0 886 visningar

26 svar

Ljudterror!!!

Bo Reyer

4 okt 2006 kl. 18:55

I eftermiddags när jag befann mig i stadsskogen ca en mil utanför Sala stördes plötsligt friden av många decibel oljud. Kan man inte få slippa detta ens i svampskogen? Man får ju mer än nog hemma. Det var GLASSBILEN.

0

Cicki

4 okt 2006 kl. 18:59

Kantarellglass?

0

Lill

4 okt 2006 kl. 19:37

Ja den där j-a glassbilen är då över allt!!

0

pfifferling

4 okt 2006 kl. 20:44

men glass är ju gott efter svamp?

0

Birgitta F

4 okt 2006 kl. 21:27

“nu lurar vi barn , nu lurar vi barn på deras veckopeng”
melodi :hemglass-trudelutt

0

Lill

4 okt 2006 kl. 22:00

Själv tycker jag numera att glassbilen endast är irriterande.
Handlade av den förut, men nu har jag så stora barn som äter så stora glassar. Då blir glassbilen dyr.

0

Bengt Sandh

4 okt 2006 kl. 22:26

Glassbilen? Pyttsan! Då är det mycket värre med alla rödhakar, koltrastar, mesflockar, grenknäckande oljud från älgar, trumpetsvampar och annat tjafs som ständigt stör tystnaden i skogen.

Jag har alltid min MP3-spelare med mig för då slipper jag störas av alla skogens egna oljud.

0

mp3

Birgitta F

4 okt 2006 kl. 22:29

lol ....“svamp , svamp , svamp jag plockar svamp, svamp svamp. se vad det dräller av kantareller , svamp, svamp svamp jag plockar svamp svamp svamp….”
Robert Karl Oskar Broberg

0

mp3

Gula

4 okt 2006 kl. 22:40

Kanske skogstrollen också köper glass från glassbilen?? Och det värsta störande ljudet i skogen tycker jag nog är en STOR fågel som plötsligt flyger upp alldeles bredvid en; DÅ är hjärtinfarkt nära….

0

mp3

cicki

4 okt 2006 kl. 22:54

Men Bengt, om trumpetsvamparna låter och du har dina mp3 i öronen så missar du ju dom. Hur låter en trumpetsvamp?

0

mp3

Bengt Sandh

4 okt 2006 kl. 22:57

Håller med dig, gula! Det finns inget värre än att stöta på dessa morkullor, tjädrar, orrar och annat onödigt som tvingar en att gå omkring i skogen hållandes jourhavande hjärtläkare i handen.

Tacka vet jag glassbilen, i skogen varnar den i alla fall på långt håll.

0

Fåglar

Lill

4 okt 2006 kl. 22:59

Ja fåglar som plötsligt flaxar iväg ett par meter bort har helt klart gett några adrenalinkickar.
Det tar ett tag innan pulsen lugnar ner sig.
Tur man inte har ett svagt hjärta!

0

mp3

Bengt Sandh

4 okt 2006 kl. 22:59

Hej Cicki!

Det är svårt att exakt beskriva men den låter lite tjurigt och trumpet.

0

mp3

Gula

4 okt 2006 kl. 23:01

Och jag som inte har någon jourhavande att hålla i handen….får gå med fickorna dignande av pillerburkar….

0

mp3

cicki

4 okt 2006 kl. 23:06

ja det är inte lätt med dessa “jättebroilers” flygande runt huvudet. Själv har jag belgiska flygvapnet…

bengt, kan du precisera hur “trumpet” låter. Lite lesset eller mer saxofon (;...

0

mp3

Bengt Sandh

4 okt 2006 kl. 23:19

I stora grupper är ljudet fullständigt olidligt. Det värsta är att de flesta spelar falskt, ja t.o.m. värre än den falska kantarellen. När Svea Silverstolpe-Johansson-Sandh och jag var ute och plockade dessa omusikaliska svampar härom dagen så svimmade Svea när ett 10-tal av dem började spela introt till “The Final Countdown”. Som tur var kom hon upp på nio, annars hade hon blivit utslagen.

0

mp3

cicki

4 okt 2006 kl. 23:26

“oh shit” och nu när Europe kommer ut med sin nya platta blir det väl ännu värre…

0

mp3

per d

4 okt 2006 kl. 23:28

där jag plockar kommer i bland natos jumbojet med jätteparabol på ryggen och stör ! i vart fall lite mer high tech än hemglassbilen !

0

mp3

cicki

4 okt 2006 kl. 23:39

hur vet du att denna jumbojet har en jätteparabol på ryggen, flyger den upp och ner eller har du annan info?

0

mp3

per d

5 okt 2006 kl. 00:01

har sett den från sidan från långt håll, har sett den landa och sett den på marken, så enkelt var det cicki !

0

mp3

cicki

5 okt 2006 kl. 00:03

ok, ville bara retas lite..

0

mp3

per d

5 okt 2006 kl. 00:10

helt ok, annars kunde jag ju sagt att jag sett den göra en loop…..

0

mp3

cicki

5 okt 2006 kl. 00:16

jojo, det händer ju rätt ofta ...

0

Erik Ekholm

5 okt 2006 kl. 01:32

Skulle gärna byta de förbannade flygplanen som under öronbedövande dån flög rakt över mig senast jag var i skogen mot en beskedlig glassbil. (Som i och för sig också kan vara hemskt enerverande.)

Ett flygplan i minuten var det under långa perioder. Och jag var ändå inte särskilt nära Arlanda. Vad ska folk hålla på och flyga så mycket för? Inte är det bra för klimatutvecklingen och inte lär det göra svampen hälsosammare att äta.

Suck!

0

per d

Kenneth

5 okt 2006 kl. 07:38

Jag antar att du sett Nato-plan med AWACS (Airborne Warning and Control Systems). Parabol är någonting annat, för att vara exact!

AWACS versus Parabol

0

Lill

5 okt 2006 kl. 09:01

Vad vore väl livet om vi inte hade något att reta oss på.
Någon retar sig på glassbilen och någon på flygplan.
Själv försöker jag inte låta saker uppröra mej, Men lite måst man ju få gnälla.

0

Hans v E

6 okt 2006 kl. 10:36

Detta är ju fel forum för ämnet ifråga, men eftersom Bo Reyer uttrycker problemet precis som jag gjort i många år - LJUDTERROR, måste jag passa på.
Glass kan man väl köpa i affärn som alla andra varor.
Annars kunde man ju ha brödbil och mjölkbil också.
Melodin - Helan och Halvans signatur - var i början tvåstämmig och lite mindre genomträngande. Sen kom en annan glassbil med P1´s paussignal (Storm och böljor tystna re´n) på torsdagar hos oss, medan Helan och halvan fortsatte på fredagar och det gör dom än.
Men man borde inte få idka ljudterror i ett i övrigt lungt och tyst område.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone