27 jul 2004 kl. 21:34
Det var en fin bild du hade!
Anders fråga om “gul trumpetsvamp” illustrerar hur lätt man kan missförstå ett svenskt artnamn - och jag är fortfarande inte säker på vad han menade…
Den art som numera ska heta rödgul trumpetsvamp, har tidigare kallats gul trumpetsvamp, och gör tydligen så än i dag på finlandssvenska.
Tack!
Jag tycker det är roligt med färgvarianter av olika arter.
Bland diabilderna har jag ytterligare några gula former:
Stensopp med gul hatt (möjligen Boletus venturii).
Gul form av sidentråding.
Gul form av Lepista inversa (ett fynd gjort under Borgsjöveckan 2001 och som jag i fält trodde var Leucopaxillus subzonalis).
En annan omvälvande färgupplevelse fick jag när en deltagare på en svampkurs i Linköping trodde sig ha funnit en vit strävsopp av något slag. Det visade sig snart att foten hade ett ådernät och överensstämde med karljohan i allt utom färgen. Vid en hastig anblick kunde man tro att den var snyltingangripen, men alla delar var vita, intakta och köttet var fast och doftade gott av stensopp: http://svampguiden.com/div/temp/boletus_edulis_albino.jpg
Finns det någon därute som någonsin sett något liknande? En albinoform av stensopp?!
Storsvamparnas mångfald slutar aldrig att överraska!
Har en bild av den vita stensoppen Boletus betulicola:
http://swefungi.se/PAGES_AC/Boletus_betulicola.html
Det ser ut att vara samma art som på din bild.
Den gula Lepistan från Borgsjö är väl den här:
http://swefungi.se/PAGES_IO/Lepista_flaccida3.html
De var oense i Borgsjö om vad den skulle kallas…
Den där Lepistagruppen med olika namn som flyter omkring (gilva, inversa och flaccida med ett antal varietetsbeteckningar) skulle behöva redas ut.
Jag tycker att de nu rådande tolkningarna av de gamla artnamnen stämmer dåligt - om den där gula från Borgsjö finns beskriven, borde det vara Lepista gilva eller Clitocybe splendens (ev. är det samma art).
Ja, vår vita stensopp ser onekligen ut som den på Sörens bild. Jag funderade faktiskt ett tag på om vårt fynd kunde vara betulicolan, men jag hade för mig att den skulle ha mer brunt i foten och mot hattmitten. Den kanske kan vara helt vit också? Har sällan sett betulicolan på bild förr, men det lutar iallafall åt det hållet nu när jag fått se Sörens bild.
Har betulicolan andra skiljetecken från edulis än färgen?
Kul med den gula Lepistan… Visst är det samma kollekt som jag har bild på :-).
Jag trodde att jag hade tittat igenom alla bilder på din trevliga hemsida, men dessa hade jag tydligen missat!
Hmm, jag måste revidera den vita Boletusen på min hemsida. Sen den dök upp på en svamputställning i slutet av 80-talet och den då kallades betulicola, har jag trott att det var den.
Du har förstås rätt i att det är en albinoform, troligen av Boletus edulis.
Boletus betulicola har uppsvällda ändar på hyferna i hatthuden, men framför allt har den, precis som de övriga i släktet, färgade sporer som gör rören gula till gulgröna. Den som vi har kallat betulicola har uppenbarligen ofärgade sporer, och det ser den även ut att ha på din bild…
Ledsen att svaret har dröjt - har varit bortrest i två veckor.
Tack för svaret. Ja, jag lutar också åt en albinoform av edulis. Det hade varit intressant att ta en titt i mikroskopet, men jag tror att vår kollekt försvann i Linköping.
Fick se ett foto av B. betulicola som Klas Jaederfeldt skickade. Den var mycket lik edulis men hade något blekare hattfärg. Om det nu är en god art, så är den förmodligen förbisedd.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.