Jag lovade ju att rapportera från Laus backar efter gotlandsturen! Ett väldigt vackert ställe, men alltför utsatt för sol och vind för att inbjuda till svampletning efter alla veckor som gått utan regn, så vi åkte bara runt det. Vi misstänkte dessutom att alla fåren som gick där och betade, nog helst ville vara ifred 8-)
Hej Irene!
Förstod nästan att det skulle vara så... har släkt i området och de har talat om en torr sommar med gult gräs och hackande vattenpumpar… tråkigt att blev så, men hoppas du gillade naturupplevelsen ändå :).
För många år sedan, när jag hade turen att få följa med en textilkonstnärinna till området, så såg vi bland annat ett par varianter av jordstjärna där på den ganska grunda jorden, kanske gynnas den av att marken är så starkt kalkhaltig? Hon plockade på sig av allt möjligt som jag hade svårt att identifiera den gången, och senare fick jag veta att hon lyckats färga en ganska ordentlig laddning garn i olika toner i grönt och blått, men än idag har jag inte koll på exakt vad det var för spännande hon fann där egentligen. Vi hitttade också mycket sopp och det fanns gott om champinjoner inåt i de mer lummiga områdena, och jag önskar att jag någon gång i framtiden kan få återvända dit för att inventera området mer ingående. Jag har mer kunskap idag, så det är en dröm som jag får gå och suga på till dess att tid och pengar tillåter en resa dit igen. Men till dess får jag i alla fall tacka dig för rapporten,
mvh my
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.