldt

6 okt 2006 kl. 00:43

vad spelar det för roll vad svamparna heter i andra länder, vi är i Sverige nu och då bör man använda de riktiga svenska namnen

0

Kenneth

6 okt 2006 kl. 07:56

Du, Klas…trots din stjärna, tycker jag du och en viss pellelille är larviga med ert “låtsas” då folk pratar och skriver om svampar utan sitationstecken, dvs. använder namn om svampar som allmänt i folkmun används som synonymer. Ni tycks ha en större svamp-flora till pappers än vi i svenskfinland, men “trattis” är nog “trattis” här också!! Du behöver själv inte använda smeknamnen, men du vet säkert de latinska namnen på dem. Om du inte vet - fråga…och lär dig!

0

per d

6 okt 2006 kl. 08:06

“höstkantarell” torde vara en fullständigt felaktig benämning då denna svamp, trattkantarell, då den vissa år kan plockas i såväl juli som augusti !
när så vissa kallar de första kantarellerna för “sommarkantarell” blir ju begreppsförvirringen total.
en kantarell är en kantarell och en trattkantarell är en trattkantarell och absolut inget annat !!!!

0

Gunilla

6 okt 2006 kl. 08:14

Och en trattkantarell är en kantarell och en blek kantarell är en kantarell och en svartnande kantarell är en kantarell etc., etc, .Stackars kantarell som inte har ett eget namn!Men jag kallar dem gula kantareller. Och smeknamn och dialekter är kul!!
Och det man kallar sommarkantarell är nog oftare blek kantarell än de första kantarellerna!I alla fall alla jag pratat med som använder det smeknamnet.Och trattisar eller trattar säger jag åxå och har ingen som helst avsikt att sluta med det!

0

Ozzy

6 okt 2006 kl. 08:20

ko, kossa, nöt, ök, fä.
Tall & fura.
Häst, toto, pålle.
Tröja, gensare.
korv, slang, raggarballe =)
etc etc…

0

per d

6 okt 2006 kl. 08:21

gunilla, då utgår jag från att du tycker det är helt ok om du kommer i en saluhall och ber om 1 kg kantareller att du tycker det är fullständigt ok om du får kantarell, svartnande kantarell eller trattkantarell. kanske skulle det t o m vara ok för dig om handlarn gav dig 1 kg narrkantarell till 200 kr kg. för enligt dig är ju allt med namnet kantarell i kantarell !!!

0

per d

Kenneth

6 okt 2006 kl. 08:21

Spelar du dum, eller….!!? Du får gärna hålla dig till trattkantarell - och alla vet att du pratar om “trattisar”! Om inte förr, så nu vet du också vad “höstkantarell” kan betyda, ävenom de kanske kan hittas redan på sommaren! Ge upp redan!!

0

Morgan

6 okt 2006 kl. 08:24

Vad sägs om:
- Idag såg vi ett nötkreatur, troligtvis var det en “Bos primigenius” (vanlig ko)

=)

0

Lill

6 okt 2006 kl. 08:26

Fint väder i dag?

0

Lill ;)

Morgan

6 okt 2006 kl. 08:29

Jajamensan, snart dags att ge sig av till skogs.
Korgen står tom i hallen och väntar på att bli fylld.

0

Lill ;)

Lill

6 okt 2006 kl. 08:31

Vilken tur du har!!
Själv måste jag åka iväg å jobba ett par timmar först.
Hoppas inte svamparna springer ifrån mej.

0

Gunilla

6 okt 2006 kl. 08:34

Ok och ok - men hade jag inte uttryckt mig tydligt så hade han ju inte gjort fel-fast narrkantarellen är ju inte en kantarell!Svårt när släkt och artnamn inte skiljer sig åt! Men å andra sidan köper jag inte svamp-jag säljer- och mina kunder brukar be om gula kantareller om jag har flera sorter och det är gula de vill ha!!

0

Kenneth

6 okt 2006 kl. 08:40

Bra, Gunilla! Vi tar bort kantarellen från per d och kvar har vi narren!!

0

Kenneth!

Gunilla

6 okt 2006 kl. 08:41

Yes!!Klokt sagt!

0

Kenneth! o gunilla

per d

6 okt 2006 kl. 09:02

tydligen vissa här som kenneth och gunilla som inte kan skilja på sakdiskussion och personförföljesle utan nu mer ägnar sig åt det sistnämnda efter att dom blivit fullständigt motbevisade i sitt försvar av diverse uppdiktade svampnamn.

0

per d

Gunilla

6 okt 2006 kl. 09:11

Som man ropar i skogen får man svar!

0

per d

Gunilla

6 okt 2006 kl. 09:13

och fö anser jag mig inte ett dugg motbevisad-åsikter är aldrig fel eller rätt utan åsikter! Och vad gäller fakta är de inte motbevisade eller fel!

0

SLUTA

Svampinresserad

6 okt 2006 kl. 09:18

Var vänliga och lägg ner den här tråden nu.

0

SLUTA läs

Gunilla

6 okt 2006 kl. 09:51

om ni inte är intresserade.Vi som gillar att munhuggas och debattera kan väl få fortsätta om vi vill och ni övriga struntar i våra inlägg! Svårare kan det väl inte vara?

0

SLUTA läs

per d

6 okt 2006 kl. 09:58

bra sagt gunilla, äntligen ett klokt ord från dig…. !

0

SLUTA läs

Kenneth

6 okt 2006 kl. 10:01

Bra per d! Nästan ett trevligt inlägg av dig!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone