0 830 visningar

61 svar

problem med trumpeten...

Birgitta F

8 okt 2006 kl. 20:21

Hej ! imponerad av allas mängder röd gul trumpetsvamp. Jag har varit till mitt ställe ikväll hittade hela 31 st ...börjar tro att jag inte riktigt förstår skillnaden mellan dom och trattkantarell. Bifogar bild med undersidorna väl synliga , ni får gärna ge mig förslag på vad jag har på min köksbänk.

0

Birgitta F

8 okt 2006 kl. 20:36

glömde bilden…

0

Helena A

8 okt 2006 kl. 20:56

Nr 6 ser ut att vara en rödgul trumpetsvamp de andra är trattkantareller.

0

Lena Strömstad

8 okt 2006 kl. 21:25

Har oxå problem med trumpeten.
Är dom bohuslänska kanske speciellt svåra? :-)
Har försökt ske skillnader mellan “trumpeter” och “trattisar” i massa svampböcker, på nätet och i verkliga livet. Men icke.
Tacksam för många bra tips om olika kännetecken så att jag oxå kan rapportera att jag hittat trumpeter.

0

Birgitta F

8 okt 2006 kl. 21:50

nr 6 är gul röd trumpetsvamp ett rätt Helena sen finns det fler…

0

Karin Hedén

8 okt 2006 kl. 22:05

Det krävde noggrann granskning! Nr 2, 3, 6 och 7 ser ut att vara rödgul trumpetsvamp. De tre övriga trattkantarell. Trumpetsvamparna har en mer oregelbunden och tunnare kant. Åsarna är mer oregelbunda på trumpetsvampen och den är till sin konsistens sprödare. Trattkantarellerna är segare - det gäller särskilt fötterna som går att rulla mellan fingrarna. Trumpetsvampens fötter går gärna sönder om man gör så. På nummer 7 syns det att trumpetsvampens fötter är mer rödgula.

0

Karin Hedén

Det krävde noggrann granskning! Nr 2, 3, 6 och 7 ser ut att vara rödgul trumpetsvamp. De tre övriga trattkantarell. Trumpetsvamparna har en mer oregelbunden och tunnare kant. Åsarna är mer oregelbunda på trumpetsvampen och den är till sin konsistens sprödare. Trattkantarellerna är segare - det gäller särskilt fötterna som går att rulla mellan fingrarna. Trumpetsvampens fötter går gärna sönder om man gör så. På nummer 7 syns det att trumpetsvampens fötter är mer rödgula.

0

Karin Hedén

0

Ber om ursäkt

Karin Hedén

8 okt 2006 kl. 22:07

för denna ofrivilliga upprepning! Något hakade upp sig! Går det att radera inlägg?

0

Ingen trumpetsvamp!

Irene A

8 okt 2006 kl. 22:08

1. trattkantarell
2. trattkantarell
3. trattkantarell
4. trattkantarell
5. trattkantarell
6. trattkantarell
7. trattkantarell

0

Ingen trumpetsvamp!

Birgitta F

8 okt 2006 kl. 22:17

Faktiskt Irene så är 2 3 och 6 trumpetsvamp. Har plockat av det minimala beståndet ett tag och det är helt annorlunda bestånd mot trattkantarell går inte att ta miste. Åsarna eller skivorna är dock förvillande lika trattkantarellen bild 7. Men svampen är helt rödgul , har dock blivit något blekare med att storleken ökat.

0

Ingen trumpetsvamp!

Gula

8 okt 2006 kl. 22:21

Vilken tur att ingendera är dödligt giftig när dom är så lika!

0

Ingen trumpetsvamp!

Irene A

8 okt 2006 kl. 22:23

Tro mig, Birgitta, det finns INGEN trumpetsvamp, varken rödgul eller någon annan inom synhåll på din bild.

0

Det krävs fler sinnen!

Karin Hedén

8 okt 2006 kl. 22:40

Där ser man hur svårt det är att bedöma svamp efter enbart en bild! Iréne - tycker Du inte att åtminstone nr 6 kan vara en trumpetsvamp?

0

Det krävs fler sinnen!

BaWa

8 okt 2006 kl. 22:49

Men snälla söta rara Karin, ser du inte att det är trattkantareller allting?? Varför detta hysteri med att försöka få det till rödgul trumpetsvamp? vad är det för fel med trattkantarell??

0

Tja, BaWa......

Karin Hedén

8 okt 2006 kl. 22:54

Litet kul att testa analysförmågan - inget annat.

0

mer bilder

Birgitta F

8 okt 2006 kl. 23:00

Nu så , gjorde en miss själv nr 3 är ingen gul trumpetsvamp. Nr 2 och 6 satt ihop med den lilla högen till vänster i första bilden. Om inte det är rödgul trumpetsvamp så är jag helt fel ute och ber så mycket om ursäkt till er alla…

0

Tja, BaWa......

Birgitta F

8 okt 2006 kl. 23:16

Det jag ville visa med detta är att det är väldigt svårt att i vissa lägen skilja dessa två arter åt. Jag vill gärna hitta mer rödgul trumpetsvamp för att göra mina inläggningar vackra.
Har hittat ett litet bestånd (tror jag ) som kan göra skillnad.
Sen har jag svårt att se skillnad och behöver lite hjälp… som jag också fått

0

Bilder av rödgul trumpetsvamp

Birgitta F

8 okt 2006 kl. 23:18

hej irene , högen jag har längst till vänster i bild ett är väl rätt ??? hoppas innerligt…

0

Karin....

BaWa

8 okt 2006 kl. 23:19

Analysera vad? Förmågan att hitta likheter som inte finns? Jag har plockat rödgul både här uppe i norr och på Gotland i sommar och tro mig, det här är inga rödgula. Sen blir jag lite besviken att ni misstror en av våra mest namnkunniga här på forumet. Tro mig, Irene vet vad hon pratar om.

0

Karin....BaWa

Birgitta F

8 okt 2006 kl. 23:23

Ingen misstror någon… hjälp vad det här blev knasigt….jag tror att jag har hittat ett kvadratmeter stort bestånd av gulröd trumpetsvamp och behöver lite hjälp med att förstå skillnaden…om det inte är gulröd jag har hittat så behöver jag inte gå dit igen ...men jag hoppas….

0

Birgitta F, det krävs fler sinnen!

Bengt Sandh

8 okt 2006 kl. 23:42

Som någon skrev men inte fullföljde: Det krävs fler sinnen! Vad menar jag då med detta? Jo, att många glömmer av doften som ofta har en avgörande betydelse.

Birgitta, det enda du behöver göra för att reda ut dina tvivel är att lukta på högen med det du tror är trumpetsvamp för att sedan göra samma sak med dt du tror är trattkantareller. Jag kan lova dig att det är stor skillnad på resp. dofter. Trumpetsvampen luktar sötaktigt behagligt ungefär som luktärter medan trattkantareller har en mer “skogig” och torr doft.

Om du inte känner någon skillnad så är det trattkantareller alltihop.

0

utan luktsinne

Birgitta F

8 okt 2006 kl. 23:57

Det får bli en bild till då jag är grymt förkyld…..kul att se dig Bengt , det var du som först sa att jag hade rödgul i min korg för en par veckor sedan. har sedan dess tittat till beståndet, det är bara jag som knaprar på dom inga rådjur i sikte…

0

utan luktsinne

Bengt Sandh

9 okt 2006 kl. 00:04

Birgitta! Vad än de s.k. experterna säger så är det rödgul trumpetsvamp och inget annat på den senaste bilden. Ev. är det något ex. som ser misstänkt ut.

