0 350 visningar

26 svar

skogen är inte bara svampplockning

Bo johnsson

8 okt 2006 kl. 09:01

då jag nyligen i en alltför tidig ålders bortgång går jag vidare i mitt liv i skogen så ofta jag kan!, det ger mej så mycket!, där kan jag få utlopp fär mina känslor och småprata med henne så jag råder alla som inte mår så bra själsligt att ut i naturen!

0

hanzzon

8 okt 2006 kl. 09:37

låter som ett bra förslag
mvh

0

Gunhild

8 okt 2006 kl. 09:42

Håller med dig Bo, i skogen finns återhämtning och hopp och sällskap. Gladast blir jag när lavskrikan gör mig sällskap, brukar mata den med hundgodis som jag alltid har i fickan, sen blir man alltid överraskad av färgglada små saker djupt ner i mossan och högt uppe på träden, som när jag hittade min första doftticka.Vandra mycket i skogen om dagen så sover du bra på natten.

0

Bo Johnsson

8 okt 2006 kl. 22:58

Hej! ja det blir många km i skogen och det märks på kvällen, det blir inte ork till korsord! (tack för svar)

0

Nina A

8 okt 2006 kl. 23:10

skogen är precis som du säger fantastisk!
många är de gånger då jag utmattad, trött och förbannad gått in dit ...och har kommit ut en timme senare, lätt i sinnet och med minnen i form av barr i håret och tung trötthet i benen

fler borde inse värdet av att låta sig bli uppslukad av en stor grön skogsfamn :)

0

Lena M

9 okt 2006 kl. 09:59

Håller med dig Nina. Där kan man verkligen ladda batterierna.

0

lilla my

9 okt 2006 kl. 10:13

Jo tack, det är skogen som är livlinan när allt känns mörkt och jobbet krånglar, ekonomin aldrig vill bli bättre och humöret går i golv… Finns inget bättre då än att gå till skogs och sitta på en tallstubbe och andas en stund. Gud välsigne den som uppfann allemansrätten!!

0

Förtal!

Daniel Persson

9 okt 2006 kl. 11:32

Guud, så oansvarigt, Bo! Att på ett forum för svamp-entusiaster skriva ett inlägg med rubriken “skogen är inte bara svampplockning”!

Vänligen förklara dig omedelbart! Du leker med folks psykiska välbefinnande när du skriver sådär, Bo! Fy skäms!

0

Tina Nordberg

9 okt 2006 kl. 11:39

Hej Daniel,

hade du tänkt igenom ditt svar ordentligt. Undrar verkligen vem som “leker med folks psykiska välbefinnande”.Jag håller med Bo och övriga talare/skrivare.Skogen är bra till mycket mer än svamp.

0

Daniel Persson

9 okt 2006 kl. 11:44

Förlåt. Jag tog i lite extra med förhoppningen att folk skulle förstå att jag skojade.

Tyckte det var roligt (och rentav lite kontroversiellt :) att hitta ett inlägg med den titeln på en hemsida som heter Svampguiden.

Jag funderade på att avsluta med en smiley eller liknande för att undvika missförstånd, men jag gjorde bedömningen att det inte skulle behövas. Jag hade uppenbarligen fel…

0

Tina Nordberg

9 okt 2006 kl. 13:20

Jag hade en härlig dag i skogen i Kolmården en dag i höstas.Där pusades o kramades jag med vargarna. Och inte en enda svam i hägnet men massor utanför. OOoooooooooooooooooooo.

0

Helena A

9 okt 2006 kl. 13:34

Visst är det underbart Tina!!!!!!
Jag har varit hos dom två gånger och längtar ständigt tillbaka.

0

Gula

9 okt 2006 kl. 13:36

DET måste ha varit en upplevelse, Tina!!

0

Tina Nordberg

9 okt 2006 kl. 13:48

Ja, det var det!! Fick guidningen i 50 Års present. Och gör gärna om det.( Besöker vargarna). Förresten kan även backa ett år o fylla 50 igen. Maila mig om nå`n vill se mera bilder.
tina_nordberg@hotmail.com

0

Förtal! daniel persson

per d

9 okt 2006 kl. 14:43

daniel persson, det där var ett riktigt osmakligt inlägg du skrev till bo som inledde denna kedja på ett mycket känslosamt och fint sätt. daniel, du verkar sakna all form av savoire de faire !!

0

Helena A

9 okt 2006 kl. 14:51

Gör väl som Tina och visar bild på
min första vargpuss.
Sen har jag varit där en gång till.

0

Tina Nordberg

9 okt 2006 kl. 14:57

Rart !

0

Daniel Persson

9 okt 2006 kl. 14:57

Det var ju fräckt att man får gå in till vargarna! Nåt för Skånes Djurpark att ta efter (för det tror jag inte de har gjort iallafall…) 50 mil för en vargpuss är i längsta laget.

0

Förtal! daniel persson

Kenneth

9 okt 2006 kl. 15:02

Du pellejöns, savoir skrivs utan e!...och dessutom bad Daniel om ursäkt!! Såg du inte det?

0

Tina Nordberg

9 okt 2006 kl. 15:04

Och så kostar det ca 800 Kr för en timme.Pussar får du många för de pengarna.

0

Förtal! daniel persson

Tina Nordberg

9 okt 2006 kl. 15:06

Stor kram på er alla. Ha en fortsatt bra dag.Jag går ut o jobbar.

0

Helena A

9 okt 2006 kl. 15:11

Oj vad dyrt det blivit!!!!!!
Första gången jag var kostade det
400 för en timme.
Andra gången 500. Men det är 3 år sen.
Fast det är värt pengarna.

0

Daniel Persson

9 okt 2006 kl. 15:15

Ja, 800 kronor lät rätt saftigt. Är det minimibelopp, eller kan man betala 200 kronor för en kvart eller liknande?

Om man är därinne i en timme finns det ju dessutom risk för att man kanske adopteras av flocken och inte blir utsläppt igen. Fast det är klart, det hade varit roligt att vara alfa-hanne för en stund…

0

Helena A

9 okt 2006 kl. 15:36

När jag var där andra gången så förälskade sej ledarhanen i min pappa och hade planer på att följa med honom när vi skulle gå ut där ifrån.
Men du, även om det är dyrt så är det värt det.
På en timme hinner du med mycket umgänge.
Jag har en massa bilder från mina vargbesök på min hemsida
http://www.geociites.com/skogsraets

0

Bo Reyer

9 okt 2006 kl. 17:37

Håller med tidigare talare. Skogen är inte bara svamp-lockning. Den har så mycket mer att erbjuda, som t.ex. spännande möten med mer eller mindre vilda djur. Har själv under de tre senaste åren haft den stora förmånen att få möta lo på nära håll, första gången var avståndet endast ca. 8 m. Vid trattkantarellplockning förra hösten stirrade jag plötsligt snett upp i en fjolårsälgkalvs stora ögon. Den lommade inte iväg förrän jag måttade en lätt spark mot ena smalbenet.

0

Förtal!

Bo johnsson

9 okt 2006 kl. 21:58

Hej!nja hadde inte väntat mej ett sådant eko!, ok jag vet att svampentusiaster(svårt ord)trivs i skogen och har sett allehanda trevligt/humor prat på forumet kunde jag inte låta bli att nämna min terapi att gå “vidare” här i livet och att många känner likadant.

0

Bo johnsson

9 okt 2006 kl. 22:01

Jag förstod att du skoja till det Daniel!, no hard feelings!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone