0 1814 visningar

26 svar

Svampkorg på ryggen?

Magnus

5 okt 2006 kl. 18:10

Är det någon som har tips på var jag kan hitta nån slags ryggsäckskorg eller en korg att hänga vid sidan? Skulle vara bra att ha då armarna inte är så starka.

0

Nina H

5 okt 2006 kl. 18:24

Jag har funderat mycket på detta också. Tänkte på en vanlig näverkont, men det blir inte så bra för de svampar som hamnar underst.
Är du uppfinningsrik? Händig? Skall vi konstruera något ihop? Jag har lite idéer men vet ej om de går att förverkliga.

0

per d

5 okt 2006 kl. 18:34

tror det är svårt. gjorde ett försök att hänga en korg på min ryggsäck för någon månad sedan när detvar vilt med karljohan och armarna inte räckte till.men korgen slog fram och till så svampen gick nästan i stycke. problemetär anatomiskt.armarna kan man balanser och kompensera vinglig gångmed men ryggen är svårare.
men möjligtvis en påhängskorg på ryggsäcken men då behövs det nog hjälp i skogen med at få den av och på.

0

Magnus

5 okt 2006 kl. 20:15

Nina H

Jag är nog inte den händiga typen och hade hoppats på nåt man kunde köpa. Intressant iallafall att du hade tänkt på samma grej!

0

Nina H

5 okt 2006 kl. 20:18

Kanske du kan köpa något om jag komemr på nå‘t. Men det blir i så fall till nästa svampsäsong!

0

Tina Nordberg

5 okt 2006 kl. 20:22

Utan att låta skrytsam kan jag påstå attt jag tillhöt den händiga typen. Jobbar så att säga i branchen. Har du någon ide, så låt mig se.

0

Jessika

5 okt 2006 kl. 21:56

Varför inte använda en vanlig ryggsäck eller en sådan där väska på magen eller livremmen till att hålla fast korgen med eller varför inte använda en (håll i er nu -:) )en tygkasse eller annan kantig kasse. Man brukar kunna få med någon sådan när man köper ett visst antal drickor el dyl. Jag vet att det är bäst med korg men använder själv just nu en hård kasse. Funkar lika bra.

0

Nina A

5 okt 2006 kl. 22:45

lägger man ner plastburkar a´la big pack i ryggsäcken blir inte svamparna så klämda…annars är mitt tips en lite större modell av “strandväska” som går att ha hängande över ena axeln

hmmm….

vore kul att komma på en riktigt bra lösning
borde inte vara svårt att göra något i lätt småmaskigt nät(lite efter samma tanke som denna:
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15567&catalogId=10103&storeId=2&productId=60871&langId=-11&categoryId=16260&chosenPartNumber=90096786  men förslutningsbar och med axelremmar

0

Tina Nordberg

5 okt 2006 kl. 23:21

Kan man tänka sig att med remmar fästa någon form av korg eller nätkasse på ett ryggsäckstativ.Billiga beg ryggsäckar brukar finnas på loppis. Ska kolla på lördag.

0

Annette Landin

6 okt 2006 kl. 08:36

Typ en Haglöfs som man bär ungar i på ryggen funkar med en papperskasse i…

0

lilla my

6 okt 2006 kl. 08:39

Jag kör ibland med vanlig ryggsäck som jag stoppat ner ett par tomma flingpaket i, det blir visserligen inte så mycket svamp i varje kartong men de understa blir heller inte så illa klämda. Lätt att sortera efter art också :) särskilt en höst som denna.

0

Annette Landin

6 okt 2006 kl. 08:41

Jag var ute med en kvinna i skogen som hade en picknick-korg att plocka i! Det var supersmart :=) Olika fack till olika svampar och ett stort till trumpetsvamp…som vi den dagen plockade massor av!

0

Nina H

6 okt 2006 kl. 09:53

Fast det blev tungt för armarna!! Har fortfarande ont i min handled. Jag funderar mycket på hur man skall slippa detta. Kanske den där tvättkorgen från Homeshop som verkar vara i samma konstruktion som den hopfällbara svampkorgen? Och så nåt att hänga den på. På ryggen eller diagonalt över kroppen. Och ja, kanske kartonger i den så man slipper mosa den understa svampen.
Jag funderar vidare….

0

Annette Landin

6 okt 2006 kl. 10:02

ev skulle man kunna lösa det lite som ett ok som man har över axlarna…typ en bärrem från golfbag över skuldrorna med rundbottnade korgar i var ände, så att det inte slår i benen på samma sätt…min mor har reumatism och hon bär på ryggen. Vår gamla Haglöfs bärstol med brun pappåse :=)

0

pfifferling

6 okt 2006 kl. 10:27

många bra förslag. jag har även funderat på att skaffa mig en eller flera bärare, men var finna dom?

0

Tina Nordberg

6 okt 2006 kl. 17:00

Bärare finns i massor gäller bara att övertala dem.

0

MVH/ Marita L

6 okt 2006 kl. 22:46

Jag håller med om att man borde hitta nåt bättre än att gå och bära vanliga svampkorgar hur länge som helst med full last.Har ofta tänkt på att hitta nåt knep att fästa en rem eller dyligt i korgen för att fördela tyngden bättre på kroppen. Förstår ni vad jag menar? Det är lättare att bära om man fördelar bättre. Jag undrar bara hur?

0

Den här då?

Nina H

6 okt 2006 kl. 23:27

Inte på ryggen, men en bit på väg. Bild 1: Man tar en ganska mjuk korg, en liten brödkorg och ett par överblivna axelremmar.
Jag började med att ställa den lilla korgen som extra stöd i botten, kanske inte behövs om man har en mer stabil korg.
Bild 2: Så trädde jag den ena axelremmen under korgen och trasslade den runt korgens handtag. (Bättre kanske att sy eller fästa på annat sätt så man slipper blanda in handtagen.)
Bild 3 visar hur man kan bära den här varianten. Man skulle kunna ha två i kors och flytta framåt eller bakåt beroende på vilken korg man plockar i.
Den här korgen behöver ev. lite ståltrådsstag runtom också för att inte platta till svampen.
Kanske korgflätningskurs i vinter?

0

Den här då?

Undrar

6 okt 2006 kl. 23:40

Jätte fiffigt/pyssligt och fint.
Men var får man tag på dom överblivna axelremmarna??

0

Den här då?

Nina H

6 okt 2006 kl. 23:49

Ligger det inte några och skräpar någonstans?
Låna från någon/några axelbagar?

0

Den här då?

Undrar, igen

7 okt 2006 kl. 00:43

axelbagar? Vad är det?

0

Den här då?

per d

7 okt 2006 kl. 00:51

vad är problemet med att bära en korg om 10 kg i varje arm ? annars får ni väl göra som afrikanska kvinnor gjort i alla tider med elegance, bär svampkorgen det på huvudet !

0

Till Undrar, igen

Nina H

7 okt 2006 kl. 11:35

Typ!

0

Marie1

9 okt 2006 kl. 19:52

Jag såg ett par ungar i helgen vid sjön, och de hade en rätt stor fiskhåv som de bar på sedvanligt manér över axeln…
Men, som sagt vill man ha fria händer. Själva formen kan dock vara ngt att spinna vidare på!
Tänk o kläck!!!

0

Den här då?

cicki

9 okt 2006 kl. 20:40

Berner Senner med släpkärra eller häst med sadelpåsar. Stackars ni, mitt problem är att korgen är för stor, ynkligt med svamp!

0

Att utveckla

Klokan

9 okt 2006 kl. 21:10

Sök på svampkorg på Tradera, där finns kanske något att fästa ihop till en ryggmodell?

0

Att utveckla

Tina Nordberg

10 okt 2006 kl. 09:25

En cykelkorg krokar man i ett stadigt bälte om midjan. Det avlastar o ena handen är fri.Korgen kan flyttas runt kroppen efter behov.Hänger man korgen i byxbältet kan man roa andra när korgen blir alltför tung.Då kommer stinkorna fram.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone