0 469 visningar

20 svar

kantarellexplosion

per d

5 okt 2006 kl. 16:52

var ute på en 6 timmars tur i dag i “min” svampskog. helt otroligt som det vuxit till sig på 14 dagar. 4 kg förra gången och 10 kg i dag och allt kantareller !!!kombination med regn och fortsatt värme verkar göra nytta ! lokalitet, norra jylland. men tydligen ingen annan som plockar där jag plockar. kanske beror på att de flesta kommer på weekenden men jag plockar alltid torsdag eller fredag och så är där tomt och så tror man kanske att där inga kantareller finnes…...

0

Mamma Mu

5 okt 2006 kl. 17:03

Låter underbart!!  Längtar till i morgon, ska till landstället.Ska kasta mig ut i skogen och hoppas ha samma tur som dig.  Förhoppningsvis sitta på altanen och rensa med ett glas vin och bara njuta!  :-)

0

freya

5 okt 2006 kl. 17:04

hmmmmm….det kunne være man skulle tage til jylland i stedet for sverige så og ankomme en onsdag ;0)

0

per d

5 okt 2006 kl. 17:09

visst freya, men der findes mange skogar i det nordjyske….ss

0

Bylle

5 okt 2006 kl. 17:47

Helt enormt med svamp i skogen.
Plockade 4 kg trattisar förra veckan på ett ställe. Var dit en gång till i går och plockade 5 kg. Härligt !!!

0

Birgitta F

5 okt 2006 kl. 19:32

Bohuskusten samma sak gula kantareller över över allt…har dock inte plockat en enda blek kantarell inte heller vit kantarell i år. Trattkanatrellerna tynar fortfarande bort och ser eländiga ut.

0

per d

5 okt 2006 kl. 19:40

birgitta f, trattkantarellerna såg eländiga ut här på andra sidan kattegatt för 2 veckor sedan men nu var där en he delsmåttpågång och en del plockbart. men då var korgarna redan fyllda så de fick stå på tillväxt.men med regn och hyfsad värme så kan de nog skärdas runt 1 november. men det blir inga stora mängder

0

Birgitta F

5 okt 2006 kl. 20:38

hade det på känn per d , har syltat en del redan men visst vore det kul med fler trattkantareller i gott skick , just nu ser dom hängiga ut.

0

Helena A

5 okt 2006 kl. 20:43

Här i Sörmland så är det explosion både av kantareller och trattkantareller. Men det är nästan det enda plockbara som finns i skogen nu.
Nästa vecka får allt stå på tillväxt för då är ju alla jägare ute.
Men sen så...........

0

per d

5 okt 2006 kl. 21:03

här i danmark jagar man bara under weekend, men finns ju inga älgar här utan bara lite råvilt. å andra sidan är skogen stängd när det är jagt, i vart fall när det är en privatägd skog. i privatägda skogar får man enbart gå på vägar och stigar…. men hade jag följt den lagen i dag hade det inte blivit många kg kantareller….. !!

0

Gunhild

5 okt 2006 kl. 21:29

Här i Västerbotten är det just nu uppehåll i älgjakten men björnen jagas och älg är åter tillåten från tisdag nästa vecka. Thaiarna har också åkt hem så det är ganska lugnt i skogen och trattisarna är på gång. Hoppas snön dröjer lite…

0

Susanne E

6 okt 2006 kl. 09:03

Hej, var också ute igår och plockade massor. Mest trattkantareller, men också mycket gula kantareller, taggsvamp, champinjoner och fortfarnade fanns några fina soppar. Det var underbart att komma hem med så mycket. Dottern undrade om det fanns några svampar kvar i skogen:) Idag ska jag prova att sylta kantareller som jag läst om på forumet. Ska bli spännande. Undrar om det går att sylta kantareller även för långtidsförvaring? De recept jag läst om var som sillinläggningar, som håller en vecka eller två, men det skulle vara bra om det gick att ha längre på burk.

0

syltade kantareller

Annika Eriksson

6 okt 2006 kl. 09:17

..det går alldeles utmärkt att sylta kantareller för långtidsförvaring, se här exempel på recept
http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=17

0

Susanne

Karin Hedén

6 okt 2006 kl. 09:23

För långtidsförvaring i burk krävs att bakterietillväxten förhindras. Om principer för konservering läs här http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=5890&fnr=1&sok=kantareller&Start=250&Offset=50&ipos=26
I Svenska Akademins ordbok Står det så här om “konservera”;  BETYDELSE: bevara l. bibehålla (ngn l. ngt) i det tillstånd vari han l. det befinner sig, bevara oskadd. I strikt bemärkelse betyder alltså “konservera” inte självklart upphettning i glasburkar.

Lycka till och se upp med botulismen!

0

Tack!

Susanne E

6 okt 2006 kl. 09:31

Tack Annika och Karin för snabba svar! Nu är det bara att ställa sig vid köksbänken (fast muskotblomma måste nog inhandlas förs). Det ska bli kul att smaka av sedan. Jag har aldrig provat varken inläggningar eller torkning, bara fryst svampen förr.

0

blomkålsbuketter

Annika Eriksson

6 okt 2006 kl. 09:44

..det finns ett otal varianter på inläggningar..jag brukar även lägga i pyttepyttesmå blomkålsbuketter..är inte bara gott utan även dekorativt och uppskattat av de som får i present. En klassisk och trevlig receptbok är Sigri Sahlins Svamp, ta till vara och laga till,  utgiven på LTs förlag 1989, ISBN 91-36-02890-8

0

Tack!

per d

6 okt 2006 kl. 09:52

vad skall du med muskotblomma till ! kantrellerna skall väl inte smaka muskot, då är det ju bättreatt göra potatismos eller lasagne med muskot! ?
min erfarenhet med inkokta kantareller i 1 2 3 lag är det degott och väl håller några månader men tappar färg efter en tid och ser lite trista ut.

0

blomkålsbuketter

Susanne E

6 okt 2006 kl. 09:58

En svampkokbok! Det verkar bra. Sökte på både titel och ISBN på Bokus.com men där fanns den inte. Jag får inventera närmaste bokhandel i helgen. Den kan vara behövlig just nu. Det är roligt med olika inläggningar och alltid uppskattat vid middagar.
Tack!

0

Antikvariat

Karin Hedén

6 okt 2006 kl. 10:27

Sökte efter Sigri Sahlins bok här http://www.svaf.se/sok.htm och fick en träff här http://www.nordkalotten.se/ .
skynda Dig så ingen annan hinner före!

0

Antikvariat

Susanne E

6 okt 2006 kl. 10:40

Tack Karin för hjälpen, men någon annan måste ha hunnit före. Jag får inget napp på någon av länkarna när jag söker. Vare sig på titel Sigri Sahlins svamp eller Sigri Sahlins savamp ta till vara och laga till. Jag får prova senare. Har man riktig tur kan det ju komma in någon.

0

Antikvariat

Karin Hedén

6 okt 2006 kl. 10:51

Ring direkt till antikvariatet! Jag får fortfarande napp!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone