Man behöver egentligen inte bege sig till några speciellt stora skogsområden för att hitta kantareller. Har man bara ögonen med sig, duger det ofta med den lilla skogsdungen som finns runt knuten för att få ihop någon liter om det är hyfsat kantarellår, vilket det är just nu i stockholmstrakten.
Lite större bra svampskogar är Järvafältet som finns på promenadavstånd från Akalla t-bana (gå via Hägerstalund).
En annan nära skog är Nackareservatet. Att följa och göra avstickare från Sörmlandsleden sträckan Björkhagen och ner till Tyresta i Haninge kan vara givande.
Ja, det var det jag menade också med mitt inlägg, som såg lite barskt ut kanske, såg jag nu när jag tittade, men det var inte menat så, mer en uppmaning: “Ut och trampa”.
Nu är det lite torrare i markerna men de finns fortfarande i branta norrsluttningar.
Hittade fina i går just i detta läge.
Ha det gött
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.