0

i skogen

Birgitta F

9 okt 2006 kl. 00:08

Borde tagit mina bilder på plats i skogen istället. Det rödgula trumpetsvamparna intill trattkantarellerna är bara så olika. Det jag också ville påvisa ikväll var likheterna och hur svårt det kan var med bilder.
Därför tog jag de tvetydigaste , men nu tror jag att jag har ett bra referens material till oss alla. Godnatt !

0

Irene A

9 okt 2006 kl. 08:12

Birgitta, jag hade samma bryderi som du med trattkantarellerna för ca 25 år sen - ända tills jag hade fått se riktiga rödgula trumpetsvampar.

Du har inte gjort det än, men den dagen du verkligen träffar på ett bestånd med rödgul trumpetsvamp kommer du inte att vara tveksam och tro att du förväxlar dem med trattkantareller - för så lika är de inte.

0

....besviken

Birgitta F

9 okt 2006 kl. 08:25

Hej Irene ! Trodde verkligen att jag hittat rätt. Där dom står i skogen lyser dom fullständigt rödgult.När det var som torrast såg dom små ut som gula tändstickor med illrött plån , medans grupperna intill var som vanliga trattkantareller. När älgjakten lugnar ned sig ska jag ta kort av de båda bestånden på plats.Har dock en känsla av att den rödgula inte är så vanlig här i Bohuslän. Min svamåkunniga vännina ska visa mig ett ställe också.

0

Karin Hedén

9 okt 2006 kl. 08:29

Hej igen!
Jag har plockat svamp i hela mitt liv. Säkert mer än 10.000 av vardera trattkanrareller och rödgul trumpetsvamp. En del ligger torkade i glasburkar i mitt förråd Trattkantareller för sig och rödgul trumpetsvamp för sig. Det är inga svårigheter att skilja dem åt när alla sinnen får hjälpa till. Så där spiksäker att skilja dem åt på ett foto där fotografen valt exemplar som är liknar varandra är jag däremot inte.
Jag tycker att det var ett roligt experiment.
Låt alla blommor blomma!

0

En tanke Irene...

Birgitta F

9 okt 2006 kl. 08:57

Kanske dumt men, skulle jag kunna skicka dig 5 små exemplar så att du har dem hos dig imorgon ?

0

En tanke Irene...

Irene A

9 okt 2006 kl. 09:33

Visst kan jag titta på dem, om du tror mer på min bestämning då..

Maila mig på irand@home.se så får du adressen.

0

Bengt Sandh

9 okt 2006 kl. 10:21

Jag sliter mitt hår i förtvivlan. Den sista bilden från Birgitta visar rödgul trumpetsvamp.

Eller hur, Irene A? Om trattkantareller ser ut på det viset så har jag inte hittat många i mitt liv, den saken är klar.

0

Tina Nordberg

9 okt 2006 kl. 10:34

Håller med Irene,  inte en enda rödgul trumpetsvamp på andra bilden heller.

0

Irene har rätt!

F.d. Uppsala.

9 okt 2006 kl. 10:43

Ingen trumpetsvamp på bifogade bilder.
Sök i svamguidens matsvampar och se rödgul nr 4 o 5 där syns skillnaden med trattkantarell tydligt.

0

utan luktsinne

Bengt Sandh

9 okt 2006 kl. 10:47

Men snälla! Kolla bilden under den första rubriken “utan luktsinne”. DET ÄR INTE TRATTKANTARELLER, DET ÄR RÖDGUL TRUMPETSVAMP!

0

mer bilder

Anita Ö

9 okt 2006 kl. 11:05

litet inlägg bland trattkantarellerna

0

bengt

freya

9 okt 2006 kl. 12:29

jeg tror også at det sista foto er rödgul trumpet! ligner i hvert fald ikke trattkantarel under hatten!

0

Problem med trumpeten...

Göran H

9 okt 2006 kl. 12:35

Det här kan bli en lång och härlig tråd.

0

Postat 5 eventuella trumpetsvampar...

Birgitta F

9 okt 2006 kl. 12:40

Hej ! Har precis postat 5 eventuella Rödgula trumpetsvampar till Irene. Om bara allt går väl med transporten vet vi kanske mer imorgon.

0

Michael Krikorev

9 okt 2006 kl. 12:46

Oj vad debatten blev lång här! Jag måste ändå säga att nr. 6 på Birgittas första bild onekligen ser ut som en rödgul trumpetssvamp:
http://svampguiden.com/forum/visa/29681
Också 2:an ser ut att kunna vara trumpetsvamp, resten trattkantareller.

På följande bilder tycker jag Birgitta har satt namnen helt rätt:
http://svampguiden.com/forum/visa/29733

Och håller med Birgitta, Bengt och Freya att de i förgrunden är trumpetsvampar och i bakgrunden syns trattkantareller på följande bild:
http://svampguiden.com/forum/visa/29751

0

problem med trumpeten, Mikael K

lilla my

9 okt 2006 kl. 12:55

Jo, men det här kräver nog en lååång tråd, Mikael… jag har plockat trattkantarell i flera år nu, och vet att det kan skilja mycket i färg särskilt mellan torrare resp. våta fyndplatser, om det är åsar eller mer valkar på undersidan, att vissa ex har som små fjäll på hatten medan andra är helt släta, och jag är helt på det klara med att jag nog plockar en del rödgul trumpetsvamp också men det är mig övermäktigt att reda ut exakt vad som är vad… gott är det, och lätt att plocka och torka i stora lass, men man är ju lite nyfiken ändå. Därför är det så bra att den här diskussionen finns, så man slipper känna sig larvig när man inte är säker. Heder till er som satte igång den!

0

Tina Nordberg

9 okt 2006 kl. 13:42

Fint att man på denna “tråd” kan ha olika åsikter men ändå hålla en vänlig ton till varandra. Tack alla.

0

Om det finns rödgul trumpetsvamp....

Jordan

9 okt 2006 kl. 14:44

..på någon av de bilderna är jag helt vilsen. De jag plockat ser inte alls ut så.
Alla de jag ser på bilderna klassar jag som trattkantareller..
Men så är jag novis också...

0

Det finns rödgul trumpetsvamp....

Jordan

9 okt 2006 kl. 14:49

...på Irenes bilder, och jag känner mig lugnad.
På Birgittas bilder finns inte en enda rödgul trumpetsvamp…

0

johan edström

9 okt 2006 kl. 14:59

fast det är ju trattisar. de brandgula är verkligen tydligt brandgula, med rödbrun hatt, inte gråbrun.

johan

0

Posten har kommit

Irene A

10 okt 2006 kl. 10:19

Birgitta, visst var det rödgula trumpetsvampar som kom med posten idag!
De har dessutom den helt rätta laxrosa färgtonen på foten, något som inte framgick på bilderna.

Grattis Birgitta, och ni andra, som stod på er om den rödgula trumpetsvampen!

0

Posten har kommit

Annette Landin

10 okt 2006 kl. 10:31

Du…andra omgåengen bilder som Birgitta lade ut, nr 6…har jag alltid plockat rödgula då??? *skrattar*

0

Bengt Sandh

10 okt 2006 kl. 10:32

Irene A!

Jag är lite bekymrad. Om en verifierat svampkunnig person som du inte klarar av att med hjälp av bra bilder klara ut skillnaden mellan rödgul trumpetsvamp och trattkantarell så skulle i alla fall inte jag våga lita på dina artbestämningar över huvud taget. Kanske skulle en nybörjarkurs hjälpa?

Ursäkta de hårda orden men det är inte första gången du missar ENKLA artbestämningar här på forumet.
Däremot litar jag helt på Michael K. som verkar vara en RIKTIG expert, det kan inte du vara.

0

Posten har kommit

Birgitta F

10 okt 2006 kl. 11:22

Tusen tack Irene , Nu vet jag precis vad jag ska titta efter.
Efter att mina svampar nu torkat två dygn så syns skillnaden ännu mer markant. Trattkantarellernas fötter är dessutom betydligt segare när man rullar dom mellan fingrarna medans gulröda trumpetsvampens fortare splittras.
Det jag villa visa med mina första numrerade bilder var att det kan vara väldigt svårt att bedöma skillnaden med att titta på undersidorna , som annars ska vara ett “enkelt” sätt att se skillnad….
Det var dock inte mycket till mat du fick i posten = )

0

Det var ju kul!

Karin Hedén

10 okt 2006 kl. 18:43

Att få rätt till sist! Det var synd att den trevliga tonen i tråden fick ett litet avbrott strax här ovanför. Strunta i det Iréne, vi är många som uppskattar Dina kunskaper.
Undrar just om det kommer några ursäkter…

0

Bengt Sandh

10 okt 2006 kl. 19:11

Tyvärr, Karin. Jag finner det anmärkningsvärt att en person som är “verifierat svampkunnig” ställer till det så att Birgitta F tror att hon har plockat trattkantareller. Det är i mitt tycke för mycket Irene hit och Irene dit. Som svampexpert MÅSTE man kunna se skillnad på rödgul trumpetsvamp och trattkantarell när bra bilder finns att tillgå.

Det hade sparat mycket möda för många om man i stället hade litat på oss “ickeexperter”.

Jag står för mina åsikter och tänker inte be Irene om ursäkt så länge hon inte visar bättre kunskap.

0

Bengt!

Michael Krikorev

10 okt 2006 kl. 19:53

Bengt!
Varva ner lite, jag tycker nog att du tar i lite för mycket nu. Artbestämning efter bilder kan aldrig göras med 100% säkerhet! Olika dataskärmar kan ge extremt olika färgåtergivning, tro mig, jag har jobbat med datorer ganska länge och vet hur pass olika en bild kan se ut på olika skärmar.

Min åsikt är att Irene utan tvekan är den person på forumet som är allra bäst på att artbestämma svampar efter bilder. Någon bättre “expert” än så blir svårt att frambringa. Jag är väldigt tacksam att hon är här i forumet och hjälper till! Meningen med “verifierat svampkunnig” person är inte att man ska sitta och göra 100%-iga artbestämningar utan att man ska vägleda frågeställaren att själv identifiera sina svampar rätt. Det är en viktig skillnad! Ansvaret för att göra en säker artbestämning måste alltid ligga på frågeställaren. I det här fallet så var det ju fråga om goda matsvampar båda två, så ingen skada är ju skedd! Det hade varit en helt annan sak om den ena svampen hade varit en farlig giftsvamp…

0

Bengt!

Bengt Sandh

10 okt 2006 kl. 20:14

Hej Michael!

Oavsett färgåtergivning så är utseendet under på en trattkantarell och en rödgul trumpetsvamp såpass olika att en säker identifiering med hjälp av de aktuella bilderna inte ska vara något problem. Där anser jag att Irene visar prov på en viss okunskap…

Så här skrev Irene bl.a.:
“Du har inte gjort det än, men den dagen du verkligen träffar på ett bestånd med rödgul trumpetsvamp kommer du inte att vara tveksam och tro att du förväxlar dem med trattkantareller - för så lika är de inte”.

Med det självsäkra uttalandet målar man automatiskt in sig i ett hörn, eller hur?

0

Rödgul Trumpetsvamp

Birgitta F

10 okt 2006 kl. 20:15

Hej alla som följt med i detta. Jag har själv nyss läst alla inlägg och kommentarer igen.
Jag plockade från 2 olika bestånd , ett med rödgul trumpetsvamp och trattkatareller från det andra beståndet med urval att ta de som mest liknade den rödgula trumpetsvampen i färg på foten och några med knepiga skivor.
Efter första bilden så la jag ihop svamparna i respektive hög , men tråden tog en sådan vändning rätt snabbt att jag fick sätta mig och leta rätt på svamp 1-7 igen. Jag hittade då inte nr 3 i den gulröda trumpetsvamp-högen vilket förbryllade mig ett tag , men insåg snabbt mitt eget misstag , den var trots sina knepiga skivor helt klart en trattkantarell.
Att några så självsäkert sa att jag inte hade en enda gulröd trumpetsvamp på mina bilder fick mig till sist tveksam jag bad då att få skicka några exemplar till Irene.
Strax efter att brevet postats så skrev Michael sitt inlägg ( med tanke på hur data-van han är ) så var jag rätt säkert på att det var 5 rödgula trumpetsvampar jag postat.
Dataskärmar , upplösning grafikkort , bilders upplösning , kamerors kvalite´ allt kan se väldigt annorlunda ut hemma hos var och en.
Det bästa är i alla fall att ha ett exemplar i handen.
Tack alla ni som hjälp till.

Nu vet jag att jag har ett alldeles eget ställe med Rödgul Trumpetsvamp som inte ens rådjuren hittar.

Sen verkar det som att jag och Bengt i alla fall har likvärdiga datorer vad gäller grafik…

0

Trumpetfejden

Peter

10 okt 2006 kl. 20:18

Först vill jag säga att jag hoppas att Irene inte tar anstöt av påhoppet. Maken till svampexpert får man leta efter, även i närvaro av de tunga namn som hänger här på forumet.

Samtidigt förstår jag till viss del den frustration som måste ha föranlett Bengts bistra inlägg. Om experten tar miste mellan två så vanliga svampar och dessutom är tvärsäker - vem kan man då lita på?

Men det sägs att det faktiskt förekom att Maradona under sin blomstringstid missade frisparkar från strax utanför straffområdet. Och att man i publiken knöt näven och fräste över den oduglige som kunde missa ett sådant läge. Men när nästa frispark satt i krysset så var allt förlåtet och Maradona var hjälte igen, även hos den bistraste och mest kritiska supporter.

0

Rödgul Trumpetsvamp

Bengt Sandh

10 okt 2006 kl. 20:19

Hej igen, Birgitta!

Glöm inte att “nosa” på resp. arter när du får ditt luktsinne tillbaka. Jag lovar att du kommer att säga “aaahh” åt trumpetsvampen och “ahaa” åt trattkantarellen. Doften är så olika att en säker identifiering går att göra enbart med hjälp av lilla nosen.

0

Bengt!

Irene A

10 okt 2006 kl. 20:55

Det är OK, jag hade fel och Bengt har alldeles rätt i det, så det är jag som ska be om ursäkt! Och Bengt tycks ju trots allt lita på min bestämning när jag fick se de små gynnarna i verkligheten ;-)
Med svamparna i dagsljus var det inga problem att känna igen dem - och om en månad får jag en ny skärm till datorn…

0

Bengt!

Bengt Sandh

10 okt 2006 kl. 20:57

Tack, Irene! Här har du min utsträckta hand.

0

trombonen

10 okt 2006 kl. 22:26

trumpeter känner man igen på att dom har enbart skaft - hattarna har någon redan ätit upp

0

chris

11 okt 2006 kl. 12:21

Har man problem med trumpeten bör man söka läkare…

0

martina

11 okt 2006 kl. 12:58

Irene A länkade i nån tidigare tråd till en sida med jättebra bilder på hur olika trattkantareller kan vara till utseendet. Alla varianterna jag plockade igår fanns med på bilderna. Det var de första trattkantareller jag har hittat i mitt liv, så jag var rätt osäker på om de var “äkta” allihop. Här är länken igen:
http://www.natur-lexikon.com/Texte/FM/002/00127-Trompetenpfifferling/FM00127-Trompetenpfifferling.html

0

martina

11 okt 2006 kl. 13:00

Det var inte alls tänkt att mitt inlägg var svar till just Mikael, klickade på SVARA utan att gå ur hans inlägg först!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone