Hittade mängder av bläcksvamp i en av stadens parker igår. De är väl hundpinkade kan jag tro, men det går kanske att skölja av eller?
Sedan hittade jag ganska många av en sort jag inte hittar på bild här i forumet, och naturligtvis var ingen kamera med. Men jag ska försöka att förklara. Den växte i grupper om ett tiotal svampar i varje. Hatten var cirka 8-10 cm tvärs över, brun och väldigt vågad i kanterna. Skivorna och foten hade samma färg som blomkålssvamp och foten kändes ganska seg. Ingen speciell lukt.
Hej Håkan!
Bläcksvampen ska du låta stå kvar, fjällig bläcksvamp äts.
Kan vara nejlikobroskskivling. växte den i gräsmattan i något som kan likna en cirkel. Hatten verkar lite för stor.Den är hygrofan, ändrar färg efter väderlek. Hur såg skivorna ut förutom färgen alltså?
Är svampen kall är det svårt att känna lukten. Annars lukt av nejlikakryddan
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.