0 390 visningar

16 svar

Kantareller växer snabbt!!!

Nina H

3 okt 2006 kl. 15:14

Någon skrev här att kantareller växer långsamt, men det stämmer inte. På mitt närmsta ställe har jag kollat flera gånger i veckan utan att se ett spår av dem. Men så idag, var de jättestora - bara sådär!!

0

Bo E

3 okt 2006 kl. 15:16

Jovisst men det är väta som krävs.
Under denna torrsomnmar har de stått tämligen still.
Nu är det fuktigare luft och regnar då och då.
Då växer svampen till!
Hurra!

0

Annette Landin

3 okt 2006 kl. 15:17

O ja…jag plockar i min skog nästan varannan dag :=) jag räknar ca tre dagar mellan “knort” till matig kantarell :=) Mina trumpeter är nu nästan knaster torra på badrumsgolvet…

0

Nina H

3 okt 2006 kl. 15:19

Jag var tvungen att ta till ugnen, nu är trattisarna där, snart knastertorra de med. Har drömt om svamp hela natten…..

0

Annette Landin

3 okt 2006 kl. 15:20

Jaaa, livet är ibland riktigt underhållande :=)

0

cicki

3 okt 2006 kl. 17:34

Annette, har just lagt till ett ord i min ordlista “knort”. Underbart, tack!

0

Bo E

3 okt 2006 kl. 17:37

Såg det och fattade att det var nån dialekt för knopp, så därför ödslade jag ingen tid på att märka ord.
Alla har visst lite egna varianter i “svampspråket”!

0

Annette Landin

3 okt 2006 kl. 18:07

Japp det är västgötska/skaraborgska/hjoska för liten/pytte/mini/miniatyr osv det går alltså att att: Vilken liten söt knort, dvs vilken liten söt bebis

0

Trumpelisa

3 okt 2006 kl. 20:33

Knort använder en del i Södermalad också.
Ett bra ord som säger en del tycker..

0

Daniel Persson

3 okt 2006 kl. 20:54

Knort används även i Skåne, kan jag meddela. Kanske finns i SAOL rentav?

0

SAOB

Karin Hedén

3 okt 2006 kl. 21:02

Kanske inte i ordlistan men i ordboken finns det! Slå upp här: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ !

0

Daniel!

Affe

3 okt 2006 kl. 21:04

Har knort samma betydelse här då?
Har nog aldrig hört en Skåning använda det, men det kanske är väldigt lokalt. Var i Skåne befinner du dej, själv häckar jag i Landskrona.

0

Knort

Annette Landin

3 okt 2006 kl. 21:09

oj, vad nationellt det var :=) Kul att man gör sig förstådd…

0

Knort

Erik Ekholm

4 okt 2006 kl. 01:55

Kul, ett nytt för mig, upplänning och 60-talare som jag är.
Det är 3vligt med dialekter.

Är däremot bekant med morkullans knortande som tillsammans med pispandet utstöts under spelflykten.

0

Morkulla

Annette Landin

4 okt 2006 kl. 07:11

Kallas det knortande… :=D

0

Kantareller

Birgitta F

4 okt 2006 kl. 21:22

Har idag skördat för 4:de gången på samma ytor. Hittade min säsongs största idag 9 cm i diameter och ca 8, 5 cm hög.
Sen gjorde vi kantarell-pannbiff med lök…..

2 timmars plockande

0

Affe!

Daniel Persson

4 okt 2006 kl. 21:44

Då är vi närgångna, jag bor i Teckomatorp! Jag kan ju erkänna att jag inte hör ordet knort så värst ofta, men man kan använda det om ett litet barn t.ex.

Tilläggas bör väl att jag är uppvuxen lite närmare Medelhavet… Vellinge :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone