Blir de grå med ålder eller pga hur torrt eller fuktigt det är på växtplatsen? Eller är det annat som bestämmer variationer som detta?
Jag kan inte påstså att jag lärt mig skilja på trattkantarell och rödgul trumpetsvamp. Jag har tänkt att det är trattkantarell jag plockat..Det är fascinerande vad de kommer i många olika utseenden fast de växer helt tätt inpå varandra.
Just de här växte i mossig barrskog, mest gran. En del björk och enstaka asp. Rätt öppen skog och en bit upp i höjden från lägsta punkten i skogspartiet, som är vattensjukt efter allt regn som fallit här i trakten av Sandviken under september. Har därför svårt att koppla den grå färgen till torka, just på grund av allt regn som fallit.
Färgvariationen är stor hos kantareller och trumpetsvampar. Den grå färgen på dina trattkantareller kan bero på torka men också att olika individer har olika mycket pigment.
är spetsig längst ned så behöver du inte oroa dig. Mycket god svamp om man hinner före larverna. Har plockat massor av den idag.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.