0 430 visningar

12 svar

Klimatförändringar?

kebne

5 sep 2024 kl. 11:02

Bor i Uppland, Sigtunatrakten och har alltid plockat massor med svamp (kantareller, stensopp, trumpetsvamp bla). Men i år - inte en svamp. Inte ens kremlor eller flugsvamp. Nu börjar jag noja över klimatförändringarna. Vad tror ni? Är det “normala” fluktuationer, eller?

0

Ludvig

10 sep 2024 kl. 21:09

Normala fluktuationer. Har hittat ovanligt mycket kantareller i Västervikstrakten i år. Oroa dig inte över “klimatförändringar”, 99% skrämselpropaganda.

2

bra svar

Kebnekajsa

11 sep 2024 kl. 10:41

Ludvig. Att klimatet förändras är fakta. Och det är oroande. Än mer oroande att det finns människor som tror att det är hitte-på.

0

Ludvig

11 sep 2024 kl. 18:24

Ja det förändras långsamt men är inte det minsta akut, vi har lång tid på oss att anpassa samhället till eventuella problem det kommer leda till. Det det mesta tyder dock på att den ökande koldioxidhalten har långt mer positiva än negativa effekter. Lyssna inte på allt du ser på TV.

1

Kebnekajsa

13 sep 2024 kl. 15:20

Inte det minsta akut? Var hittar du dina källor? Det är
mer än akut. Mellan januari och april i år ökade koldioxidkoncentrationen snabbare än den någonsin gjort under de första fyra månaderna av något annat år. Samtidigt har den största tvååriga ökningen av koldioxid i atmosfären observerats mellan maj 2022 och maj 2024.
Att det påverkar allt levande på vår planet är inget man kan negligera och skratta bort.

0

Kebnekajsa

13 sep 2024 kl. 15:23

Källa: Amerikanska NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) har kontinuerligt mätt koldioxidhalten i atmosfären sedan 1958. På grund av mänskligt orsakade utsläpp och förändrad landanvändning har koldioxidhalten under de senaste decennierna varit högre än på miljontals år.

0

Ludvig

16 sep 2024 kl. 04:21

Koldioxidhalten ökar och det blir lite varmare. Vad leder det till? Det blir lite behagligare klimat och det växer bättre, vad är så farligt med det?

1

Kebnekajsa

16 sep 2024 kl. 15:33

Omg. Ludvig. Läs på! Det är inte bara lite farligt med klimatförändringarna; det är livsfarligt! Hela ekosystemen kollapsar om vi inte bromsar uppvärmingen av vår planet. Tänk bara en sån “enkel” sak som att svamparnas mycel förser växter och träd med näring och vätska. Allt det rubbas om svampen torkar bort. Det är bara ett exempel på vad som händer om vi inte lyckas stoppa uppvärmningen.

1

mumrik

2 okt 2024 kl. 03:47 –

Är det här tillräckligt påtagligt för dig, Ludvig?
https://www.dagensps.se/varlden/kebnekaise-krymper-allt-snabbare/

0

ChrilleSvampman

10 okt 2024 kl. 22:51 –

Ursäkta men jag måste säga att Ludvigs svar är… ja, idiotiskt… har hört det från andra och gör mig alltid snäppet förbannad. Men på samma gång så beror det mycket på okunskap.

Högre temperaturer leder till en mängd problem, bara en otroligt outbildad människa kan säga något som “det blir lite varmare, är ju skönt”. Högre temperaturer leder till problem med regn, snömängder, torka… om det inte snöar under vintern så att den kan smälta på våren så leder det till att våra vattendrag och akvifer där vi får dricksvatten ifrån inte fylls på.

Bara det är ett stort problem, mängden varningar för vattenbrist i Sverige har ökat markant, dessutom leder en torrare och varmare väderlek till större risker för bränder, bränderna blir även större och pågår längre.

Detta är endast två problem som orsakas av en högre temperatur och klimatförändringar, två av dussintals, hundratals kanske. Och bara vattenbrist och värre skogsbränder är tillräckligt för att påvisa hur dum kommentarer som “äsch, blir ju bara lite varmare” är.

Tryckte på den här diskussionen för att instämma och säga att jag inte heller hittat några svampar, inte förrän nu i Oktober då vi äntligen fått rikligt med regn, men sen läste jag Ludvigs kommentar och kände mig manad till att kommentera.

Försöker inte vara dramatisk eller otrevlig, men jag hoppas verkligen att du lyssnar och lär dig lite mer om situationen Ludvig så du kan göra rätt beslut och bättre förstå allvaret.

0

Ragna

14 okt 2024 kl. 12:50 –

Låt mig vara lite diplomatisk här. Ni har alla en poäng och så brukar det vara. Dock finns det en naturlig klimatförändring samt en onaturlig. Och det är ju viktigt att skilja på, för annars kan man skapa onödiga meningsskiljaktigheter. Helheten har många delar med andra ord. Den naturliga skapar också stora klimatförändringar, vilket är som det bör. Den onaturliga som kommer av människans oförmåga att samarbeta med naturen påverkar dock både natur och därmed klimat, negativt. Vi talar om bl.a./exempelvis giftig besprutning i konventionellt jordbruk som tar död på mikroberna i jorden som i sin tur leder till att jorden inte förmår att bibehålla varken näring, vatten eller Co2. Detta leder till erosion och Co2 utsläpp, ja. (Med mera…) Det är varken bra för människa, natur (inklusive svampar), eller klimat. Och där kan och bör vi människor göra en insats. Sedan är frågan om vi ska oroa oss? Jag väljer att ha tillit och göra vad jag kan genom att välja en hälsosam och så hållbar livsstil som möjligt. Bl.a. genom att plocka min egen svamp (inga utsläpp från transporter där, bara jag på min cykel eller mina ben). ;-)
Det finns mycket skit i världen, men vi ska också komma ihåg att världen är underbar, samt att det finns olika perspektiv som kan bidra till helheten. Och om vi ska komma tillbaka till svampen; Jag har också upplevt att vissa områden är fulla med svamp för att sedan nästa år inte bjuda på något. Men det upplever jag definitivt som en del av naturens cykel. Och det gäller ju inte bara svamp. Det gäller allt liv. :-)

0

tbes50203

18 okt 2024 kl. 20:53 –

[url=https://svampguiden.com/]hola[/url]

0

tbes50203

18 okt 2024 kl. 20:54 –

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone