Jag var i skogen och tog bilder på lite olika svampar för att se om jag kunde hitta vilka arter det var online, men denna svamp har jag lite svårt att hitta.
Hittades i Östergötland, i ett blött område bredvid en åker med mestadels högt gräs och mossa, mycket Ek och Tall som växer i området. Svampen växte i flertal i samma område ca 10-15 st, de flesta var ca 5 cm. Den största jag såg var nästan 10 cm hög och 5 cm bred hatt.
Skulle gissa på att det är någon slags musseron men har svårt att matcha den med några av svamparna på hemsidan.
Svampar är ett livslångt lärande, och det finns ingen idag levande person som kan identifiera samtliga Sveriges 10 000 svamparter efter bild. Det är en spindelskivling, troligen i section Anomali “björkspindlingar” som du har hittat. Här finns mer läsning: https://www.researchgate.net/publication/356021082_Type_studies_and_fourteen_new_North_American_species_of_Cortinarius_section_Anomali_reveal_high_continental_species_diversity
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.