Ett enkelt sätt att få förslag på identitet på en svamp som man inte känner till är “bildgoogling”. Det finns dock anledning att förhålla sig kritisk till de förslag som man kan få, vilket följande exempel illustrerar. Jag använde Googles funktion “Sök i bild” på bifogade foto, där funktionen automatiskt fokuserade på en hatt och genast föreslog “rimskivling”, en delikat matsvamp. Jag var inte helt nöjd med svaret (rimskivlingarna jag plockar ser inte ut så), så jag fokuserade istället sökningen manuellt, på en svamp i profil i samma bild, och fick nu förslaget “toppig giftspindling”. Den avbildade svampen fick förstås ingen plats i svampkorgen…
Inget av förslagen var rätt, och Googles bildsök är inte lika bra som t.ex. Artfaktas bildsök: https://artfakta.se/sok-med-bild
Tack, Michael. Jag ska kolla Artfaktas bildsök närmare. I just detta fallet hittades ingen matchning, men det spelar ingen roll, för till matlagning plockar jag bara de svampar jag känner till mycket väl.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.