0 975 visningar

29 svar

Frysa

Hallon

5 okt 2006 kl. 08:56

Hörde att man kan frysa in kantareller utan att förvälla, e de så?

0

Kenneth

5 okt 2006 kl. 09:09

Man kan väl frysa ner vad som helst, men då det gäller svamp tycker jag att det är bättre att antingen torka eller “koka ner” svampen. Man behöver mindre utrymme i frysen eller i burken! Aromen av tillredda “hel-djupfrysta” trattkantareller kan jag inte uttala mig om, men jag undrar om det är någon idé!

0

Annette Landin

5 okt 2006 kl. 09:46

Enligt mig går det inte att jämföra nedkokta trattkantareller med råinfrysta. Till råinfrystas fördel :=)

0

Annette

Kenneth

5 okt 2006 kl. 10:15

Jag måste pröva! Hur är det då, enligt din förmening, med torkade jämfört med de råinfrysta?

0

Nina H

5 okt 2006 kl. 10:21

Men Hallon menade kanske vanliga kantareller? Hur gör du med dem Annette? Har inte de för mycket vatten i sig för att bli bra frysta? Man kanske skulle prövat innan regnet kom?

0

Annette Landin

5 okt 2006 kl. 10:23

Oj, jag menade trattkantareller! Jag tycker att de smakar precis som nyplockade, torkade tycker jag oxå är helt OK, men inte som färska. Jag gör likadant med blomkål & karljohan, dock INTE vanliga kantareller!!!

0

Gula

5 okt 2006 kl. 10:24

Fryser du dem hela eller i bitar?

0

Annette Landin

5 okt 2006 kl. 11:19

Hela, se till att få ur all luft!

0

Johnny

5 okt 2006 kl. 13:05

Jag råinfryser alltid (om jag inte torker)kantareller, trattkantareller, smakar utmärkt, även efter ett par år!

0

Hallon

5 okt 2006 kl. 14:04

Tack för alla inlägg, ska testa med råinfrysning av några. det har som sagt/är ett otroligt svampår i år. Man kan i princip skörda varannan dag.

0

Annette Landin

5 okt 2006 kl. 14:11

Glöm inte att prova Karl Johan!!!

0

Hallon

5 okt 2006 kl. 14:24

Sjkall man göra på samma sätt, det har i och för sig varit jätteont om karl johan. Tre stycken tror jag, istället så har det varit taggsvamp som gällt, kan man frysa dom på samma sätt

0

Annette Landin

5 okt 2006 kl. 14:40

Det har jag aldrig gjort med taggsvam, men deras konsistens är ju åt kantarellhållet och det har inte fungerat för mig, har blivit frystorkade (i negativ mening) Karl Johan gör jag som trattkantareller

0

Johnny

5 okt 2006 kl. 15:22

Jag råfryser taggisar också, blir lika bra!

0

Nina H

5 okt 2006 kl. 15:32

Och när ni använder dom, slänger dom frysta i pannan, eller…?

0

Hallon

5 okt 2006 kl. 15:34

Gillar taggisar som bara den. Känns så tråkigt att förvälla dom. Riktigt goa. Var bor du nina

0

Nina H

5 okt 2006 kl. 23:46

Stöddig nu när jag hittar så mycket kantareller så tog jag några små och styckfrös. Lade sedan i plastpåse utan luft(nå nästan då). Få se hur det blir. När vatten fryser så spränger det sönder atomer eller molekyler och det kan förändra smaken. Lät dessa små kantareller torka lite först.
Rapporterar i sinom tid.

0

Hallon

6 okt 2006 kl. 00:51

Ok nina då gör jag samma, har torkat dom en dag. Drar bara ut luften då eller

0

Nina H

Kenneth

6 okt 2006 kl. 08:14

Som naturvetare vill jag med ett leende påpeka, att CELLERNA kan spricka upp vid frysning, eftersom vattnet i fast form (is) har en större volym än den flytande formen, och då frigörs smak- och doftämnen från cellerna. Vid uppvärmning förstörs också cellstrukturen med liknande resultat som följd. Molekylernas struktur ändrar inte vid djupfrysning och för att “söndra” atomer krävs en fission, dvs. kärnreaktion.

0

Nina H

Nina H

6 okt 2006 kl. 13:13

Och det betyder?
Att smakämnena är sönderfrysta eller…
Du får jättegärna förklara mera. Fler naturvetare i matlagningen!

0

Nina H

Annette Landin

6 okt 2006 kl. 13:16

Näää, de kan de inte göra…isfall kan vi ju inte frysa någonting…jag ser fram emot svaret eftersom jag hävdar att mina infrysta svampar smakar som nyplockade :=) varför är du framför datorn och inte ute i fina vädret??? (jag har städmani i dag…)

0

Nina H

Nina H

6 okt 2006 kl. 13:27

Inte städmani, men måste ändå, skall ha gäster imorgon! (men utan blomkålssvamp, snyft…)
Har varit ute i min skog varje dag utom i måndags.
Det blir inte mycket varje gång, men jag har lyckats lokalisera några trattis-ställen. Och fått bekräftat att det finns ett rödgul-trumpet-ställe, men de knappnålsstora trumpeterna var alla mögliga!! Sorgligt!!!
Fast kantarellerna fortsätter att spruta ur marken på alla möjliga och omöjliga ställen…....

0

P.S. Annette

Nina H

6 okt 2006 kl. 13:32

Av min man fick jag häromdagen i present en “valfri naturaktivitet”.
Undrar om han fattar vad han ger sig in på.....
Vilken skog rekommenderar du?

0

Nina H

Annette Landin

6 okt 2006 kl. 13:32

Jag får min kära mor på besök nästa vecka, så jag vill ha ordning så att hon & jag kan knalla i skogen och på Birger jarlsgatan :=) Trevlig helg! Om det tröstar har jag inte hittat någon blomkålssvamp senaste veckan heller…

0

P.S. Annette

Annette Landin

6 okt 2006 kl. 13:34

*ler* menar han att att vill plocka svamp, eller skall ni ut på romantisk naturaktivitet? Ni är välkomna till min skog, jag behöver inte gå med, men jag kan bjuda på kaffe med dopp :=)

0

Nina H

Kenneth

6 okt 2006 kl. 13:53

Naturen är kemi! Matlagning är det också - en process med olika råvaror, rentav en syntes! Fetter, proteiner, aminosyror, vitaminer etc. reagerar på olika sätt i olika omständigheter. Variabler finns det gott om - temperatur, tid, med eller utan syre, mättade eller omättade fettsyror, antioxidanter mm. Vissa livsmedel håller längre i frysen, medan andra förstörs p.g.a. yttre omständigheter. Kanske råinfrysta svampar undgår vissa “nedbrytningsreaktioner” som nedkokta och i frysen bevarade svampar råkar utför innan de tillreds. Livsmedelskemi är en hel vetenskap, men man kommer långt med försök och misstag!

0

Nina H

Niklas

6 okt 2006 kl. 14:16

Smak- och doftämnen är ofta rena syror, derivat av bensenoljor (“aromatiska oljor”) och salter.

Det är ingenting som förstörs av frysning. Vad som förstörs vid frysning är i allmänhet fibrer som sprängs. Många naturliga saker är dock så elastiska att de trots allt inte sprängs. (Rom/kaviar t.ex. känns ju spontant som något som borde spricka. Äggväggarna är dock tillräckligt elastiska.)

Om något tappar smak av frysning så är det sannolikt för att fibrer har spruckit och ämnena har runnit ut, avdunstat eller för att de rinner ut eller dunstar när man väl värmer grejerna. Hade fibrerna varit intakta hade smakämnen hållits inne.

0

Nina H/Kenneth /Niclas

Annette Landin

6 okt 2006 kl. 14:17

Rena rama biologilektionen…och det var ett tag sedan :=)TACK!!!

0

Nina H/Kenneth /Niclas

Nina H

6 okt 2006 kl. 14:52

Annette: - gubben menar att tålmodigt stå ut med min önskan - och då blir det svamp. han försökte med skidor, men, men det gör vi ju ändå...
Biologi/kemi: Ja, alltså slänga svamparna i pannan innan de hinner tina o smakämnena rinner ut?

0

Nina H

Kenneth

6 okt 2006 kl. 15:04

Förvaringstiden av svamp (torkad eller djupfryst)är det som gör att smaken/aromen eventuellt ändrar. I pannan rymmer alltid lättflyktiga molekyler och detta kan du inte undvika! Själva upptiningen har ingen inverkan på slutresultatet! Ha en regnfri och svamprik weekend!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone