Man kan väl frysa ner vad som helst, men då det gäller svamp tycker jag att det är bättre att antingen torka eller “koka ner” svampen. Man behöver mindre utrymme i frysen eller i burken! Aromen av tillredda “hel-djupfrysta” trattkantareller kan jag inte uttala mig om, men jag undrar om det är någon idé!
Stöddig nu när jag hittar så mycket kantareller så tog jag några små och styckfrös. Lade sedan i plastpåse utan luft(nå nästan då). Få se hur det blir. När vatten fryser så spränger det sönder atomer eller molekyler och det kan förändra smaken. Lät dessa små kantareller torka lite först.
Rapporterar i sinom tid.
Som naturvetare vill jag med ett leende påpeka, att CELLERNA kan spricka upp vid frysning, eftersom vattnet i fast form (is) har en större volym än den flytande formen, och då frigörs smak- och doftämnen från cellerna. Vid uppvärmning förstörs också cellstrukturen med liknande resultat som följd. Molekylernas struktur ändrar inte vid djupfrysning och för att “söndra” atomer krävs en fission, dvs. kärnreaktion.
Inte städmani, men måste ändå, skall ha gäster imorgon! (men utan blomkålssvamp, snyft…)
Har varit ute i min skog varje dag utom i måndags.
Det blir inte mycket varje gång, men jag har lyckats lokalisera några trattis-ställen. Och fått bekräftat att det finns ett rödgul-trumpet-ställe, men de knappnålsstora trumpeterna var alla mögliga!! Sorgligt!!!
Fast kantarellerna fortsätter att spruta ur marken på alla möjliga och omöjliga ställen…....
Naturen är kemi! Matlagning är det också - en process med olika råvaror, rentav en syntes! Fetter, proteiner, aminosyror, vitaminer etc. reagerar på olika sätt i olika omständigheter. Variabler finns det gott om - temperatur, tid, med eller utan syre, mättade eller omättade fettsyror, antioxidanter mm. Vissa livsmedel håller längre i frysen, medan andra förstörs p.g.a. yttre omständigheter. Kanske råinfrysta svampar undgår vissa “nedbrytningsreaktioner” som nedkokta och i frysen bevarade svampar råkar utför innan de tillreds. Livsmedelskemi är en hel vetenskap, men man kommer långt med försök och misstag!
Smak- och doftämnen är ofta rena syror, derivat av bensenoljor (“aromatiska oljor”) och salter.
Det är ingenting som förstörs av frysning. Vad som förstörs vid frysning är i allmänhet fibrer som sprängs. Många naturliga saker är dock så elastiska att de trots allt inte sprängs. (Rom/kaviar t.ex. känns ju spontant som något som borde spricka. Äggväggarna är dock tillräckligt elastiska.)
Om något tappar smak av frysning så är det sannolikt för att fibrer har spruckit och ämnena har runnit ut, avdunstat eller för att de rinner ut eller dunstar när man väl värmer grejerna. Hade fibrerna varit intakta hade smakämnen hållits inne.
Förvaringstiden av svamp (torkad eller djupfryst)är det som gör att smaken/aromen eventuellt ändrar. I pannan rymmer alltid lättflyktiga molekyler och detta kan du inte undvika! Själva upptiningen har ingen inverkan på slutresultatet! Ha en regnfri och svamprik weekend!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.