0 290 visningar

12 svar

Vad är det här?

Maria

3 okt 2006 kl. 22:01

Har aldrig tidigare sett en sådan här. Har försökt att få så bra kort som möjligt. Aldrig fotat svamp tidigare. Inga skivo, taggar rör. Slät undersida.
Hittat i ängsmark med mycket snäckskal.Har kollat i vår svampbibel.

0

Annika Eriksson

3 okt 2006 kl. 22:18

Hattmurkla, troligtvis den vita, Helvélla crispa, bör vara lite hårig på hatten men det syns nästa enbart med hjälp av en lupp/förstoringsglas…

0

Maria

3 okt 2006 kl. 22:27

Tack Annika. Nu hittade jag den på sid 620 i svampbibeln. Att jag missade den. Kanske för sent för mig att nyckla svamp.
Det står “mindre allmän” skulle nog inte plockat den?

0

Annika Eriksson

3 okt 2006 kl. 22:37

Angivelserna sällsynt, mindre allmän och allmän beror på flera faktorer såsom själva växtplatsen, biotopen beskaffenhet, skogsbruk etc samt hur frekvent denna och övriga platser inventeras - och av vilka..matsvampsplockare med tunnelseende kan ju springa förbi rätt mycket intressant…se arters utbredningskartor som en vägledning tillsammans med ovanstående..det du plockar är bara själva fruktkroppen av svampen och har ringa betydelse för återväxten..fynd så kallade rödlistade arter kan din lokala naturskyddsföreningv vara intresserad av att få reda på att du hittat..sen finns Artdatabanken dit du också kan rapportera fynd..

0

Maria

3 okt 2006 kl. 22:44

tack! är redan på väg in till Artdatabanken. Få se om jag hittar något där.Det här området är väldigt säreget. Finns en del i min stad som skulle vara intresserade.

0

fråga till Maria

Alf Pallin

3 okt 2006 kl. 22:47

Jag undrar bara vilken svampbok/svampbibel du har?

0

fråga till Maria

Maria

3 okt 2006 kl. 23:17

Till Alf
Rymann - Holmåsen, senaste utgåvan

0

fråga till Maria

Karin Hedén

3 okt 2006 kl. 23:21

Min är andra utgåvan 1984. Finns det senare?

Karin

0

Svar til Karin

Annika Eriksson

3 okt 2006 kl. 23:26

...1992, säljs bl.a. hos Adlibris
http://www.adlibris.se/search.aspx

0

Till Maria o Annika

Karin Hedén

3 okt 2006 kl. 23:28

Vet ni om det skiljer mycket mellan 1984 och 1992 års utgåvor?

0

Uppdaterad

Annika Eriksson

3 okt 2006 kl. 23:35

..utbytta bilder, svenska namn som tillkommit, ändringar av utbredningskartor och omarbetning av bestämningsnycklar…så köp den från 1992 utifall du är spekulant..

0

fråga till Maria

Maria

4 okt 2006 kl. 08:09

Till Karian
ser nu på morgonen att annika redn svarat. Har samma svar. Jag har tredje, reviderade upplagan 1992 och tredje tryckningen 2006.
Mailade och frågade Adlibris och fick den senaste.

0

Annika och Maria

Karin Hedén

4 okt 2006 kl. 23:41

Tack för upplysningar. Får väl lägga litet pengar på att byta upp mig från upplagan från 1984.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone