Hej! Jag tror denna gyllengrå¨musseron är samma art som jag försökte beskriva för nåt år sedan på forumet och som jag vill minnas identifierades som sköldskivling, utan bild var det då.
Jag var väl nöjd med identifikationen då, men på nåt sätt var det ändå något som inte stämde med antagandet sköldskivling.
Den växte i en fd trädgård / park nära syrénbuske och björk var närmsta träd.
Nu tror jag det var samma som luringen i din trädgård!
Tyvärr lär jag inte få se den på samma plats därför att nu har parken förvandlats till byggarbetsplats!
Det som jag saknar mer är i o f s de snöbollschampinjoner som brukade visa sig i samma område.
Michael!
Först tackade jag Irene A. för hennes analys men jag är benägen att luta åt att du har mer rätt (kan man ha lite rätt, lagom rätt och mer rätt?). När jag ser bild och beskrivning i Norstedts Stora svampbok är det inte någon tvekan. Det är allmän sköldskivling (vedertaget namn 1982).
Tack båda för engagemang och seriös analys!
Tack!
Det var förmodligen Michael som hjälpte mig med sköldskivlingen förra året.
Nu ser jag ju en bild på en identisk svamp, och då var det sköldskivling, alltså!
Ja, den är faktiskt ganska allmän i mina trakter, och jag får väl behålla den som sköldskivling då och skippa musseronspåret…
Tack Michael (och tack Bengt för bilden)!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.