0 327 visningar

15 svar

Blandat

Lena M

9 okt 2006 kl. 10:06

Tog några foton igår om någon vet namnen vore det bra.
En liten skivling där hatten var ljust beige, nästan rosa, fem cm ungefär Foten hade ring och var fnasig under denna. Granskog.
Skålsvampen växte på barrträdsrester på en väg de använt för att köra timmer och den lilla ” tungan” ca två cm hög, i mossan och förmodligen också vedrester inunder. ( dåligt foto, jag vet )

0

Tony S

9 okt 2006 kl. 13:38

1. Blekröd grynskivling.

2. Ser ut att ha lite olivton på insidan. Bör kunna vara brunskål.

3. Kanske stort haröra eller närstående.

0

Irene A

9 okt 2006 kl. 21:14

Håller med Tony på nr 1

Skålsvampen ser så pass stor ut att det eventuellt kan vara flatskål, Peziza repanda.

Ett haröra (Otidea), men det är ett otillräckligt utrett släkte, så när det gäller vilken art det kan vara, har jag inget förslag.

0

Hans v E

10 okt 2006 kl. 10:39

Irene, håller du verkligen med Tony S om att 1:an heter blekröd grynskivling? Den heter ju rödgrå grynskivling! Nästa gång Lena M hör någon säga rödgrå grynskivling säger hon “den har jag aldrig sett!” (om hon inte läst detta) (Ett bidrag till den hätska svampbenämningsdebatten).

2:an är den där outredda Odidean igen, men 3:an verkar vara O. onotica = haröra.

0

Hans v E

10 okt 2006 kl. 10:43

I sammanhanget måste jag också påpeka att grynskivlingen aldrig är beige (utom möjligen som gammal)(framgår också av fotot).

0

Lena M

10 okt 2006 kl. 11:23

Jo då, jag läser och lär ! Och när ni har enats brukar jag namnsätta svamparna och spara dessa i en mapp. Kan vara kul att titta på i vinter, alltid skall väl något fastna i minnet.
Så tack skall ni ha, ni som hjälper till att artbestämma dem.

0

Tony S

10 okt 2006 kl. 14:08

Hans, jag mindes inte vilket av namnen som var det vedertagna.
Arten var åtminstone rätt…

0

Hans v E

10 okt 2006 kl. 15:30

Du menar släktet.

0

Tony S

10 okt 2006 kl. 18:04

Nä, jag menade att det var samma art som åsyftades.
Ryman använder artnamnet blekröd grynskivling i “Svampar”, antagligen har det etsat sig fast.

0

hanzzon

10 okt 2006 kl. 19:43

en riktigt experttät tråd.  :)
mvh

0

cicki

10 okt 2006 kl. 19:57

ja helt suveränt! Tack alla stjärnor för er tid och ert jobb!

0

Hans v E

12 okt 2006 kl. 14:26

F.ö. tycker jag arten borte heta vit grynskivling.

0

Vit?

Irene A

12 okt 2006 kl. 14:29

Om Cystoderma carcharias fick heta vit grynskivling, vad ska man då kalla Cystoderma ambrosii?

0

Vit?

Hans v E

12 okt 2006 kl. 15:14

Ambrosii ja, jag tänkte på den när jag skrev, men den är ju så sällsynt. Jag tror inte det är för den som carcharias inte får heta vit.

0

Vit?

Irene A

12 okt 2006 kl. 15:30

Men varför skulle vit vara ett bättre namn på C. carcharias, när den oftast är så vackert rosa?
Har heller inte förstått varför man fastställt namnet rödgrå på den…

0

Hans v E

12 okt 2006 kl. 22:35

För att den dominerande färgen på den är vit.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone