0 509 visningar

31 svar

Vilkan Fingersvamp

Tina Nordberg

8 okt 2006 kl. 18:35

Nu ger jag upp.Vad heter denna fingersvamp jag hittade i barrskogen idag.Den har mycket trubbigare fingrar än de jag brukar finna. Svag doft o obetydlig mild smak.

0

Tina Nordberg

8 okt 2006 kl. 18:36

Kanske ett par bilder med.

0

Tina Nordberg

8 okt 2006 kl. 18:37

Nytt försök

0

Lisa

8 okt 2006 kl. 18:43

kärrfingersvamp?

0

Tina Nordberg

8 okt 2006 kl. 18:54

Kandu hänvisa till bild?

0

Tina Nordberg

8 okt 2006 kl. 21:57

Kan någon bekräfta att detta är Kärrfingersvamp.Den växte då rakt inte nära något kärr. Hittar ingen bild på den. Läste att den är rödlistad. Stämmer det?

0

Gammal druvfingersvamp

Birgitta F

8 okt 2006 kl. 22:10

Bara ett förslag , den tappar sin färg vid högre ålder , lövskog under bok men också i barrskog.

0

Vilken Fingersvamp

Elisabeth

8 okt 2006 kl. 23:15

Hej Tina!

Jag är intresserad av fingersvampar av släktet ramaria.
Kärrfingersvamp Ramaria paludósa har jag aldrig sett.
Det som jag tycker är lite konstigt med din svamp är att den inte verkar ha en gemensam fot
, stämmer det?
Fanns det fler ex än den på bilden?
Vilken typ av växtplats är det mer än barrskog?
Verkade svampen fräsch?
Jag tycker att den ser fräsch ut.

Om du vill ha namn på den så ska du torka den och beskriva den på ett speciellt sätt.
Om du är intresserad maila till mig så får du veta mer.
Naturtorp@telia.com

0

Vilken Fingersvamp

Lisa

8 okt 2006 kl. 23:50

hej Tina
Jag bläddrade i Ryman sidan 129, tredje upplagan.
Jag tyckte att trubbigheten stämde på “fingertopparna”
För övrigt är detta nog svampguiden den absolut roligaste sidan, är flitig läsare varje dag.

0

Tina Nordberg

9 okt 2006 kl. 10:42

Tack för alla tips, men ännu är är inget säkert. Har du tittat på båda bilderna Elisabeth? Den gick sönder under resans gång.Växte på torr barrskog i torr mossa. Såg bara denna.

0

Michael Krikorev

10 okt 2006 kl. 00:30

Hej Tina, Elisabeth har rätt. För att kunna få ett säkert namn på fingersvampar så måste man oftast titta på dem i mikroskopet och notera viktiga detaljer från växtplatsen. Jag kan inte så mycket om fingersvampar men här finns en bra nyckel till arter i släktet Ramaria:
http://www.mycokey.com/MycokeyDK/DKkeysPDFs/RamariaKey.pdf#search=%22Ramaria%20key%22

Samma PDF med högupplösta bilder finns på:
http://www.mycokey.com/MycokeyDK/DKkeysPDFs/RamariaKeyPrint.pdf#search=%22Ramaria%20key%22

0

Tina Nordberg

10 okt 2006 kl. 09:36

Tack för tipsen, ska leta vidare.
Hur ska jag förvara den jag hittat?.Ifall någon vill studera den. Den ligger nu på tidning i rumstemp.Är det något intresse av att jag fotograferar växtplatsen?

0

Vilken Fingersvamp

Elisabeth Jansson

10 okt 2006 kl. 17:14

Hej Tina!

Jag hoppas att du fått mail från mig och att du kunde läsa det som stod i filerna.
Det är jättebra att du fotograferar på växtplatsen, gärna foto som är tagna när svampen sitter i marken och från sidan.
Sedan när man lyfter upp svampen är det viktigt att få med den ända från roten gärna med lite jord. Längst ner sitter myceltrådar och så sitter det en platta som man kan studera på vissa arter i mikroskop.
Sedan lägger man ner svampen och fotar den liggande Att den ibland går sönder händer men då får man fixa till det bästa.

Beskriv också naturen omkring ex.
Kuperat småbergigt, grönsten eller kalk om man vet. Växter, sortens träd bredvid svampen.
Sedan ska man ange kordinater på karta, det kan du säkert få hjälp av någon.

När du torkar den är det bra om det är luftigt och på, eller nära en värmekälla.
Element, fläkt.m.m.
Själv har jag fyrkantiga ramar med myggnät som jag torkar svampen på i pannrummet.

När sedan svampen är riktigt torr förvarar man den i en plastpåse eller burk och med foto och papper med fyndplats och karaktärer, ibland skickar jag svampar på posten och då är det bra att det är ordentligt förpackad.
Du får gärna fråga mera.
Det är roligt om fler blir intresserade av fingersvampar Ramarior så att man kan se vad sällsynta de är och hur spridningen är i Sverige.
Jag är klart en Ramaria fantast!

0

Korallfingersvamp

Tina Nordberg

12 okt 2006 kl. 10:10

Har den äntligen fått ett namn?

0

Korallfingersvamp

Elisabeth Jansson

12 okt 2006 kl. 19:08

Hej!

Vem har gett den det namnet?

0

Korallfingersvamp

Tina Nordberg

12 okt 2006 kl. 22:11

Lennart.

