0 97 visningar

9 svar

Kamremsriksa?

Börje Ny

29 jul 2004 kl. 00:51

Hittade idag en svamp som såg ut som en kamrem. Den luktade inte så gott och verkade ha varit gul på både hatt och ben. Storlek som en CD och vikt som en stor jordgubbe. Växtplast var under en ek i gamla löv. När man skärde i den var det som att det kom ut gammal mjölk ur den, inte sur direkt men lite åt det hållet. Var det en kamremsriksa?

0

Buster

30 jul 2004 kl. 23:55

Ja visst var det en kamremsriksa!
Lite tidigt möjligen men det beror ju lite på var du bor. Skåne?

0

Svea Silfverstolpe-Johansson

3 aug 2004 kl. 11:08

Nej Börje, jag måste göra dig besviken. Kamremsriksan är ännu ej funnen i Sverige så det är inte troligt att du har hittat en sådan. Det lutar nog mer åt att det kan röra sig om en nära släkting till den, nämligen topplocksriksan som är snarlik men mjölksaften är klar och luktar gammal olja.

0

Bengt Sandh

12 aug 2004 kl. 23:58

Du menar väl kamremsRISKA och inte riksa?
Hur som helst så kan det också ha varit en elektriska som skiljer sig från kamremsriskan på lätet som är mer tyst hos elektriskan.

0

Börje Ny

13 aug 2004 kl. 23:33

Snälle Bengt Sandh! Inte menar du väl att kamremsriksan har läte?
Det finns väl ingen svamp som har läten, det är ju mest fåglar och dom har slutat att sjunga för länge se’n. Nåt dummare har jag aldrig hört, skärpning och bort med meningslösa svar på en seriös fråga.

0

Egon Fnys

15 aug 2004 kl. 05:17

Nej Svea och Börje det är varken Kamremsriksa eller Topplocksriksa. Det är Bakaxelriksa som också är snarlik och kommer från samma skrot.. jag menar skog. Oljan luktar sur mjölk.

0

Bengt Sandh

15 aug 2004 kl. 12:18

Intressant…
Kan det vara så att vi är en vetenskaplig sensation på spåren? I så fall kanske det är bäst att undersöka spårpulvren i mikroskop för slutligt fastställande av identitet. Men inte heter det väl riksa? Ni måste mena riska, jag hittar i alla fall inte det namnet i Svensk Bilverkstadssvampbok.

0

Riksantikvariet

18 aug 2004 kl. 00:01

En gång åkte jag rickshaw i Calcutta men den hade ingen kamrem, men han som cyklade mig hade både hatt och fot.

0

Jonas P

18 aug 2004 kl. 22:49

Hatt och fot har även riskorna i Sverige. Kom det någon mjölksaft när du snittade den? Var saften morotsfärgad måste det ha varit en blodrickshaw…

0

Riksantikvariet

19 aug 2004 kl. 10:59

Det var någon som påpekade att rickshawchauffören förutom hatt och fot också hade strumpa. Han var dessutom enbent eftersom någon svampintresserad svensk turist hade skurit av det andra benet för att se vilken färg det var på mjölksaften. Detta barbariska dåd gav inte något egentligt svar eftersom det var riksan och inte chauffören som skulle ha undersökts för att göra en slutlig artbestämning. Det sporpulver som senare analyserades visade sig vara indisk curry. Det kan därför ej uteslutas att det har rört sig om en curryrickshaw.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone