Ingen gallsopp. Mycket läcker svamp som jag plockat många gånger. Smakar som Karl Johan. Liknar mycket Karl Johan, som man ser på bilden. Ligger gott i min mage nu. :-) Kan inte få det till att bli något annat än Finluden Stensopp om jag tittar på de soppar som denna sida presenterar, då den kan vara ljusare i färgen. Men jag är öppen för förslag! Växer rätt centralt i Örebro, i gräset vid lövträd. Tror där finns ek…
Jag citerar känntecken på Finluden Stensopp: “Hatt & fot: Välvd och finluden sämskskinnsliknande hatt, ofta prickvis uppsprucken. Grågul till ljusbrun eller brun. 10-25 cm bred. Foten är vit till ljusbrun, vanligen knubbig ibland slank, med vitt finmaskigt ådernät. 10-12 cm hög fot, 3-5 cm tjock.”
Det stämmer på den ljusa svampen jag hittat/brukar hitta, just att den är ljusare och ofta spricker upp i hatten. Den har detta karaktäristiska ådernät som också Karl Johan har, dock är hatten ljusare och ofta sprucken i ytan. Strävsoppen har ju ett helt annat mönster på foten likt Björksoppen och konsistensen är en annan (mindre fast), heller inte samma knubbiga form. Och K-J blir ju inte så ljus. Spricker heller inte upp. Som sagt, jag kan inte se att det kan vara en annan svamp om det inte är någon sällsynt sort som inte nämns på denna sida…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.