Jag har sett att många hävdar att man först ska låta vätskan koka in, innan man tillsätter smör (eller annat fett) då man steker svamp. Själv har jag alltid haft i smöret först. Jag inser inte varför det skulle vara en nackdel att ha med smöret medan vätskan kokar bort. Någon som kan förklara?
/Anders
Det ser riktigt intressant ut! Jag har också letat efter roliga sätt att fördriva tiden när jag inte är utomhus. På sistone har jag blivit fast vid att spela Chicken Road Game på https://chickenroadgame.se/ länk. Det är en lättsam paus som alltid får mig att le.
Det har väl med att göra att det stänker fett om det blandas med vatten? Men det är ju bara att lägga på ett lock, tror inte det spelar någon roll för smakens skull om man lägger i smöret före eller efter.
Själv så lägger jag i litet fett, smör/marfarin el. Lite rapsolja då fettet framhäver svampens smak.
Det rekommenderas inte att frysa in svamp med denna behandling alltför länge. Vad ”länge” innebär framgår inte alltid men svamp jag fryst in med lite fett har då hållit sig till nästa säsong. Det går också att frysa in stuvningar på samma sätt under cörutsättning man har en bra och lufttät förpackning. Tycker att förpackningens täthet är viktig och det bästa är om du kan vakumsuga förpackningen. Finns ju bra grejer för detta ändamål.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.