Det vore intressant att få lite tips på olika arter som passar att blanda med varandra.
Jag hittar sällan så mycket av en och samma sort att det går att undvika blandningar, men har sedan barndomen lärt mig att man exempelvis inte bör blanda kantareller och champinjoner.
Blomkålsvamp och stora tickor brukar bli rejäla mål i ensamt majestät.
Däremot blandar jag friskt kantareller, taggsvamp, soppar och olika kantareller och trumpetsvamp med varandra.
Kremlor går också till det mesta, tycker jag.
En liten bit för hårdstekt Karl-Johan kan ta udden av en kantarellblandning!
Vilka är dina favoritblandningar?
Ibland när jag inte har så mycket tid över utan bara går ut runt knuten brukar jag blanda det jag hittar. Annars går för de flesta kremlor att blanda md allt möjligt.
I år har jag blandat mindre mängder svamp men också särfryst el. torkat KJ, sandsopp, smörsopp trattisar sv. trumpet mm. Just nu kommer jag att frysa in ca 7 liter avkokta kantareller i små förpackningar att antingen ha till blandsvamp eller ensamma. Tilläggas kan att jag ratade hur mycket blek taggsvamp som helst. Gillar inte nattarbete. Tack igen alla regndansare - vi har inte fått så mycket regn här( mest sol idag )men tydligen har det kommit tillräckligt.
Hej!
I somras under Umeå fotbollsfestival fick jag till middagen på Scandic hotell en svampsås gjord på karl-johan, rödgul trumpetsvamp och sandsopp.
Den smakade gudomligt.
Själv skulle jag inte haft den fantasin att blanda just de tre svamarna med varandra.
Värt att testa tycker
kantarell med karljohan tillsammans med vispgrädde och bong kalvfond plus färsk fransk estragon ger en ljuvlig sås.provade i dag blandningen torkade trattkantarell, tegelsopp, karl johan och taggsvamp. lite kalorisnålare variant med mjölk, bong kalvfond och bare en liten skvätt vispgrädde plus mörk maizena redning. inte så dumt det heller !
Tack för tipsen!
Karl Johan och sandsopp har jag en del på lager, men brukar inte blanda den torkade med färsk.
Testade härom dagen att blanda blåmusseron med snöbollschampinjon ca 1 del ch på 10 blå.
Det blev mycket gott i stuvning med grädde och spetsat med lite rött vin.
Trattkantareller börjar komma såpass nu att man nog kan använda dem som de är.
Rökslöjskivling, trattkantareller, fårticka och kantareller blev också helt ok i blandning.
Där var jag tveksam, för rökslöjskivlingen hade väldigt annorlunda arom som rå, men gick bra ihop med kantarellsmakerna som stekt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.