Hej!
Hittade följande ståtliga svamp i blandskog häromdagen. Har nu suttit och slagit i böcker och kan inte hitta någon art som stämmer överens till 100%.
Slät eller luden vitriska ligger väl närmast till hands, men det är 2 egenskaper som inte stämmer: Mjölksaften får en violett ton då den torkar in (nedre bilden), samt mjölksaften var vid smak med tungspetsen helt mild.
Någon som kan lösa detta lilla mysterium?
Det var ingen lätt uppgift. Jag tycker den är väldigt lik någon av de släta vitriskorna, speciellt L. glaucescens men den ska ju vara skarp i smaken och har en mjölksaft som blir grågrön. Om du har KOH hemma (eller något annat basiskt t ex kaustiksoda) så kan du droppa lite på köttet/saften och se om du får någon färgreaktion, vore intressant att se.
Jag har egentligen för lite erfarenhet av de vita riskorna som huvudsakligen hittas i södra Sverige för att veta hur pass mycket hattfärgen kan mörkna, men här hittade jag en variant av luden vitriska, vars mjölksaft blir violett:
http://www.mtsn.tn.it/russulales-news/tx_photos.asp?index=916
Luden vitriska har för övrigt mild smak på mjölksaften (köttet har skarp smak).
Tyvärr så gjordes detta riskfynd då jag hade ganska bråttom och en totalt svampointresserad kollega i bilen… Jag tog för givet (dumt…) att jag skulle kunna identifiera svampen utifrån foton och smak på mjölksaften och lät därför svampen ligga. Till råga på allt gjordes fyndet i skogarna norr om Karlshamn, ca 150 km hemifrån. Annars hade ju KOH definitivt kunna ge lite ledtrådar.
Men Irene, du kan ju definitivt ha hittat rätt, eftersom den stämmer väldigt bra överens med luden vitriska förutom färgen på den intorkade mjölksaften… Ska kolla lite mer på var. hometii på nätet.
Tack för all hjälp!
Lactarius vellereus var.homtii har mjölksaften som blir rosalila vid luftkontakt.Köttet vid snitt med svaga lila zoner speciellt vid kanterna, bara en aning skarp.Smaken på mjölksaften, först mild och sen långsamt lite bitter, ingen reaktion med KOH.Växer under ek, bok, björk, äkta kastanje.Medelshav art,
Jag har sett den bara en gång i Ligurien.Det kan vara Sveriges första fynd.Daniel har du sparat den? Finns beskriven i M.T. Bassos “Lactarius”
Usch, nu får jag ångest, Franco! Som sagt är det 150 km till fyndplatsen hemifrån mig.
Om det kan vara till någon nytta för någon Blekinge-bo så kan jag nämna att den hittades i Blekinge, på vägen mellan denna koordinat: N6238900 O1446585 och Metaremåla strax norr därom. Svampen stod så att man såg den från vägen, och jag tänkte: Kul, någon form av vitriska. Den vill jag ha ett foto på...
Dumt, dumt, dumt att inte bara slänga in ett ex i bilen, inser jag nu… :(
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.