0 474 visningar

20 svar

Äter ni detta?

Siggan

9 okt 2006 kl. 14:04

Följande svampar är ätliga enligt flera källor, men jag har läst i tidningar senare (alltså efter att böckerna getts ut) att följande svampar inte bör ätas:
– rimskivling
– riddarmusseron
– sandsopp
– öronmussling

Är det nån som vet nåt mer om det? Rimskivlingen är ju jättegod, vill inte sluta äta den, har just börjat.

0

Tina Nordberg

9 okt 2006 kl. 14:09

Jag äter Rimskivling i måttlig mängd. Sansopp använder jag torkad som kryda så ofta tillgången tillåter. Öronmussling o Riddarmusseron har jag inte hittat.

0

Bo E

9 okt 2006 kl. 15:49

Instämmer med Tina 100%!
Men de här då?
Jättetrattskivlingen har under denna säsong avfärdats som “blåsyra”!
Sen undrar jag hur det egentligen är med giftinnehåll i stor kragskivling och gyllenskivling.
De har jag ätit utan problem men sett att andra är tveksamma och undrar bara vilka risker det innebär att äta dem.
Låter nu bli dem till dess någon av experterna svarat.

0

Gudrun

9 okt 2006 kl. 15:58

Allt är ju relativt. Det finns folk som har dött av hasselnötter.

0

Gula

9 okt 2006 kl. 16:06

Man kanske måste vara försiktig i alla fall, det har ju kommit fram att vissa gifter samlar sig i kroppen och man kanske blir sjuk först om 10-15 år. Det är ett ganska outforskat område ännu; det märks ju främst på att det varje år kommer nya direktiv om vad som är giftigt.

0

Bo E

9 okt 2006 kl. 16:11

Gudrun: Ja det finns de som dött av vanligt vatten oxå!

Precis sånt svar jag INTE ville ha i frågan!

0

Nina H

9 okt 2006 kl. 16:14

Men sandsopp?????
Har jag inte hört om förut. Har massor i torkat skick. Vad skulle vara farligt?

0

Andreas

9 okt 2006 kl. 18:55

Jag tycker nog ändå att Gudrun hade en poäng i det hon sa. Saken är väl den att även om de allra flesta kan äta en svamp utan några som helst symptom, så kommer den förmodligen att skrivas upp som “tveksam” eller något sådant, om en 90-åring med klen fysik och tarmproblem sedan mått lite illa i någon timme av den. Trots att 99.9% av alla människor skulle kunna äta av den utan några som helst problem.

0

Susanne E

9 okt 2006 kl. 19:19

Vill nog återgår till Siggans inlägg. Vad har Rimskivlingen o.s.v. för ämne som skulle vara olämpligt? Vad står i den litteratur du läst? Och vad grundar de artiklarna sig på?

Äter sjäv en hel del både Rimskivling och Sandsopp.

0

Irene A

9 okt 2006 kl. 22:02

Just rimskivling och sandsopp är arter som är kända för att ta upp mycket radioaktivt cesium. Om man äter mycket av dem som plockats i de utsatta områdena efter Tjernobyl, finns en förhöjd risk att utveckla cancer.
Både riddarmusseron och öronmussling har orsakat dödsfall vid förtäring av stora mängder under flera dagar i följd, så det gäller givetvis med dem som med allt annat, att äta med måtta.

0

Susanne E

9 okt 2006 kl. 22:06

Tack Irene för svar. Dalarna hör inte till de utsatta ställena, men jag kommer nog att vara restriktiv framöver, för säkerhets skull.
Jättebra med information! Tack!

0

Nina H

9 okt 2006 kl. 23:00

Och vilka skulle då vara riskområden för sandsopp? Stockholmsområdet?
Har aldrig hört detta förr, men har mycket sandsopp på lager.
Skall jag slänga eller???

0

klas jaederfeldt

9 okt 2006 kl. 23:39

jag är så gammal att jag säkert kommer att dö innan någon skadeverkan av dessa svampar visar sig, Ja jag äter dem

0

Mamma Mu

10 okt 2006 kl. 01:30

Tiilhör bergslagen (tjernobyl)område?  Har ofta undrat…

0

Riskområden efter Tjernobyl

Irene A

10 okt 2006 kl. 07:35

I grova drag handlar det om Västernorrlands och Västerbottens län och ett stråk i Norduppland (från Karlholmsbruk och några mil söderut).

0

Bo E

10 okt 2006 kl. 07:40

Tack för tips, Irene! Över lag kan man kanske säga att ett par “risksvampar” då och då i blandningar inte är direkt livsfarligt.
Det är ju inte så lång säsong för dessa och de arterna hör inte till de jag torkar och sparar till resten av året. Det blev torkad Karl-Johan så det räcker ett bra tag.

0

Lill

10 okt 2006 kl. 08:21

Är övertygad om att dom som röker lever mycket faligare än dom som äter svamp.
Bara att leva i en stor stad är säkert också skadligare.
Jag brukar lyssna på Klas. Han har överlevt länge fast han verkar äta det mesta.

0

Tina Nordberg

10 okt 2006 kl. 08:26

Klas har nog plåtmage.

0

l

10 okt 2006 kl. 08:30

Tror mej också ha plåtmage.
Brukar testa allt som går att testa. Med försiktighet förståss!
Det är ju inte alltid mina smaklökar tycker samma som det står i böckerna.

0

Lill

10 okt 2006 kl. 08:31

Missade namnet på mitt inlägg.
Blev bara l.

0

Susanne E

10 okt 2006 kl. 10:00

Flera undrar vilka områden som tillhör riskområdena. För mer information kan ni gå in på denna länk, http://www.faktasamlingnbc.foi.se/filer/a_sidor/7/1.html , scrolla ner till rubrikerna “Luftfuktighet” och “Nederbörd”. Där finns också två kartor över Sverige som visar de aktuella områdena där kontaminering skedde genom nederbörd efter Tjernobyl-86.
Bra för dem som vill veta om riskerna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone