Har varit en snabbis och testat plocka lite svamp i en nrbelägen skog.
Några få kantareller fick jag tag på, taggsvamp och en till, som jag tror är en kremla.
Bild 1 är taggsvampen. Kameran klarar inte närbilder så taggarna syns inte, men det måste väl vara “blek taggsvamp”, med tanke på färgen?
Bild 2 är det jag tror är en “mild gulkremla”. Den är nästan exakt likadan som den i min bok. Jag har provat att bryta sönder den och det verkar stämma, den liksom “frasar” sönder, snarare än rivs sönder. Den blöder inte heller.
Hittat i blandskog, precis mellan en tall och en björk. Mycket våt mark i området.
Ska jag smaka för att se om det är den, eller är det för riskfyllt?
Men problemet är att det är den första kremlan jag nånsin har plockat. Så min fråga är mest: är det en kremla överhuvudtaget?
Går det att se att det är det?
Har bara läst grejer som att man ska titta på hur köttet ser ut och om den blöder. Och eftersom det är första är jag lite feg, vill veta 100% säkert först.
Tack ändå!
Jodå visst är det en kremla helt säkert, och med största sannolikhet är det en gulkremla. Det syns att den har blivit gråaktig på skivorna och på foten vilket är typiskt för bl a gulkremla. Ta en liten bit av skivorna, lägg på tungspetsen och tugga 10-20 sek. Om den mild är den ätlig.
Den första är blek eller rödgul taggsvamp. Båda är ätliga och goda!
Testade att tugga, och förmodligen var det inbillning men jag tyckte jag kände en “mycket svagt skarp smak”.
Enligt min bok är det i princip så att ju värre den smakar desto giftigare är den. Och då kan väl den här inte vara speciellt giftig?
Har förvällt och fryst in den, blev en liten pluttig påse till slut. Får väl blanda med lite köpesvamp i värsta fall.
Tackar för input!
Det finns inga giftiga kremlor. Bara välsmakande respektive skarpt smakande. Så länge du är säker på att det är en kremla är det ingen fara att smaka på dom så där. Jag skulle vilja säga att det inte är någon fara ens ifall det HADE varit en giftig svamp (alltså icke-kremla) att bara smutta på en gnutta av lamellerna, det är så otroligt liten koncentration man får i sig, särskilt som man spottar ut det.
Vad gäller kremlor så finns det någonstans mellan 100 och 150 arter i Sverige, men jag minns inte hur många av dom som är ätliga.
I år är skogarna här omkring Helsingborg i af knöfulla med ljusgula kremlor. Jag har hoppfullt smakat på minst 3 ex varje svamputflykt, men inte hittat en enda som varit ätlig. Vissa smakar skarpt med en gång, andra får man tugga på en liten stund innan den skarpa smaken framträder. Inte ens sorkar och sniglar verkar vilja ha de gula kremlorna, de glufsar ju däremot gärna i sig rödgul kremla och andra sorter som man själv gärna vill ha!
evinnerlig drygkremla
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.