0

Korallfingersvamp

Irene A

13 okt 2006 kl. 07:42

Hälsa Lennart att det inte finns någon art som heter korallfingersvamp.
Namnet har använts som beteckning på kamfingersvampen som ibland kan ha ett koralliknande växtsätt, dvs småknottrig med otydliga fingrar och obefintliga kammar. Jag tycker inte att dina svampar liknar den.

0

Korallfingersvamp

Tina Nordberg

13 okt 2006 kl. 08:31

Det där du berättar känner jag igen från ett gammalt inlägg (före min tid på forumet).
Blev lite förvånad när han skrev till mig “skicka gärna din korallfingersvamp till mig”. Det var kanske lite ironiskt menat.
Ska skicka den till honom så får vi höra utlåtande. Jag återkommer.
Tack för er uppmärksamhet.

0

Korallfingersvamp

Elisabeth

13 okt 2006 kl. 11:17

Hej!
Ramariorna benämns ibland som korallfingersvampar alltså ett samlat begrepp!
Lennart är inte ironisk, han är mycket duktig och noggrann, har du skickat bilderna till honom?

0

Korallfingersvamp

Michael Krikorev

13 okt 2006 kl. 11:52

Som Elisabeth säger så är “korallfingersvampar” det svenska namnet för svampsläktet Ramaria. Så om man säger “skicka gärna din korallfingersvamp till mig” så menar man helt enkelt en fingersvamp i släktet Ramaria.

0

Tina Nordberg

13 okt 2006 kl. 21:08

Ja, han har fått bilderna.

0

Mickroskopi utfört.....

Tina Nordberg

8 dec 2006 kl. 10:05

Hej,

och tar upp denna tråd igen eftersom jag lovade att höra av mig när jag fått svar av Lennart Söderberg.Svampen är undersökt men tyvärr var det inget som Lennart sett tidigare.Det gör kanske saken ännu mer spännande.Ska kolla om den kommer nästa år igen.

0

Grattis till fyndet!

Elisabeth Jansson

8 dec 2006 kl. 11:41

Hej!
Roligt att du fått svar så snabbt!
Nu blir vi fler som ägnar oss åt fingersvampar Ramaria skrev Lennart att det var en av släktet Ramaria.
Du ska veta Tina att han är väldigt noggrann och har mycket bra kontakter.

0

Till Elisabeth

Tina Nordberg

8 dec 2006 kl. 15:11

Hej Elisabeth, du skrev att jag fick snabbt svar av Lennart.Då har du ingen aning om HUR snabbt.Tror du att jag fick iväg svampen i mitten av oktober? Min gubbe tyckte att det var bara skräp och kastade den ut genom fönstret påstod han.
Letade genom hela trädgården.Men intet. Långt senare råkade jag av en händelse ögna igenom papperssamlingen.Där låg den.
Det var någon av mina andra fynd som åkte genom fönstret.  (blickar mot skyn) Skickade den till Lennart i måndags kväll.Han fick den i Onsdags.Jag fick svar igår torsdag.DET är snabbt.Det har varit turbolens runt denna svamp. Du ska veta att jag inte kan bärja mig till hösten.Tack för att du tipsade mig om Lennart.

0

Till Tina!

Elisabeth Jansson

8 dec 2006 kl. 17:09

Jätteroligt kan jag maila till din adress så kan jag berätta mer om Ramaria, javisst ja det har jag kanske redan gjort.
Jag och en kompis har tagit fram en blankett.
Är du intresserad?

0

Till Tina!

Tina Nordberg

8 dec 2006 kl. 17:15

Alltid intresserad.

Har du tittat på forumet på inslaget: Hjorthornssvamp?
Har du någon idé ?
Väntar på mail.

0

Till Tina!

Elisabeth Jansson

18 dec 2006 kl. 00:01

Har pratat med Lennart om Ramarior de senaste mykorrhizzabildande ej vedväxande Ramarior fanns i skåne runt 20 oktober.
Din gula fingersvamp i vilken sorts skog hittade du den?
Var det långt från den vit-beiga?

Läs mitt inlägg om Fingersvamp 17 december!

0

Till Elisabeth..........

Tina Nordberg

18 dec 2006 kl. 09:10

och ni andra med förstås.
De två fingersvamparna växte inte i samma skog. Ca 5 km från varandra.Bilden visar platsen där jag fann gula krullsvampen.Den stod ca: 20m höger om stenformationen på bilden. I mittsträngen på ett gammalt traktorspår.Formuläret du mailade till mig förut var otydligt o svårläst . Kan du maila igen?

Bild 2 ca 50m från svampen

0

Till Tina!

Elisabeth Jansson

18 dec 2006 kl. 09:51

Hej!

Menar du formuläret om vad man ska tänka på när man hittat en fingersvamp?
Kanske är det bättre att jag drar ut några ex och sänder dig.
Jag tror inte att jag har din adress

0

Till Elisabeth

Tina Nordberg

18 dec 2006 kl. 10:06

Du får min adress på mail.

0

Irene

Karin Hedén

18 dec 2006 kl. 20:36

Hej! Skulle man kunna säga att korallfingersvamp är en folklig benämning på kamfingersvamp?

0

Till Karin

Elisabeth Jansson

18 dec 2006 kl. 23:22

Hej
Korallfingersvamp kallas alla i släktet Ramaria.

Kamfingersvamp är ingen Ramaria den tillhör familjen Clavulina.
Se tidigare svar av Michael Krikorev i samma länk.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone