0 267 visningar

9 svar

Vad har jag i min gräsmatta?

Annelie

28 jul 2004 kl. 00:04

Hej! Hittade nyligen 4 stycken svampar utspridda i gräsmattan. Luktade skitbrunn. De hade vit “stam” ca 15 cm hög med en topp på ca 5 cm höjd, alldeles svart och slemmig. Har kollat runt lite och det närmaste jag hittade är nåt liknande bläcksvamp men ändå inte riktigt. Känner någon igen min beskrivning. Det luktar alltså hur illa som helst, som ett avlopp eller nåt. går dem att utrota tro. Tack på förhand /annelie

0

Annelie

28 jul 2004 kl. 00:21

Kan det vara nån stinksvamp? Såg en liknande under rapporter. Toppen var lite mer spetsig på bilden. Stammen på “min"svamp var kanska “mullig”.

0

Daniel Persson

29 jul 2004 kl. 09:10

Det är definitivt en stinksvamp du har hittat. Angående möjligheter att utrota dem har jag mindre koll. Du kan prova att dra över hela gräsmattan med en jordfräs, men då blir den ju ganska tråkig att se på efteråt… :-)

0

klas jaederfeldt

29 jul 2004 kl. 14:01

vad skall det vara för mening att fräsa ipp gräsmattan, då delat man ju ett mycel i flera tusen. Kalka är nog det enda som hjälper, och då skall det vara mängder med kalk på hela området + 2 meter utanför

0

Daniel Persson

30 jul 2004 kl. 10:17

Du har nog rätt, Klas, men du måste väl erkänna att det åtminstone hade varit roligare att fräsa?

0

klas

30 jul 2004 kl. 10:52

jo, paja är alltid skoj

0

Annelie

1 aug 2004 kl. 15:43

tack för svaren. Det ploppar upp nya mest hela tiden, mest där mina rododendron växer. Skulle de ha det kalkrikt eller kalkfattigt tro?. Sambon gräver upp de häxägg han hittar och slänger över muren in i grannens skog tihi. Tack för hjälpen.

0

klas

3 aug 2004 kl. 08:33

dom trivs inte i kalk, men varför inte plocka och starta delikatessaffär

0

Nina

19 aug 2004 kl. 18:41

Jag läste någonstanns för inte så länge sedan att häxäggen är goda att äta.
Försök

0

Michael Krikorev

19 aug 2004 kl. 21:22

Visst går de att äta. Det är fotanlagen man ska plocka ut, goda i sallader m.m. Smakar lite som blomkål tycker jag, fast mildare. Läs mer i månadsnotisen på Linköpings svampklubbs hemsida: http://www.svampklubben.org/aug2004.html

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone