0 19 visningar

4 svar

Hjälp med artbestämning av svamp i häxring. Hunden har troligen ätit av den

Andasj

Igår kl. 09:44 –

Hej,

Jag undrar om någon vet vad detta kan vara för svamp? Vår hund har blivit dålig magen med kräkningar och diarré och vi misstänker att hon har ätit av svamparna efter att gräsklipparen har kört över dem.

Vi bor i Östergötland och svamparna växer i en häxring på gräsmattan nu under våren. Vi har en stor Lind som häxringen kan ha något samröre med.

De kommer ofta i små klungor som på bilderna och hatten blir runt 1 dm. När de kommer upp i klungorna ser de nästan ut som taggsvampar på avstånd. Foten saknar strumpa. Doften är skarpt svampig åt det fräna hållet. Ofta lätt att ta upp men delar bryts lätt av.

Tacksam för hjälp. Orolig att det kan vara en svamp som orsakar mer än magproblem.

0

Andasj

Igår kl. 09:45 –

Bilderna föll bort

0

Fyodor1991

Igår kl. 09:59 –

Detta är en vårmusseron eller en blåmörtsskivling omd detta är en blåmörtsskivling så är den giftig… Hoppas nån här vet!

0

Andasj

Igår kl. 15:09 –

Tack för svaret Fyodor1991. Det verkar ganska ovanligt med Bolmörtsskivling nu på våren så då hoppas jag att det är den ofarliga Vårmusseronen.

0

Fyodor1991

Igår kl. 16:34 –

Jag glömde säga att jag är ingen expert och har själv ställt frågan om det är(inte om din svamp)  vårmusseron eller blåmörtsskivling i en annan tråd (tråden hetter kan detta vara en vårmusserån?) jag är själv osäker men hoppas att det är en vårmusseron det är just ingen anan som svarar här eller?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone