0 80 visningar

11 svar

Karl-Johanupprop!

Christer

25 jul 2004 kl. 12:44

Här i Boråstrakten är den rekordtidiga KJ-säsongen snart slut. Bedrövlig kvalitet, mycket snylting.
Hur ser det ut i övriga landet? Har det varit lika tidigt överallt eller finns det platser där den ännu inte har kommit igång?
En snabbinventering skulle ge svar på dessa frågor.
Kom igen, ut och kolla och lämna din rapport!

0

Sidentass

25 jul 2004 kl. 13:37

I år har jag sett “världens” största karljohansvampar här i västra småland…men…ingen har varit duglig att plocka på grund av alla angrepp:-( kan nog bero på det myckna regnet…:-(

0

Birgitta

25 jul 2004 kl. 17:29

Jag har inte heller hittat en enda K-J som det funnits ens en enda mm att ta vara på. Runt Tranås i norra Småland.

0

Helena

25 jul 2004 kl. 19:27

Samma ska här i Sörmland. Jag rör mej mest i skogar utanför Malmköping och det är bedrövligt. Har sett 100 tals Karl Johan men knaske kunnat ta reda på max 10. Var ute senaste idag och det var väldigt gott om Karl Johan där man antingen maskätna eller angripna av snyltingen.
Tycket att de alllra flesta sopparna varit dåliga i år. Men man kan ju hoppas på att det kommer en nu omgång i September och att de blir bättre. Sånt har ju hänt andra år.

0

Gunilla Zakariasson

25 jul 2004 kl. 23:59

I Strängnästrakten har jag hittat en del ätbara men inga mängder.Har dock inte sett några alls som varit ” snyltade”. De som inte är användbara är larvangripna.

0

Karl-Johanälskare

26 jul 2004 kl. 00:35

Snyltade?
Hur ser man skillnad på “snyltade” och larvangripna?

0

Olle i Västerås

26 jul 2004 kl. 00:54

Vi har hittat en del stora KJ i Västerås trakten. Men inte en enda gick att ta vara på.

0

Helena

26 jul 2004 kl. 21:49

De som drabbats av snyltingen blir missväxta. Ofta har de en extremt uppsvälld fot och förkrympt hatt. Dessutom så ser svampen möglig ut efter som det bildas som en vit hinna över den.
Att de är maskätna syns ju många gånger inte på utsidan.

0

Annemarie Kjell

26 jul 2004 kl. 23:35

Här i Södra Dalarna (Hedemora) har inte säsongen kommit igång ännu. Vi väntar och hoppas på fin skörd.

0

Regina

27 jul 2004 kl. 00:33

Hej alla!
Rapport från Bromma (Sthlm) samt Bålsta(Uppland). Har hittat massor av KJ men endast ett fåtal dugliga. Fruktansvärt enerverande speciellt eftersomn de har varit de största jag någonsin sett.

Hälsningar Regina

0

Jonas Med familj

27 jul 2004 kl. 19:31

Hej, har inget svar på din fråga. Men vi är nyinflyttade i borås och skulle gärna vilja ha lite tips på vilka skogar som är bra att traska i runt om borås…

0

Birgitta

29 jul 2004 kl. 21:48

Om det finns svamp
snylting angripen KJ känns det på  lukten på långt håll.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone