Hej! jag hoppas på lite goda råd från er kunniga svampplockare..jag var ute i skogen idag och plockde kantarell med en bekant. då hon plötsligt sa att jag skulle komma, hon hade hittat vad hon kallade “höstkantarell” det var en kantarellliknande svamp men något smalare rot och hatt, hatten var brunaktig i färgen och hade samma skålform som kantarellen med en något gulaktig rot. Nu undrar jag, stämmer det att det kan vara en “höstkantarell”, och är den då ätlig? hoppas på snabbt svar (innan de blir dåliga) MVH/ovetande svampplockare
hej, kollade på rödgul trumpetsvamp och det var inte den, för den hade inga tydliga “skivor” under hatten som min svamp hade utan mer som trådar. däremot så när jag sökte på trattkantarell kom det upp en helt identisk bild av den jag har! tack för hjälpen!:-) jag visste inte att trattkantarellen kallades för höstsvamp och att den var brun. smakar den som den vanliga gula kantarellen eller? MVH/till bättre vetande:-)
så är det sannerligen dags för alla svampintresserade att börja använda sig av relevanta och allmännt accepterade svampnamn istället för alla dessa hittepånamn som ” höstkantarell” och “trattis”.
se på exemplet med ovetande. inte undra på att signaturen blev rådvill. det hon fick veta att hon plockat finns ju inte ens att finna i databasen här.
ta hand om nybörjarna i skogen, och kalla svampen vid dess rätta namn !hur svårt kan det vara ?
Trattkantareller, eller höstkantareller eller vad du nu vill kalla dem är läckra matsvampar. Smakar inte som vanlig gul kantarell, har en egen, god smak. Till skillnad från kantarellen passar de utmärkt att torka. De är lätta att rensa, behöver inte sköljas utan bara borstas rena. Dela gärna hattarna för att se att inget krupit in i dem. För övrigt kan du söka på trattkantarell, höstkantarell eller trattisar på detta forum för att läsa mer.
Lycka till med skörden1
I den här databasen (SvampGuiden)finns faktiskt inte “höstkantarellen” med som sökord, men med “Googles” hjälp hittar du (per d)den också på SvampGuiden! Kolla själv och du får nippor, ty “den” finns med!!..och för övrigt slåss du mot väderkvarnar och kan aldrig vinna! Kanske man även borde sätta in de vanligaste synonymen för svamparna i SvampGuiden, eftersom någon har satt in dem t.o.m. på Wikipedia!
...så ändrade Per D texten på wikipedia igen. Stönig och fånigt också eftersom ordet höstkantarell är helt korrekt som synonym eller alternativt namn till trattkantarell enligt nationalencyklopedin. Per, hacka på “trattis” och all annan slang om du vill, men i de fall där du verkligen har fel kan du väl ändå ge upp och sluta sprida felaktiga fakta?
Synonymer och tidigare namn vore bra att lägga till som upplysning under de nuvarande i databasen här tycker jag.
kenneth ! det bästa för sådana som dig vore kanske om det genomfördes någon form av kulturrevolution inom svampvärlden och alla vedertagna namn förbjöds och endast vanvettiga hittepånamn tillläts ! vore väl underbart att lalla runt i en värld med “trattisar”, “gulisar” och “kallar” !!!???
jassa kenneth du är en sådan figur som håller på med olagliga svampar och uppmanar andra till det samma !
http://paranormal.se/topic/magisk_svamp.html
kenneth, du passar inte så bra på den här sidan !!!!!
Gott folk, bara ignorera eländet… Någon gjorde för någon vecka sedan en hänvisning till Internettroll:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll
... och skrev sedan “Mata inte trollet genom att svara på deras inlägg!” Kunde inte sagt det bättre själv…
Jag vet det är väldigt enkelt att helt enkelt låta bli att bry sig om sådana här diskusjoner, men det är bara så svårt att låta bli.
Jag förstår bara inte varför vissa ska hålla på å hacka på olika saker hela tiden.
Om ni har lite att göra så kan ni vel i stället för att hålla på å ge negativa komentarer starta någon svamprelaterad tråd som kan roa folk.
För ett tag sen körde vi ABC svampar. Det var kul.
Hoppas någon snart tar initativet till något roligt i stället för neggativa diskusjoner.
en stilla undran, när blir kantareller till “höstkantareller” ? är det från och med september eller är det det när dygnets medeltemperatur unerstiger 10 grader ?
är så “höstkantareller” detsamma som “sommarkantareller” innan september och när dygnets medeltemperatur överstiger 10.
grader ?
och skall “kycklingben” heta “hönsben” när dom blir lite större ? och skall riktigt stora sådana kallas för “kalkonben” ? och var går gränsen för att de får kallas för “strutsben” ?
Fyndigt med strutsben…men vi ska försöka hjälpa de oförvällda, att “höstkantarell” ÄR trattkantarell oberoende av årstiden! Du per, jag hoppas att du inte har hört talas om gula “höstkantareller”!?? Ge upp innan du av “trattisälvan” i granskogen förtollas till en slemmurkling!?
jasså du kenneth. men vore det inte enklare så att vi alla blir eniga om att en trattkantarell är en trattkantarell årets alla 12 månader och inget annat för att undvika alla missförstånd, och du kenneth, passa dig noga så du sjäv inte blir förvandlad till en stinksvamp !
Va fan, Hans! Hur kan man bli förvirrad av “höstkantarell”!? Jag hade aldrig förut hört talas om “höstkantarell” och kunde genast associera till trattkantarell. På det här forumet torde man kunna tala om trattisar och höstkantareller utan att per d eller någon annan behöver yttra sig! Ni med asterisker torde kunna förhålla er sakligt till namn och synonymer på svampar, utan att behöva hetsa upp sig!!
Det skulle jag också göra…gillar inte det “smeknamnet” någe vidare…8) Å andra sidan; när min väninna i tonåren började kalla mig Gula så fick jag i det närmaste UTBROTT och sade nästan upp bekantskapen…men det jäkla namnet etsade sig fast så efter det har det blivit Gula till folks stora förvåning….
resultat från google sök
trattkantarell 12000 hits
kycklingben 10700 hits
trattisar 784 hits
höstkantarell 119 hits
tilläggas kan då att flertalet hits på kycklingben handlar om kroppsdelen på en viss fågel.
sannerligen inte att förundra sig över att nybörjare i skogen blir förvirrade av allt hemmasnickeri inom svampsektorn !
är det någon gruppering som hemfaller åt besserwissermentalitet och översitteri här så är det de som förföktar andra namn än trattkantarell som enligt sökmotorn google är mycket ovanliga.
Snälla per! De flesta av oss vet väl att trattkantarell är det “officiella” namnet på svampen i fråga, men…efter allt detta…snart vet alla att det finns synonymer och smeknamn för den samma. Vad du försökte bevisa med dina Google-hits har ingenting med saken att göra! Att du anmärker skribenter med stilen: “Det heter inte höstkantarell eller trattis, utan trattkantarell!” , är det många av oss som opponerar sig emot! Vi och hela Wikipedia-världen vet nu din åsikt, och den får du ha!
kenneth, det var ju snällt av dig att jag får fortsätta att tala om trattkantarell.
lite trist bara att alla nybörjare i skogen skall tro att det helt felaktigt heter “trattis” eller “hästkantarell” om dom väljer att lyssna på dig och några ancdra här på sidan !!
Min gamla moder, dryga de nittio, talade häromdagen om “höstkantareller” och jag upplyste henne artigt att jag hittat dylika i helgen och att det är detsamma som trattkantareller.
Ett gammalt ord som tydligen är högst levande hos äldre svampvänner.
Dialektalt kanske, min mor kommer från Bergslagstrakter.
Däremot har jag aldrig förr hört om “hästkantareller”!
Ska vi starta en ny debatt om dessa nu också?
Gnägg - gnägg på er allihop!
du får verkligen ursäkta min felstavning, men saken är den att jag har ett dansk tangentbord och när jag så på datorn ändrar språk från danska till svenska så sitter det svenska ä på platsen för det danska ø och vice versa, så därför blir det fel ibland i hastigheten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.