Var försiktig det blir lätt för varmt o då kan det gå åt skogen. Jag torkar mina på myggnät eller på tidningar på varmt luftigt ställe tills de är nästan spröda. Svårt att få till det där sista i en sval kåk.Slutspurten i ugn ca 40 grader, tills de är helt knastertora. Lycka till!
Jag gör som Birgitta D. Kör dom i varmluftsugn, bakplåtspapper på gallret och varmluftsplåtarna, 3 plåtar i taget, ca 40 grader, öppen lucka.
Inga problem varken med Karl-Johan eller trattkantareller.
Kör en halvtimme med någon timmes mellanrum, ett par, tre gånger på kvällen. Låter de ligga kvar över natten och nästa dag. Nästa kväll är det bara att lägga dom i burkar.
Det är så lätt och går så fort.
Nästan för lätt. Jag tror att vi (och släkten) har trattkantareller till 2012, typ :-)
Hej!
Jag brukade också torka trattkantareller i ugn förut men tyckte inte att resultatet blev så bra alla gånger. Precis som du säger så blev de ofta svarta och konstiga. Sen provade jag en ny metod, nämligen att torka dem i torkskåp med dörren öppen. Jag lägger svampen på en tidning och så in i skåpet och de är knastertorra på en timme. Obs. endast ett hyllplan åt gången för att få ordentlig cirkulation. Hoppas du har möjligheten att prova denna metod.
/Karin N
Gjorde mitt första torkförsök för två veckor sen. Satte ugnen (vanlig, ej varmluft) på 50 grader, lade svampen på hushållspapper på gallret och torkade ca två timmar med vidöppen lucka. Trumpetsvampen blev perfekt! Stolt fjällskivling-fötter likaså. Men VARFÖR fick jag slänga en massa svarta illaluktande trattisar? De blev inte ett dugg torra, bara svarta.
Fick en ny idé - att ställa bordsfläkten framför den vidöppna ugnsluckan och svampen framför fläkten, vad tror ni om det?
Jag torkar också svamp i torkskåpet (35-45°.) Pga att jag har nyfikna katter så stänger jag det också och som jag förstått är cirkulationen så stor i det att det inte ska vara någon fara. Funkar iaf perfekt hos mig och jag har aldrig behövt rensa bort svarta eller sega svampar i efterhand..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.