Hej! Jag är en gröngöling i svampskogen. Jag läste på noga innan jag skulle plocka kantareller så att jag skulle kunna skilja dem från andra svampar. Jag tycker det är ganska lätt att se skillnad på kantarell och narrkantarell (eller vad den nu heter) men fick hem några som jag är lite osäker på. Jag tycker de skiljer sig i färg och hatten pekar ju nedåt eller är platt, foten upplever jag också lite smalare. Samtidigt är de inte fullt så orangea som den falska kantarellen och foten är inte ihålig som jag läst att falsk kantarell har. Men det kanske inte gäller alla sorter?
Svamparna växte nära varandra i en helt vanlig blandskog, både de jag tyckte var äkte och dessa på bilderna som jag tyckte var falska.
Blir jätteglad för hjälp och skriv gärna hur ni tänker så jag kan lära mig att bedöma själv! Ha en fin dag i skogen!
Här är fler bilder. jag lyckades inte få in alla bilder i samma inlägg tyvärr.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.