Hej! Jag och min man tycker mycket om att promenera i skogen och varje år försöker vi leta efter svamp, men… vi hittar inga! Vi har förstått att svampstället är hemligt, men vi vet verkligen inte hur vi kan göra för att hitta “ett eget”. Vi går utanför stigarna, försöker hitta platser där träden är mindre täta, där det är en blandning av löv- och barrskog, men. Noll. Vi känner oss lite övergivna, hur kan vi göra, har ni andra tips? Jag läste att det bör finnas guidade tourer, men det brukar väl inte finnas just där vi bor. Uppsala.
Menar du att ni aldrig ser en enda svamp eller att ni inte hittar några ni känner igen och törs plocka?
För om ni inte ser några alls är det väldigt märkligt. Ni kanske går för fort och inte tittar ordenligt. Det tar lite tid att får “svampögon”, för många svampar gömmer sig rätt bra. Men ni bode ju se dem som är stora och ståtliga och kontrasterar mot omgivningen, som röd flugsvamp t.ex.
Det lite läskiga med svampplockning är att ni oftast måste gå långt från större stigar. Ha alltid kompass och eventuell karta med er.
Du ställde frågan i april men jag hoppas inte det är då ni är ute för då är det kört. Börja inte gå ut förrän sent i augusti. Själv brukar jag vänta till september men det är en väderfråga om det har regnat mycket eller inte.
Packa en god matsäck och gå bara rakt ut!
Som du sa, blandskog är att föredra. Dra dig till fuktig mark, dvs undvik slänter i västerläge där solen ligger på hela dagen.
Ha alltid en kikare med er så slipper ni springa på allt som ni tror är svamp på håll men som visar sig vara tallbark. Man sparar mycket energi på det viset.
Lycka till!
Hej Valentina. Svamp är kul, ge inte upp. Jag är själv nybörjare och jagar främst kantareller. Jag har lärt mig på egen hand men skulle nog i efterhand kanske gått några dagar kurs. Kantarell är bra att börja med, det går i praktiken (nästan) inte att ta fel. Som du säger så lämnar ingen ut sina svampställen, MEN kända svampskogar kan du lätt få reda på - tex ”kring stad x är den stora skogen nordväst bakom det gamla kraftverket bra”. Fråga folk.
Det här är mina tips:
1) Så klart rätt tid på året (nu).
2) Gå till blandskog gran/björk. Den skall vara ganska gles. Blandskogar har bättre chans till rätt fuktighet. Barrskog är torr, lövskog fuktig. Tät skog för mörk.
3) Det brukar vara bra med lite marktäcke, men absolut inte tjockt. Tex tjock mossa lämnar inte plats för svampen.
4) Ormbunkar, gräs, och ris är dåliga tecken.
5) Tar man sig långt in i skog så kan man så klart hitta orörda marker, men det behövs i allmänhet inte. Gå inte till skogsområde som är nära större bebyggelse, och håll dig undan från platser där det står bostadshus nära (de plockar rent). Men annars brukar jag sällan gå längre än en kilometer från huvudväg.
5) Svamp gillar gamla teäd och organiskt material på marken.
Mitt bästa tips är att du följer råden ovan och så letar du efter en mindre grusväg. Följ den med bilen tills du hittar en stig eller gärna en avverkningsväg. Parkera och gå iin på den. Stämmer premisserna ovan har du mycket stor chans att hitta kantarell. Följer du stigen ca 500m och spanar av områdena direkt kring den utan lycka så gå tillbaka och prova en ny stig. Med tiden kommer du lära dig och lära känna markerna.
Perfekt skog för mig har varit industriskog med björk i där man 2-3 år tidigare gallrat. Det ligger då lite gamla träd och material kvar, marken är fast efter maskiner och ej mossa är uppriven och marken exponerad.
I början gick jag många mil i eländig skog som var snårig och jäklig utan att hitta något. Jag plockar på mitt vis inga stora mängder, men kilon blir det.
Lycka till! Andra kanska andra åsikter och då lär jag mig gärna av det :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.