0 311 visningar

13 svar

Min dag i svampskogen

Maric

4 okt 2006 kl. 19:08

Så skönt att bo på landet och ha skogen både till vänster och höger, samt framför och bakom.
Dock har vi bara bott här ett år ännu, så jag utforskar nya ställen nästan varenda dag.

Idag tog jag vovvarna och en korg med mig och traskade iväg. Och på ett helt nytt ställe för mig så *klev* jag på Trattkantareller i massor, även rödgul trattkantarell som för mig var första gången jag hittade den. Såg sen att hela skogen var full med olika svampar, både kända och okända för mig.

Hittade även en svamp som jag aldrig sett i hela mitt liv och har kollat upp bland alla bilder, men hittade den ej. *Ruttnar just nu över att kameran e trasig* :-(
Lustig såg den dock ut. Foten var nästan genomskinlig och hatten var lite åt det brunare hållet. Växte på en mossig stubbe helt alena, tittade under och den hade små taggar.

*Ska inhandla kamera snarast*

Förexten, var det igår det var en tråd uppe om torkning av trattkantareller? Även ett gäng som jag försökte torka blev helt svarta och slemmiga och luktade unket. Och då hade jag endast rensat dem och lagt dem på tork

0

Lill

4 okt 2006 kl. 19:17

Vilken tur du har som bara behöver gå ut genom dörren och rakt in i kantarellernas värld.
Bor granne med skogen jag också, men tyvärr verkar inte många svampar hittat hit.
Hoppas någon annan kan hjälpa dej med den lustiga svampen.
Trattisar har jag fått intrycket av att dom behöver torkas snabbt. Själv torkar jag på myggnät i pannrummet. Dom torkar innom ett dygn där. Ändå får jag ibland slänga några.

0

Irene A

4 okt 2006 kl. 20:26

0

Maric

4 okt 2006 kl. 20:30

Men, vad ni är duktiga utn att ha sett bilder.
Hittade den när jag såg bilderna.
Pseudohydnum gelatinosum, British Columbia.

Tack Irene.

0

per d

4 okt 2006 kl. 21:03

det är ingen fara med de trattkantareller som blir svarta och blöta. flytta dem till torrt papper så blir de bra efter någon eller några dagar, har själv varit med om det många gånger. och dom luktar inte dåligt, dom luktar bara ännu mer svamp ! jag kallar dom som blir blöta att dom fått en tillfällig genkolaps !

0

Birgitta D

4 okt 2006 kl. 21:11

Efter en och en halv timme i skogen var det dags att ta fram den tredje dvs extrakorgen (den hopfällbara)från bokklubben. Får panik gav bort ca 10 liter till grannar med småbarn och åldringar i grannskapet i dag. Men har mer än hälften kvar. Jag kan bara inte vara hemma. Måste plocka svamp. Hittade inget annat än kantareller idag. Allt annat drunknade väl i allt det gula.

0

Maric

4 okt 2006 kl. 21:19

Konstigt nog så är det just kantareller som det varit minst utav här iår (bor vid Arlanda). Förra året plockade jag dock litervis.
Grattis till din fångst.

0

Biritta D

4 okt 2006 kl. 21:49

Tack. Kängtade efter annat men man tager vad man haver.

0

Birgitta D

MVH / Marita L

5 okt 2006 kl. 20:18

Vilken fin “korg” du har. Går den att köpa? I så fall var?

0

Birgitta D

5 okt 2006 kl. 23:04

Jag har köpt min genom en bokklubb jag är med i men kolla på forumet: Evus tror jag att det var tog upp beställningar på motsvarande korg från någon firma.

0

Birgitta D

MVH /Marita L

6 okt 2006 kl. 17:18

Jo, jag har beställt via Evus men din är ju “röd-rosa” och ser ut att vara något slags tyg. Stämmer det?

0

Birgitta D

6 okt 2006 kl. 21:17

Ja min korg är röd. Tillbehör var en teleskoppall. Inget jag tänker bära med mig i skogen, även om jag går vilse ganska ofta.. Tror inte färgen har någon betydelse.Jag hade också beställt via Evus om de inte var så att man måste beställa ur minst ett antal nunmmer ur katalogen.

0

Annki L

6 okt 2006 kl. 22:22

Jag fattar nada? Antal nummer?
i vilken katalog?
Nyfiken blev jag nu.

0

per d

7 okt 2006 kl. 00:36

men birgitta då, om du nu går vilse i skogen ganska ofta så vore det det väl bra att ha med den tele skop pall någonting ?? eller hur ???

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone