Följande svampar är ätliga enligt flera källor, men jag har läst i tidningar senare (alltså efter att böckerna getts ut) att följande svampar inte bör ätas:
– rimskivling
– riddarmusseron
– sandsopp
– öronmussling
Är det nån som vet nåt mer om det? Rimskivlingen är ju jättegod, vill inte sluta äta den, har just börjat.
Instämmer med Tina 100%!
Men de här då?
Jättetrattskivlingen har under denna säsong avfärdats som “blåsyra”!
Sen undrar jag hur det egentligen är med giftinnehåll i stor kragskivling och gyllenskivling.
De har jag ätit utan problem men sett att andra är tveksamma och undrar bara vilka risker det innebär att äta dem.
Låter nu bli dem till dess någon av experterna svarat.
Man kanske måste vara försiktig i alla fall, det har ju kommit fram att vissa gifter samlar sig i kroppen och man kanske blir sjuk först om 10-15 år. Det är ett ganska outforskat område ännu; det märks ju främst på att det varje år kommer nya direktiv om vad som är giftigt.
Jag tycker nog ändå att Gudrun hade en poäng i det hon sa. Saken är väl den att även om de allra flesta kan äta en svamp utan några som helst symptom, så kommer den förmodligen att skrivas upp som “tveksam” eller något sådant, om en 90-åring med klen fysik och tarmproblem sedan mått lite illa i någon timme av den. Trots att 99.9% av alla människor skulle kunna äta av den utan några som helst problem.
Just rimskivling och sandsopp är arter som är kända för att ta upp mycket radioaktivt cesium. Om man äter mycket av dem som plockats i de utsatta områdena efter Tjernobyl, finns en förhöjd risk att utveckla cancer.
Både riddarmusseron och öronmussling har orsakat dödsfall vid förtäring av stora mängder under flera dagar i följd, så det gäller givetvis med dem som med allt annat, att äta med måtta.
Tack för tips, Irene! Över lag kan man kanske säga att ett par “risksvampar” då och då i blandningar inte är direkt livsfarligt.
Det är ju inte så lång säsong för dessa och de arterna hör inte till de jag torkar och sparar till resten av året. Det blev torkad Karl-Johan så det räcker ett bra tag.
Flera undrar vilka områden som tillhör riskområdena. För mer information kan ni gå in på denna länk, http://www.faktasamlingnbc.foi.se/filer/a_sidor/7/1.html , scrolla ner till rubrikerna “Luftfuktighet” och “Nederbörd”. Där finns också två kartor över Sverige som visar de aktuella områdena där kontaminering skedde genom nederbörd efter Tjernobyl-86.
Bra för dem som vill veta om riskerna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.