0 836 visningar

13 svar

Lammticka ??

Alf Pallin

3 okt 2006 kl. 20:01

Vill bara kolla om jag har rätt att det här är lammticka. Svampen hittad i Hälsingland, det fanns bara det ex som är på bilderna.

0

Morgan

3 okt 2006 kl. 20:17

Är ingen expert, men en glad novis och tror att det mycket väl kan vara en lammticka.
Jag är själv ingen stor “tickälskare” och går oftast förbi lokaliteterna där tickorna till synes verkar utkastade som tallrikar på marken, men foten gör att jag kan tro att det är lammticka du hittat. =)

0

Lammticka

Irene A

3 okt 2006 kl. 20:20

Jag tycker absolut att det ser ut som lammticka, Albatrellus subrubescens. Den arten av lammticka som växer med tall, blir ofta lite orangefärgad i skador och där den har tummats.

0

Lammticka/ upplysning

Alf Pallin

3 okt 2006 kl. 20:49

Bara som upplysning, svampen/tickan växte på ren tallmark, där fanns också rimskivling riddarmusseron och några trattkantareller.

0

Lammticka/ upplysning

Lill

3 okt 2006 kl. 21:35

Hur skiljer man lammtickan från fårtickan?

0

Annika Eriksson

3 okt 2006 kl. 21:54

..Jepp, och troligtvis varianten Citrinus som blir gul vid skrapning…du kan jämföra med mina på bifogade länk
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=27759&fnr=1&sok=&Start=100&Offset=50&0

0

Lammticka/ upplysning

Irene A

3 okt 2006 kl. 22:44

Lill, det är inte så enkelt alla gånger att skilja på lammticka och fårticka. Miljön ger faktiskt den bästa vägledningen.
Hittas den i ren tallskog utan någon gran i närheten , är det lammticka, Albatrellus subrubescens.
I granskog och blandad barrskog är det lite svårare, men om det är lite surare mark med mossor och ris, om tickorna har lite gråaktig ton på hattarna och på sin höjd gulnar lite vid tumning, är det fårticka, Albatrellus ovinus. I örtrik granskog på kalkmark finns även en annan lammticka (minns inte det svenska namnförslaget), Albatrellus citrinus, som inte brukar bli så orange, utan mera gul med åldern. Jag har inte sett den så ofta, men den brukar ha större porer än fårtickan och den andra lammtickan.

0

Lammticka/ upplysning

Lill

4 okt 2006 kl. 07:51

Tack Irene!
Har smakat fårticka förut och inte tyckt om den. Här om dan gjorde jag ett nytt smakprov. Mycket godare. Nu undrar jag om det kan ha varit lammticka jag hittat.
Dom blev gula när jag stekte dom.
Plockade dom på en tallhed vars det växer massor med olika svampar. T.ex. Kalle, sandsopp, örsopp, fingersvamp, riddarmusseron, brödticka, fårticka, mm, mm, mm.
Vanliga år brukar det även finnas massor med goliat. Inte i år.

0

Lammticka/ upplysning

Irene A

4 okt 2006 kl. 14:46

Lill, den vanligaste tickan på tallhed ihop med de övriga arterna du räknade upp, är förstås brödticka. Tänkte inte på den som förväxlingsart när du frågade hur man skiljer på fårticka och lammticka… Enligt min erfarenhet finns det alltid någon gran i närheten när man hittar fårtickor.
Jag vet faktiskt inte vilken färg lammtickan får när man steker den, men våra fårtickor blir alltid gula. Brödtickan behåller sin bleka färg.

0

Till Irene

Annika Eriksson

4 okt 2006 kl. 15:23

..lammtickan blir gul vid tillagning..men smakmässigt ingen höjdare..

0

Annika

Irene A

4 okt 2006 kl. 16:12

Jag grunnade på om de inte borde få samma färger vid upphettning som vid skrapning, d.v.s. brunorange på subrubescens och gul på citrinus?
Har du testat tillagning av båda arterna?

0

Har testat bägge...

Annika Eriksson

4 okt 2006 kl. 16:25

..har testat bägge, ser ingen skillnad vid tillagning mer än att möjligtvis citrinus blir mer gul och har en liten mer utpräglad doft, smakmässigt tycker jag nog det går på ett ut..kul är att det börja engagera så många fler..ska bli roligt att höra vad Lill upplever när hon får mitt paket..sen till en helt annan fråga - har du aldrig funderat på att åka på Cortinarius-träffarna http://www.jec-cortinarius.org ?

0

JEC

Irene A

4 okt 2006 kl. 17:05

Njae, de där stora evenemangen får vara för min del, är så nöjd med att få åka till Gotland emellanåt :-)

Vi hade förresten tänkt testa att steka lammtickor (citrinus) när vi var där förra veckan - mest bara för att få se om det blev någon skillnad på färgen - men fick så lite tid över, så det blev inte av.

0

JEC

Annika Eriksson

4 okt 2006 kl. 17:11

Ok, trots storheten så är det rätt trevligt i det där gänget på alla sätt och vis..men håller med dig, kalkplattan utslängd i det blå går minsann inte av för hackor..första helgen i oktober nästa år är vi ett gäng “tanter” som ska dit och svampa alldeles för oss själva..längtar redan..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone