0 314 visningar

10 svar

Trädgårdsluring 2

Bengt Sandh

4 okt 2006 kl. 12:01

Glömde bilderna.

Bild 1 visar denna svamp i oskadat skick, bild 2 i skadat skick och bild 3 den skyldige till skadan, dvärgschnauzern Rufus

0

Trumpelisa

4 okt 2006 kl. 12:11

Den sista tror jag föreställer en fin svamphund. De två andra har jag inte en susning om.

0

Gula

4 okt 2006 kl. 12:46

Guu va söt!! Den förlåter man ju det mesta!

0

Charina

4 okt 2006 kl. 12:49

Byt hund!! Hunden ska ligga still när det plockas svamp :))

0

Irene A

4 okt 2006 kl. 13:57

Svedticka på stubben och gyllengrå musseron (Melanoleuca cognata) i gräset är min gissning. Luringen Rufus ser ganska nöjd ut - duktig hund!

0

Bengt Sandh

4 okt 2006 kl. 14:41

Tack, Irene! Det vekar stämma, hittade den i Norstedts Stora svampbok. Där står att sporavtrycket är ockragult. Verkar stämma, se bild.

0

Irene A

4 okt 2006 kl. 14:55

Kors vilken orange färg det blev!
Snygg bild att förstora upp till en tavla förresten…

0

Bo E

4 okt 2006 kl. 15:28

Hej! Jag tror denna gyllengrå¨musseron är samma art som jag försökte beskriva för nåt år sedan på forumet och som jag vill minnas identifierades som sköldskivling, utan bild var det då.
Jag var väl nöjd med identifikationen då, men på nåt sätt var det ändå något som inte stämde med antagandet sköldskivling.
Den växte i en fd trädgård / park nära syrénbuske och björk var närmsta träd.
Nu tror jag det var samma som luringen i din trädgård!
Tyvärr lär jag inte få se den på samma plats därför att nu har parken förvandlats till byggarbetsplats!
Det som jag saknar mer är i o f s de snöbollschampinjoner som brukade visa sig i samma område.

0

Michael Krikorev

4 okt 2006 kl. 23:56

Håller med Irene om svedtickan men tycker skivlingen ser ut som en sköldskivling, Pluteus cervinus (ska den heta hjortskölding på svenska?). Sköldskivlingar har rosa sporpulver vilket också verkar stämma med din bild på sporprovet Bengt.

0

Bengt Sandh

5 okt 2006 kl. 01:03

Michael!
Först tackade jag Irene A. för hennes analys men jag är benägen att luta åt att du har mer rätt (kan man ha lite rätt, lagom rätt och mer rätt?). När jag ser bild och beskrivning i Norstedts Stora svampbok är det inte någon tvekan. Det är allmän sköldskivling (vedertaget namn 1982).

Tack båda för engagemang och seriös analys!

0

Bo E

5 okt 2006 kl. 14:38

Tack!
Det var förmodligen Michael som hjälpte mig med sköldskivlingen förra året.

Nu ser jag ju en bild på en identisk svamp, och då var det sköldskivling, alltså!

Ja, den är faktiskt ganska allmän i mina trakter, och jag får väl behålla den som sköldskivling då och skippa musseronspåret…

Tack Michael (och tack Bengt för bilden)!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone