0 3262 visningar

4 svar

konservering i ugn

matmor

6 okt 2006 kl. 18:02

Kan det vara någon här som har konserverat i ugnen med gamla glasburkar. kan det vara vanskligt?

0

Karin

6 okt 2006 kl. 18:14

Hej!

Det fungerar bra att konservera i ugn. Jag sätter in burkarna, med hela och rena gummiringar samt bygel på, i en långpanna eller på en plåt i 100 graders ugn. Låter det vara mellanrum mellan burkarna så att luften kan cirkulera. När det kokar i alla burkar ordentligt får de stå där och gotta sig i 20 minuter. Tar ut dem och låter dem kallna på samma sätt som om jag hade kokat dem i konserveringsapparaten, dvs med bygel på tills de är helt kalla. Sen kollar jag varje dag i några dagar att locken verkligen sitter på ordentligt.

0

matmor

6 okt 2006 kl. 20:56

Jag får tacka så mycket för det. Det blir att testa vid nästa skörd av mycket kantarell. Tack så väldigt mycket, jag har letat i mina kok böcker men inte funnit något liknande, alla säger att det ska vara i gryta på ugnen. Väl bekomme!

0

Kerstin

6 okt 2006 kl. 21:03

Jag har konserverat i ugn i flera år, fast i vanliga burkar med skruvlock. Fungerar utmärkt, men man måste kolla att burken är tät, vilket går lättast genom att ställa burken upp och ner.

0

Kerstin

12 okt 2006 kl. 20:49

Ställa burken upp och ner efter konserveringen alltså......

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone