0 1440 visningar

7 svar

Hur spara trattkantareller?

Ann

8 okt 2006 kl. 11:48

Jag plockade en drös trattisar igår. En hel del har naturligtvis redan ånjutits. Men nu har jag rensat alla trattisarna (oki jag är extremt noga) men har delat varenda trattis på längden och tagit bort jord mm.
Jag vill spara en del av trattisarna, men hur?
1. Förvälla o frysa in?
2. Torka? Och i så fall hur?
3. Finns annat alternativ?

Är rädd att hur jag än gör så krymper dom bort till ingenting. Och sen om man t ex torkat dom, hur gör man sen om man vill använda dom? går väl inte o steka små torra bitar?
Jätteglad för snart svar.

0

hanzzon

8 okt 2006 kl. 12:15

hej ann
använd sökfunktionen.
det finns mängder av svar på dina frågor.
mvh

0

Gula

8 okt 2006 kl. 15:01

Någon (Birgitta?) hade ett bra tips som jag nu har prövat: Sätt svamparna i en fryspåse(eller flera) sug ut luften och frys dom. Skall smaka som färska när man tinar dom.

0

Lars-Erik Eilertsen

8 okt 2006 kl. 16:25

Jag torkar mina trattisar.
Tycker dom blir ännu godare efter torkning.
Jag torkar på myggnät i pannrummet. Huvudsaken är att det är tort och luftigt.
Svampen krymper ju självklart rejält när den torkar. Över 90% är vatten, Men dom jäser ju ut igen när man blötlägger dom. Trattisar behöver bara en kvarts blötläggningstid.

0

Eva

8 okt 2006 kl. 18:16

Värmekonservera i glasburkar. Jättebra och det håller länge!

0

Heidi

11 okt 2006 kl. 21:30

Frys ned dem som Gula sier, men ikke tin opp dem. Ha de direkte fra fryseren og i en varm panne/gryte, så blir det omlag som å bruke ferke trattiser. :-)

0

Britt Nilsson GBG

11 okt 2006 kl. 21:35

Ann
Se mitt inlägg 061011. Ett jättebra sätt att torka. När du sedan skall använda dem så lägg dem i lite vatten en halvtimma och sedan kan du använda dem som vanligt.

0

Affe

11 okt 2006 kl. 22:40

Provade att förvälla och frysa in förra hösten. Blev ett kanonresultat, mer smak än som torkade.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone