0 604 visningar

21 svar

kräftkantarell

per d

7 okt 2006 kl. 17:14

nej det är ingen ny kantarellsort utan bara en tillagningsidè. vill minnas att någon skrev om det här för någon vecka sedan och nu har jag provat och det var superläckert !!
kokte upp en lag med vatten salt socker och hela krondillsjälkar så att den smakade som en kräftlag.
la så i små fina kantareller och lät dem få ett uppkok på någon minut ! och, voila kantareller förvandlade till kräftor !!!
detta borde alla som gillar kräftor och har överskott på kantareller prova !
bon apetit !

0

Ronnie M

7 okt 2006 kl. 17:38

Åt du dom sedan som dom var eller krävs någon ytterligare beredning?
Ihop med något kanske?

0

lena M

7 okt 2006 kl. 18:16

Det var Bo Reyer som hade receptet, finns här under recept.
Vi skall prova imorgon, blir intressant

0

Tina Nordberg

7 okt 2006 kl. 18:21

Går att äta till allt o utan allt.
Fick smaka av BO.

0

per d

7 okt 2006 kl. 18:49

en gammalnorrland akvavit eller någon annan klaasis svensk snaps skulle nog gå bra till.
kräftor och kantareller är väl något av det mest svenska som finns.
kunde völ vara något att servera på nobelmiddagen som en liten förrätt tillsammans med tex en skiva rökt renfile.
tänk er själva kräftkantarell, med rökt ren och en svensk snaps till det…..
på nobelmiddagen lär snaps aldrig ha serverats ! dags att ändra på det nu ! om jag fick bestämma…...men det får jag nog inte…..

0

Kristina

7 okt 2006 kl. 19:16

Låter mumsigt alltihop!

/Kristina

0

Annette Landin

7 okt 2006 kl. 19:22

å jag som är allergisk mot alla “röda vid kokning” skaldjur blir överlycklig när jag får sådana tips :=) Ingen öl alls i lagen? Detta blir till förrätt i morgon!!! Tack!!

0

Tina Nordberg

7 okt 2006 kl. 19:26

Inte koka öl, dricka öl till.

0

Annette Landin

7 okt 2006 kl. 19:33

*skratt* jo fast i de flesta kräftlag är det pilsner i…men det är ju kanske slöseri när jag tänker efter :=)

0

per d

7 okt 2006 kl. 19:34

annette, nej ingen öl i lagen, men låt den koka upp en bra stund så att krondillen avger smak i lagen och smaka av den innan du lägger i kantarellerna så att den inte är för söt eller för salt.

0

Annette Landin

7 okt 2006 kl. 19:37

det ska bli sååå gott :=)

0

Tina Nordberg

7 okt 2006 kl. 19:46

Kan vara svårt att finna krondill så här års. Dillfrön o en tekula går bra.
Trevlig kväll.

0

Annette Landin

7 okt 2006 kl. 19:50

Har gott om dem i trädgården forfarande :=)Annars var det ett bra tips, använder det till kryddblandningar i långkok…

0

Tina Nordberg

7 okt 2006 kl. 19:54

Å om man kunde få ett par stölkar.

0

taggsvampar går också bra

Karin

7 okt 2006 kl. 20:43

Provade med taggsvampar eftersom jag inte hade tillräckligt med kantareller för att “offra” på denna rätt. Oj så gott det blev! Finhackade dem och blandade med en sås av creme fraiche och majonnär plus lite finhackad dill och vips hade jag en finfin skaldjursröra att servera på små tunnbrödsbitar! Lurade tilloch med dem som inte gillar svamp!

0

per d

7 okt 2006 kl. 22:07

inga problem att finna krondill i det nordjyske….

0

Lena M

8 okt 2006 kl. 07:52

Karin, det låter också gott, måste testa för det är ju gott om blek taggsvamp nu.

0

Post scriptum

9 okt 2006 kl. 08:20

Idén med kräftkantareller låter intressant, men per d….det är tur att du sätter ut punkter och utropstecken, men kunde du använda versaler efter punkt!? Du har väl knappen som behövs på ditt tangentbord? Om du vill spara på “fingerarbetet”, lämna bort “space” före punkt och utropstecken och tryck på “shift” för inledande mening istället!

0

Trumpelisa

9 okt 2006 kl. 12:39

Låter jättegott. Har köpt kräftor vid ett par tillfällen och de har inte varit speciellt goda (men dyra. Kan per d eller Karin månne tala om vilka proportioner av de olika ingredienserna som behövs?

0

Göran H

9 okt 2006 kl. 12:48

Är det någon som förväller svampen innan den åker i spadet?

0

kräftkantarell/taggis mitt recept

Karin

9 okt 2006 kl. 13:36

Hej på er!

Mitt recept på kräfttaggisar:
½ dl havssalt
2 dl vatten
lite socker, ca ½ msk och ännu mindre peppar, 1-2 krm
1 msk dillfrö som jag lägger i en tekula
en msk hackad dill om man vill

Kokar lagen i 10 minuter som det står i originalreceptet och lägger sedan i svampen som jag skurit i “sillbitsstora” bitar.
Till denna mängd lag har jag 1-1½ L skuren svamp. Kokar upp alltsammans och låter det koka i 10 minuter. Låter kallna i lagen.
Detta blir en ganska salt anrättning så smaka på lagen innan du lägger i svampen så att du får det som du vill. Det ska smaka kräftspad.
Svamparna silar jag sedan av och finhackar och blandar ner i en sås av creme fraiche och majonnäs med lite dill. Mumsigt att lägga små klickar på tunnbröd och mumsa…

0

per d

9 okt 2006 kl. 14:17

själv följer jag inga recept slaviskt. men hyfsat med salt och lite socker och så är det bara att smaka sig fram till hursalt man vill ha det. dock tycker jag att han skall använda hela krondillsstjälkar i koket som sen får ligga kvar i burken i kylskåpet.
och, nej, svampen skall inte förvällas innan den läggs i det kokande kräftspadet.
skrev nog tidigare att jag skulle prova att göra anrättningen även på taggsvamp, och det är så gjort och det blev faktiskt än bättre än med kantareller

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone