Den första är gelétratting, tremiscus helvelloides
De följande två har jag tänkbara namn på, men det skulle vara intressant att höra andras förslag först :-)
Kremlan har mycket hård konsistens, ganska klart gula skivor, har gulnat betydligt på foten efter tumning och är ordentligt skarp i smaken.
Jag funderar på den fjälliga musseronens röda färgskiftning - om den hör till arten, så finns det väl bara ett tänkbart namn på den?
Hej!
Kul att du delar med dig av dina fynd! Jag har ingen aning om kremlan. Verkar intressant. Ser ut som det finns både grönt och violett i hattfärgen så jag tänkte först på brokkremla (även om dina ex är lite för ljusa) och det finns väl någon skarp variant av den?
Musseronen borde väl vara T. orirubens eftersom den ser ut att rodna på både hatt och fot. Sen finns ju T. basirubens som bara rodnar vid fotbasen eller hur var det? Är det en egen art?
Min teori om kremlan är en gulaktig variant av tårkremla (Russula sardonia var. mellina resp. var. citrina, dessa har beskrivits av två olika auktorer). “Normala” tårkremlor fanns också i närheten.
Jag måste skaffa ammoniak, men undrar om ammoniakreagens fungerar på torkat material..?
När det gäller musseronen var det min tanke (lite önsketänkande tror jag) att det skulle vara rodnande musseron, T. orirubens, men på alla bilder jag kunnat hitta av arten, är hatten mörkare, med mer utbredda övergångar till rosa färger. Ingen visar en så här rödfläckig yta, så jag misstänker att det kan handla om någon annan påverkan på svamparna. Nåja, det är i alla fall ett exempel på konstigheter som man kan få se på Gotland.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.