0 692 visningar

23 svar

inget recept mer en ide´

Birgitta F

4 okt 2006 kl. 22:45

Ikväll med överskott på gula kantareller provade vi detta:
1/2 kg gula malda i köttkvarn
blandas med 1 kg köttfärs
Blanda vidare som typ till pannbiff , ströbröd osv
Stek som pannbiff och mumsa.
Nästa steg vi ska blanda helt vegetariskt med förmodligen taggsvamp , kantareller, lök , rotselleri , morötter, kokt potatis sedan lika pannbiff.
Vad gäller vegetariska alternativet ska biffarna paneras i ströbröd eller med sesamfrön för att hålla ihop bättre.
Och detta fick ni helt gratis lol , sa min man med 25 års erfarenhet från köket…...

0

per d

4 okt 2006 kl. 22:51

har ni provätit biffarna med malda kantareller ?
jag körde trattkantareller i mixer för några år sedan , färska, och de smakade inte bra bra ! verkade som att smakämnena kollapsade på något sätt av den oömma behandlingen.

0

Birgitta F

4 okt 2006 kl. 22:53

Det blev kanonbra , tror att köttkvarn är skonsammare än mixer.
Ska meddela hur det helvegetariska alternativet blir efter helgen.

0

trattkantarell

Birgitta F

4 okt 2006 kl. 22:57

Sry missade att du pratade om trattkantarell den är mer ömtålig vi malde gula kantareller.
Det enda jag änvänder trattkantareller till nu för tiden är att sylta dem.

0

Gula

4 okt 2006 kl. 23:06

Det låter mumsigt det där, Birgitta! Och veg.varianten måste jag testa på min dotter(som är veg.) när hon kommer på besök. Vegetariska biffar, speciellt veganska, brukar vara svåra att få hela, dvs. hålla ihop.

0

trattkantarell

per d

4 okt 2006 kl. 23:06

jo syltade trattkantareller på en skiva knäckebröd eller fullkornsrågbröd med leverpastej är inte så dåligt.men torkade i en gräddsås går an också tycker jag !

0

trattkantarell

Gula

4 okt 2006 kl. 23:08

Hur syltar du trattkantarellerna, Per?

0

Lill

4 okt 2006 kl. 23:09

Om dom ska vara helt vegetariska fömodar jag att det blir utan ägg?
Har aldrig provat utan ägg, men jag brukar även tillsätta lite potatismjöl. Det binder.

0

Gula

4 okt 2006 kl. 23:11

Ja det är det som är kruxet: inga ägg! Och att laga mat och baka utan ägg är inte det lättaste! Man får liksom tänka om helt och hållet.

0

Lill

4 okt 2006 kl. 23:14

Måste va svårt med godis också.
Dom flesta godisar innehåller väl animaliska gelatiner.

0

trattkantarell

per d

4 okt 2006 kl. 23:15

gula, gör en 1 2 3 lag koka upp den med lite skivad rödlök och så låt trattkantarellerna koka med någon minut och så är det klart !

0

trattkantarell

Birgitta F

4 okt 2006 kl. 23:18

Jag syltar dem så de blir söta kolla bland recepten på insyltade trattisar. Använder dem som marmelad , gele till kött osv
oops glömde naturligtvis till ädelost i stället för päron

0

trattkantarell

per d

4 okt 2006 kl. 23:20

birgitta f, kan man få receptet på dina syltade trattkantareller ?

0

insyltad

Birgitta F

4 okt 2006 kl. 23:23

visst per d och alla ni andra
tror det här blir helt rätt:

http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=17

helt suveränt som marmelad och snask till ädelost

0

Svampbollar!

Mamma Mu

4 okt 2006 kl. 23:29

Jag testade att göra en vanlig smet till köttbullar med ägg, salt peppar och ströbröd. Kronan på verket i smeten var finhackad lök och hackad svamp bestående av taggsvamp, kantareller, karl johan som stektes innan det hamnade i smeten. Mums!  :-)  till det gräddsås, potatis och hemlagad rödvinbärsgele. 
Köttbullar ala Savmpbollar

0

insyltad

Gula

4 okt 2006 kl. 23:32

Tack Per! Det verkar enkelt och gott. Måste kanske pröva Birgittas förslag också, beror på vad jag hittar i morgon…
Och Lill : det ÄR svårt med veganmat!! Man får stå i butiken med förstoringsglas och lusläsa alla etiketter och det mesta innehåller faktiskt animaliska produkter. Och ost går ju inte heller! DET skulle jag aldrig kunna avstå från!!!!

0

veganmat

Birgitta F

4 okt 2006 kl. 23:37

När vi som krögare letade vegetariska alternativ fann vi i leverantörernas sortiment ett jättebra alternativ. Kommer dessvärre inte ihåg alls vad producenten hette men dom hade green burgers , couscous , rödbetsbiffar och allt var kanonkvaliteé. Mitt tips är att ringa någon storköks-grossist så kanske dom kan guida er till producenten. Finns dessvärre inte i “konsumentledet” så ni bör också ha en “krögar-kontakt”. Väldigt bra mat iaf….off topic

0

veganmat

???

5 okt 2006 kl. 07:05

Varför halvfabrikat??? Man blir så trött som vegetarian, det är väl inte svårare att göra en rödbetsbiff än en pannbiff? För som krögare bjuder man väl inte gästerna på fabriksgjorda pannbiffar?

0

????

Birgitta F

5 okt 2006 kl. 08:39

Tipset var till Gula , Javisst ska man självklart göra sina egna biffar som man själv vill ha dom.Oftast är det dock bara 1 eller 2 i ett sällskap på 100 som vill ha vegetariskt och då är det bra med ett bra halvfabrikat. Finns allt för många värdelösa halvfabrikat framför allt i konsumentled…..

0

Fabriksgjord krögarmat

Lill

5 okt 2006 kl. 08:54

Vet inte hur det är i resten av landet, men i den här staden får man leta efter restauranger som inte använder halvfabrikat.
Just biffar är väl en av dom rätter som är svårast att få ej fabriksgjorda på restaurang.

0

Sojamjöl i vegmat

Lotta E

5 okt 2006 kl. 09:03

Istället för ägg binder sojamjöl bra. Mer proteinrikt än potatismjöl etc och därmed mer bindande. Fungerar till och med helt som ersättare för ägg i veg. pannkakor mm.

Är själv veg och använder just sojamjöl då extra bindande behövs.

0

Sojamjöl i vegmat

Gula

5 okt 2006 kl. 09:09

Det låter bra, tack för tipset, Lotta! Tror jag råkar ha sojamjöl hemma tom. Har prövat olika varianter med potatismjöl men det vill sig inte riktigt.

0

Fabriksgjord krögarmat

Birgitta F

5 okt 2006 kl. 09:16

Fabrikatet var Findus och deras storköks-serie “greenmeal” och som jag trodde finns produkterna inte i konsumentled.
För den som är intresserad finns kompletta innehållsförteckningar här. Bra inspiration om tänkbara sammansättningar.
http://www.findusfoodservices.com/product_frame.asp?language=1&productnid=50693

0

Birgitta D

11 okt 2006 kl. 20:59

Tack för svar. Det var pannbiffarna jag var ute efter. Blandade nötfärs med ägg, lök och svampmjöl igår, ingen mjölk. Smaken blev god men de blev lite torra. Kanske bättreblötlägga i mjölk och använda blandfärs.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone