Hej! Det växer många stora köttiga svampar på vår gräsmatta (i norra Vallentuna) och in bland träden (mest björk). De verkar gilla tunna grässtrån o kottar. Doftar jättegott (enl mig dotar de syren) o smakar råa friskt o gott (spottade ut). Små o medelstora verkar ha vidfästa skivor, men äldre har nästan nedlöpande. Några växer i tuvor och är då mer “buckliga”, men många växer även ensamt. De är vit-beiga men även lite vitgråa. Ingen ring. Ingen slida. Alltid böjda fötter som närmast marken nästan har en klump. Vitt kött. Fötterna bryts inte av tvärt, som på kremla.
Den verkar vara ganska vanlig eftersom det finns så mycket av den o vi har haft den andra år. Den verkar tåla lite frost.
Själv tycker jag att den har många likheter med musseron, men att den ibland växer i mindre tuvor gör mig tveksam.
Finns det nån som känner till denna svamp?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.