0 403 visningar

13 svar

Spindling?

Gunhild

5 okt 2006 kl. 21:18

Denna färggranna orangfärgade svamp växte tillsammans med blodspindling (t.v.) Vad heter den?

0

Annika Eriksson

5 okt 2006 kl. 21:37

...skulle ha behövt sett hattovansidan + köttet men pga det kraftigt orangefärgade hyllet tar jag den som Grönkötting spindling Cortinarius..

0

Franco Matli

5 okt 2006 kl. 21:48

Den kan vara Grönköttig spindling=Cortinarius malicorius, men jag kan tänka mig mera åt Sumpspindling=C.uliginosus på grund av hattens kopparfärg.Oätlig

0

Gunhild

5 okt 2006 kl. 21:53

Så här såg hattovansidan ut

0

Annika Eriksson

5 okt 2006 kl. 22:03

Ok, då håller jag kvar grönköttig spindling..ett relativt ung ex pga den av hyllet kraftiga orange färgen, när den blir äldre så tonar det ut mot hattkanten och större delen av mitten är brun/olivbrun. Ett tips i all välmening, använd inte blixt när du fotograferar, det kan bli så “kalla” färger..ta hellre en liten pappskiva och linda folie på, vinkla snett upp mot dagsljuset för att förstärka det istället…

0

Gunhild

5 okt 2006 kl. 22:08

Tack för tipset Annika! Jag har en 6 år gammal digitalkamera och är inget proffs på fotografering.

0

legat på älgsspillning

Annika Eriksson

5 okt 2006 kl. 22:14

..något av det bästa jag gjort i mitt fotograferande liv (är redaktör/journalist) var att gå en kurs i svampfotografering för Hans Marklund/Nya Svampboken. Tänk dig en vårdag i april, solen skiner, snö och is finns som smälter och där mitt på en stig ligger vi ovanpå högar (modell större) av älgspillning och fotar älglegeskålar..de du! Bokstavligt talat skitkul..:-)...

0

legat på älgsspillning

Gunhild

5 okt 2006 kl. 22:21

Jag har också legat i skogen med Hans. det var när jag hade hittat trollhand i Trehörningsjö och skulle visa honom platsen. Jag brukar skicka mina frågetecken till honom och får alltid svar. Kolla in mina tvillingtratt-tickor.

0

jag har trollhanden

Annika Eriksson

5 okt 2006 kl. 22:25

..och trot om du vill men Hans har legat i min säng..(sjävfallet med fru Barbros överseende)...din trollhand har ju Hans gjort en mystiktavla av och den bilden i mindre format har jag här framför mig på skrivbordet..jättefin bild du har tagit på tvillingarna!

0

jag har trollhanden

Gunhild

5 okt 2006 kl. 22:33

Välkommen in på min hemsida Annika
http://hem.passagen.se/nyergu
Där finns en del svampbilder

0

jag har trollhanden

Annika Eriksson

5 okt 2006 kl. 22:37

..men herrejiisees, vi har ju träffats tidigare! minns inte riktigt vart men det ska jag be Hans att bena ut..

0

Fotokurs i Tresjö?

Gunhild

5 okt 2006 kl. 22:43

Gick du fotokurs på prästgårn i Tresjö?

0

Fotokurs i Tresjö?

Annika Eriksson

5 okt 2006 kl. 22:48

..nej, i Aspnäs ovanför Härnösand, den första han hade, tror det var typ 92 eller 93.., jag gick allmänna 90 på SSVH, konsulent 91, sen styrelsen fram till 97/98..kanske Sällsjö, Vindeln, Kall, Skeppsholmen eller Linköping. What ever..vi möts nog snart igen..fina hundar!

0

Franco Matli

6 okt 2006 kl. 09:50

Oj, nu har hatten en annan färg.
Typisk miljö för sumpspindling, som har orange hatt som ung och kopparorange som äldre.
Grönköttig har olivtoner som saknas i bilden.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone