Hej alla duktiga svampmänniskor. Jag är en sån där som bara plockar kantareller (42, 6 kilo en så länge i år), men till frågan. Jag hittade en helt blå svamp idag kan det vara något annat en blåmusseron. Jag har tittat på svampguidens bilder av denna men jag tycker inte att de överensstämmer med det jag hittade, min var som sagt helt blå. Är det någon som kan hjälpa mig gärna med ett bidexempel, så kanske man kan lära sig en svampsort till. / Anette
Hej!
Det är nog lite tidigt för Blåmusseronen. (Enligt boken iallafall)
Jag har hittat ett par blåa svampar, men efter att ha läs om den så kom jag fram till att det måste vara någon oätlig spindel skivling. Dom käns igen på att de yngre exen har spindelvävsliknande trådar mellan foten och hattkanten, vilket mina hade.
SK har bruna sporer medan blåmusseronen har ljust skära.
De ska dyka upp i början på september enligt boken.
Mvh
Tack snälla för att ni försöker hjälpa mig. Nu har jag tittat i svampboken på era förslag men det var varken en bockspindelskivling ( den är för ljus i färgen ), violspindelskivlingen är för mörk i färgen för att kunna vara svampfyndet, möjligen en stinkspindelskivling, där övenensstämmer färgen men i min bok verkar det som om fot och hatt inte har samma färg och om det är fallet så är det inte den heller. Lukten stämmer inte heller överens med vad boken säger. Min luktade inte något speciellt.
Hej, Anette.
Idag hittade jag en hxring med helt blåa svampar, stora, köttiga, god doftande. Efter mycket sökande på internet tror jag att det är en violspindelskivling. Ganska sällsynt, men o så vackert. Inget att äta, jag kommer att lägger ut dem i skogen igen.
Halsningar
Theresa i Uppsala
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.