Nu har jag guidat min syster ifrån Malmö i hemskogen och det blev som vanligt kantareller, trattkantareller och blek taggsvamp.
Men dessa murklor, den ena vit och den andra ljusbruna, är den sistnämda kanske en skålsvamp?
Båda växte på sidan om stigar, i gräset. Ha en trevlig helg allesamman.
Den första är rimligtvis vit hattmurkla.
Den andra är en skålsvamp, som jag tycker är lite för blek för att vara den vanliga brunskålen.
Det finns rätt många bruna skålsvampar att välja på, men vet du händelsevis om det har brunnit tidigare på den växtplatsen? I så fall skulle skålsvampen kunna vara brun brandskål, Peziza echinospora.
Irene, jag tror inte att det varit någon brand på platsen. Inte de senaste tjugofem åren iallafall. Det är f.d förbindelsevägen emellan byn och tätorten.
Och den vita murklan skall väl inte finnas här, enligt boken förekommer den längre söderut. Är det som Hans tror, mjölkmurkla, så skall den vara rödlistad. Den är med på Klas J:s lista.
Jag tror att Hans har rätt om mjölkmurklan - tänkte inte på den. Den är för vit för att vara vit hattmurkla. Mjölkmurklan står närmare den svarta hattmurklan, och dina exemplar påminner mer om den i växtsättet, så det stämmer ju bra.
Den uppfattas av många som en vit variant av svart hattmurkla, kanske helt enkelt en albinoform.
Artens “sällsynthet” kan nog grunda sig på samma misstag som jag gjorde, att alltför snabbt notera den som vit hattmurkla…
Orsaken att jag tänkte på en brandplats för den bruna skålsvampen berodde på att den lilla hattsvampen bredvid påminde mycket om stybbgråskivling, ytterligare en art som växer på brandfläckar.
Håller med Hans, skarpsynt! Har själv aldrig sett mjölkmurklan men som Irene säger så är den kanske förbisedd eftersom den påminner om vit hattmurkla.
Vad jag har förstått så är kanterna på hattflikarna ofta nedåtböjda/inböjda istället för uppåt/utåt som hos vit hattmurkla. Och undersidan på hattflikarna är slät istället för finluddig. Några andra skillnader?
Källa:
http://www.mushroomexpert.com/helvella_lactea.html
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.