olofom
30 sep 2023 kl. 21:21
Hej!
Vi tänkte först att det nog var en torr svart trumpetsvamp, men när jag lär mig om existensen av brun trumpetsvamp samt grå trumpetsvamp börjar vi undra. Känns som en kantarell och luktar som en kantarell. Växte längs stig i Stockholmsområdet, blandskog mest lövträd, relativt högt. Flera liter fanns inom två kvadratmeter.
Är det någon som tror sig veta skulle det uppskattas!
Det är kruskantarell. Har aldrig sett så många samtidigt, den är ganska ovanlig. Ätlig, men brukar inte rekommenderas pga sin sällsynthet. Fint fynd!
http://svampguiden.com/art/visa/pseudocraterellus_undulatus
Ingen fara att plocka dem. Det är som att plocka äpplen, det innebär inte att trädet dör. Viss aktsamhet med tanke på sporspridningen bör nog iakttas, men annars gör det ingen skada att plocka fruktkropparna. F ö finns inga arter som heter brun eller grå trumpetsvamp. Jag gissar att man menar kruskantarell och grå kantarell.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.